Turizmin hareket ve bereket ayları

08.08.2017 13:19

Tatil mevsimindeyiz. İçinde bulunduğumuz 3 aylık dönemde, temmuz-ağustos-eylül aylarında yurt içinde 25 milyon kişi seyahate çıkacak. Yaklaşık 15 milyar TL harcama yapacak.

Kısaca “hareket ve bereket” aylarındayız.

Genelde yıl boyu 50-55 milyon hane halkı seyahate çıkıyor. Yaklaşık 70 milyon seyahat gerçekleştiriliyor. Halkımız yıl boyu yurt içinde yaptıkları seyahatlerde yaklaşık 30 milyar TL harcıyor.

Yaz aylarında yurt içi seyahat denilince tatil yörelerine seyahat öne çıkıyor. Ne var ki bizde yurt içi seyahatlerin yarıya yakını yakınları ziyaret için yapılan seyahatler.

Son yıllarda iç göçler sonucu, çok kişi doğduğu, yaşadığı, şehirlerden, yakınlarından uzaklaştı. O nedenle, yakın ziyareti önem taşıyor.

AKRABA ZİYARETİ ÖNEMLİ

Bir yılda yapılan 70 milyon seyahatin % 65 ‘i yakın ziyareti için yapılan seyahat. Gezi eğlence, tatil için yapılan seyahat sayısı 15 milyon. Toplam seyahat sayısının % 20’si dolayında.

Yurt içinde seyahat yapan halkımız, evleri dışında yılda 600 milyon geceleme yapıyor. Evleri dışında yapılan gecelemenin % 70’e yakını akraba, arkadaş evinde yapılan geceleme. Başka şehirlerde bulunan, kendilerine ait evlerde yapılan gecelemenin toplam gecelemeye oranı % 18 kadar. Otel ve pansiyonlardaki geceleme sayısı yurt içi seyahatlerde yapılan toplam gecelemenin % 8’i kadar.

Yurt içi seyahatlerde hane halkımız otel ve pansiyonlarda yıl boyu 40-45 milyon dolayında geceleme yapıyor.

Türkiye’de otel ve pansiyonlarda yabancı ziyaretçiler 2014 yılında 162 milyon gece konaklama yapmıştı. Yabancı ziyaretçilerin geceleme sayısı 2016 yılında 162 milyondan 99 milyona indi. Yurt dışında yaşayan vatandaşlar da Türkiye’ye geldiklerinde otel ve pansiyonlarda yılda 6 milyon geceleme yapıyor. Yurt içi turizm hareketinde, yerlilerin otel ve pansiyonlarda yılda 40- 45 milyon geceleme yapmaları önemli ama yabancı ziyaretçilerin kaybını karşılayamıyor.

YILLIK 30 MİLYAR TL

Halkımız yurt içi seyahatlerde yılda toplam 30 milyar TL dolayında harcama yapıyor. Bu toplam harcamanın yaklaşık yarısı, 15 milyar TL’si temmuz, ağustos, eylül aylarında yapılıyor.

Yıllık seyahat harcamalarında yeme içme harcamaları toplamı 9-10 milyar TL, konaklama harcamalarının toplamı 3 milyar TL, giyecek ve hediyelik eşya harcamalarının toplamı 3 milyar TL. Ulaştırma harcamalarının toplamı 8 milyar TL dolayında.

Unutmayalım, yabancı turizm hareketi daha çok kıyı bölgelerine hareket getiriyor. Halbuki yerlilerin iç seyahat harcamaları, akraba, arkadaş ziyaretleri nedeniyle kıyı bölgelerinden çok Anadolu’nun her yerleşim bölgesinde ekonomiye katkı yapıyor.

KOBİ MASRAFININ YÜZDE 5’İ BASKI İŞİ

KOBİ’lerin işyerlerinde kullandıkları formlar, faturalar, kartvizitler ve pazarlamaya yönelik tanıtım materyalleri kağıt baskıya olan talebin sürmesine neden oluyor. KOBİ’ler her 100 TL’lik giderlerinin 5 TL’sini baskı ürünlerine harcıyor. bidolubaski.com’un CEO’su Ömer Atakoğlu, “Yaklaşık 7 milyar TL’lik sektörde 12 bin baskı çözümleri sunan işletme var. Ancak çoğunluğu geleneksel yöntemleri kullandığından kalite sorunu yaşanıyor” dedi.