Anadolu `Bir Kuşak Bir Yol` ile şahlanacak

20.04.2019 12:57

Son güncelleme : 22.04.2019 09:36

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, "Bir Kuşak Bir Yol Projesi" ile gelecek dönemde Türkiye`nin de içinde bulunduğu coğrafyanın öneminin daha da artacağını belirterek, "Anadolu, Kafkasya ve Orta Asya üçgeninde taşımacılık orta vadede şu anki ekonomik büyüklüğünün birkaç katına ulaşacak" dedi.



AA

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, son 17 yılda hızla büyüme  kaydeden Türkiye'nin, üretim ve ihracat odaklı ticaret hacmini artırmaya devam  edeceğini söyledi.

Ulaştırma sektörünün, Türkiye'nin, Azerbaycan ile Orta ve Güney Asya  coğrafyasıyla ticaretini canlandıracak en önemli araç olduğunu anlatan Turhan, bu  alanda atılan adımların küresel anlamda ses getirdiğini vurguladı.

Turhan, çağın gereği olan "intermodal taşımacılık" alanında ülkeler  arasındaki ilişkileri daha da ileriye götürmeyi planladıklarını ifade etti.  Azerbaycan ve Türkiye'nin coğrafi konumları gereği bölgelerinin en önemli transit  merkezleri olduğuna dikkati çeken Turhan, şöyle konuştu:

"Azerbaycan Orta Asya'ya açılan kapıdır, Türkiye ise üç kıtanın  kesişim bölgesinde yer almaktadır. Farklı ulaşım modlarını entegre ederek  taşımacılarımıza hem farklı güzergahlar hem de farklı ulaşım araçları sunarak  optimum düzeyde fayda sağlamaya çalışıyoruz. Böylece ülkelerimizin yanı sıra  bölge ülkelerinin ihraç mallarının çeşitlenmesine imkan sağlıyor, ekonomik  anlamda kazançlarını arttırmalarına vesile oluyoruz. Bu noktada en güzel örnek  Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattıdır. İhraç mallarını demiryoluyla taşıyarak,  başlangıç ve son aşamalarını kara yolu ve deniz yoluyla destekleyerek birçok  bölgeye ulaştırıyoruz. Doğu-batı arasında alternatif güzergah sunmanın yanı sıra  kuzey-güney aksında da alternatif olmayı planlıyoruz."

"AKTİF DİPLOMASİ BAŞLATILDI"

Turhan, 2015 yılı mart ayında vizyon belgesi yayımlanan "Bir Kuşak Bir  Yol Projesi" çerçevesinde Çin, Asya, Avrupa ve Orta Doğu'yu birbirine bağlayan  devasa altyapı ve ulaşım, yatırım, enerji ve ticaret ağı oluşturulmasının  amaçlandığını aktardı.

Söz konusu ülkelerin artan ticaret hacminden ve yatırım ortamından  daha fazla pay sahibi olabilmek için ana ulaştırma koridorları üzerinde yer  almanın ve ulaştırma altyapılarını bu bakış açısıyla düzenlemenin önemine değinen  Turhan, "Orta Koridor" yaklaşımına yönelik aktif diplomasinin başlatıldığını  kaydetti.

Türkiye tarafından "Modern İpek Yolu Projesi" olarak da adlandırılan  "Orta Koridor"un doğu ile batı arasındaki mevcut hatları tamamlayıcı, güvenli  güzergah teşkil ettiğini belirten Turhan, 16 yıldan bu yana ülkenin ulaştırma  politikalarının temel ekseninin, Çin'den Londra'ya kesintisiz taşımacılık hattı  sağlamak üzere büyük ölçekli altyapı yatırımları gerçekleştirmek olduğunu  kaydetti.

Turhan, Uzak Doğu'dan Avrupa'ya kadar uzanan tarihi İpek Yolu'nun  "Orta Koridor"da geliştirilmesi için  Asya-Avrupa-Orta Doğu ekseninde önemli  adımlar atıldığını ifade ederek, ülke içinde doğu-batı ve kuzey-güney ekseninde  ulaşım bağlantısını geliştirecek projelerin hataya geçirildiğini bildirdi.

"Bir Kuşak Bir Yol Projesi" ile gelecek dönemde Türkiye'nin de içinde  bulunduğu coğrafyanın öneminin daha da artacağına işaret eden Turhan, "Anadolu,  Kafkasya ve Orta Asya üçgeninde taşımacılık orta vadede şu anki ekonomik  büyüklüğünün birkaç katına ulaşacaktır. Sadece ekonomik değil halklar arasında  kültürel ve sosyal etkileşim de sağlanacak." diye konuştu.

"MEGA PROJELERLE KORİDORUN ÖNEMİNİ ARTIRIYORUZ"

Turhan, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattının Çin ve Orta Asya'dan  Türkiye'ye ulaşan tüm yolları birleştiren altyapı olduğunu ve çok büyük önem  taşıdığını vurgulayarak, "Bu proje sadece 3 ülkeyi birleştirmiyor. İngiltere,  Fransa, Belçika, Almanya, Avusturya, Macaristan, Sırbistan, Bulgaristan, Türkiye,  Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan ve Çin'i birbirine bağlıyor."  değerlendirmesinde bulundu.

Bakü'den Kars'a uzanan 829 kilometrelik demir yolu güzergahının, Hazar  Geçişli Orta Koridor hattının önemli bir parçasını tamamladığını anlatan Turhan,  projenin ehemmiyetinin önümüzdeki yıllarda çok daha iyi anlaşılacağını söyledi.  Çin ve Avrupa arasındaki ticaretin, günlük 1,5 milyar doları bulan boyutlara  ulaştığına işaret eden Turhan, bu ticaret akışının artarak devam etmesinin ve  yaklaşık 5 yıl içinde günde 2 milyar doları geçmesinin beklendiğini söyledi.

Turhan, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattının tam kapasiteyle  çalışabilmesi adına bu güzergahı tamamlayan yolların bitirilmesinin hayati önem  taşıdığına dikkati çekerek, şunları kaydetti:

"Marmaray Tüp Geçidi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara  Otoyolu, Avrasya Tüneli, Osmangazi Köprüsü, hızlı tren ve yüksek hızlı tren  hatları, Kuzey Ege Limanı, Gebze Orhangazi-İzmir Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü,  İstanbul Havalimanı gibi mega ulaşım projeleriyle koridorun sağladığı yararı ve  önemi artırıyoruz. Özellikle de bu koridorun devamı olacak dev projeleri kamu  özel ortaklığı ile hayata geçirerek hem hızlı hem daha az maliyetle özel sektör  dinamiğini kullanarak gerçekleştiriyoruz. Sınırlı kaynaklarımızla sınırsız  ihtiyaçları karşılıyoruz."

"25 NİSAN'DA KUŞAK VE YOL FORUMU'NA KATILACAĞIZ"

Bakan Turhan, 25 Nisan'da Ulusal Kalkınma ve Reform Komisyonu Genel  Sekreter Yardımcısı Ren Zhiwu'nun oturuma başkanlık edeceği 2. Uluslararası  İşbirliği Kuşak ve Yol Forumu'na katılacaklarını belirterek, burada bir konuşma  yapacağını ifade etti.

Yaklaşık 15 bakanın katılacağı söz konusu oturumda, ülkelerin dijital  ekonomi politikalarının tanıtılacağını anlatan Turhan, bu konuda uluslararası iş birliği önerilerinin aktarılacağını kaydetti.

Turhan, forumun bir sonraki oturumunda ise yaklaşık 12 projenin  sunulacağını dile getirdi.





18:0595.734
Değişim :  -0,87% |  -844,53
Açılış :  97.199  
Önceki Kapanış :  96.579  
En Yüksek
97.572
En Düşük
95.731