İhracatçılardan Latin Amerika atağı

13.09.2019 11:38

Son güncelleme : 14.09.2019 15:08

Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı İsmail Gülle, Latin Amerika`nın "İhracat Ana Planı" çerçevesinde belirlenen yeni hedef pazarlarda öne çıktığını belirterek, "Önümüzdeki dönemde Şili`ye yönelik bir heyet planımız var. Bu heyette firmalarımız sadece Şilili firmalarla değil, aynı zamanda Brezilya, Arjantin, Uruguay, Ekvador, Bolivya, Kolombiya, Panama ve Meksikalı alıcılarla da temasa geçebilecek" dedi.



AA

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, AA muhabirine, Latin Amerika'da yeni ihracat destinasyonları oluşturarak, ihracatçıların pazar penetrasyonu, pazarda tutunma faaliyetleri, Türk ürünlerinin ve kültürünün tanınırlığının artırılmasına yönelik çalışmalara hız verdiklerini söyledi.

Latin Amerika'nın İhracat Ana Planı çerçevesinde belirlenen yeni hedef  pazarlarda öne çıkan bölgelerin başında geldiğine dikkati çeken Gülle, ihracatta  yüksek teknoloji yoğunluğunun artırılması kapsamında özellikle savunma ve  havacılık, makine, otomotiv ve elektrik-elektronik sektörlerinde hedef ülke çalışmaları yürüttüklerini bildirdi.

"ŞİLİ'YE HEYET PLANIMIZ VAR"

Gülle, 2018 ve 2019 yıllarında Brezilya, Şili, Meksika ve Peru gibi  bölgenin kilit pazarlarına yönelik heyet çalışmaları gerçekleştirdiklerine işaret  ederek, şöyle konuştu:

"Önümüzdeki dönemde Şili'ye yönelik bir heyet planımız var. Yaptığımız  araştırmalar neticesinde, Türkiye olarak avantajlı olduğumuz 'elektrikli küçük ev  aletleri', 'ev tekstili', 'plastikten mutfak eşyaları' ve 'porselen ürünleri'  gibi sektörlerin Şili başta olmak üzere tüm Latin Amerika pazarında ciddi bir  potansiyel taşıdığını gördük. Bu heyette firmalarımız sadece Şilili firmalarla  değil, aynı zamanda Brezilya, Arjantin, Uruguay, Ekvador, Bolivya, Kolombiya,  Panama ve Meksikalı alıcılarla da temasa geçebilecek. Bu açıdan çok uluslu bir  organizasyonla firmalara tüm bölgeye giriş imkanı sağlanacak."

Şili ile 2010 yılından beri yürürlükte olan bir serbest ticaret  anlaşması bulunduğunu anımsatan Gülle, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın  2016'da gerçekleştirdiği üst düzey ziyaret sonrasında iki ülke arasındaki  diplomatik ve ticari ilişkilerin yeni bir boyut kazandığını dile getirdi.

Gülle, Latin Amerika pazarında istenilen paya ulaşılamadığına işaret  ederek, "Şili'nin 2018'de toplam ithalatı 74 milyar dolar iken bizim buraya  ihracatımız yaklaşık 400 milyon dolar seviyelerinde ve özellikle demir-çelik  sektöründe yoğunlaşmış durumda. TİM ve birliklerimiz nezdinde gerçekleştirilen  heyetlerle firmalarımızın bu geleneksel bakış açısını da kırmayı, demir-çelik  sektörü dışında güçlü olduğumuz diğer sektörlerin de Latin Amerika pazarında  potansiyellerini artırmalarını amaçlıyoruz." dedi.

THY'NİN YENİ TARİFELERİ İHRACATÇIYA YARIYOR

Lojistik anlamda uçuş sürelerinin söz konusu pazarlara girişte önemli  olduğuna dikkati çeken Gülle, şöyle devam etti:

"Geçtiğimiz günlerde Türk Hava Yollarının direk uçuşlarına Meksika'yı  eklemesi ihracatçılar nezdinde de olumlu karşılandı. Brezilya, Arjantin,  Kolombiya ve Panama'dan sonra Meksika'ya da direk uçuş olması, ihracatçılarımızın  bu bölgede faaliyetlerini hızlandırarak, en önemli konu olan ikili ilişkilerinde  daha hızlı netice almasını sağlıyor."

BREZİLYA İLE TİCARET HACMİ 3,7 MİLYAR DOLAR

Öte yandan, Latin Amerika ülkelerinden Şili, Meksika ve Brezilya, Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan'ın açıkladığı "İhracat Ana Planı" kapsamında  belirlenen 17 hedef ülke arasında yer alıyor.

Bugüne kadar çok düşük seviyelerde seyreden Türkiye-Brezilya ekonomik  ilişkileri, özellikle aynı alanlarda iş yapan firmaların ve kurumların iş  birliğine gitmeleri, ortak üretim ve pazarlama yapmaları halinde büyük potansiyel  taşıyor. Dış ticaret açığının büyük oranda Türkiye aleyhine oluşu nedeniyle  karşılıklı ticari ve ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi önem arz ediyor.

Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, Brezilya ile Türkiye  arasındaki ticaret hacmi geçen yıl yaklaşık 3,7 milyar dolar düzeyinde  gerçekleşti. Bunun sadece 489 milyon dolarlık kısmı ihracattan oluşuyor.

Türkiye'nin Brezilya'ya ihracatında, karbonatlar, otomotiv yedek  parça, demir-çelik ürünleri, fındık, iplik, kuru kayısı, çimento, tütün başı  çekerken, ithalatta canlı hayvan, soya fasulyesi, demir-çelikten yarı mamuller,  pamuk ve kahve ön sıralarda yer alıyor.

ŞİLİ'YE İHRACATTA İNŞAAT DEMİRİ İLK SIRADA

Türkiye ile Şili arasındaki ticaret hacmi geçen yıl itibarıyla 386,3  milyon doları ihracat, 370,6 milyon doları ithalat olmak üzere yaklaşık 757  milyon dolar olarak gerçekleşti.

Şili'ye geçen yıl yapılan ihracatta 64 milyon dolarla ilk sırada  inşaat demiri yer aldı. Bunu 28 milyon dolarla otomobil, 27 milyon dolarla  otobüs-minibüsler, 26 milyon dolarla kamyon-kamyonet ihracatı takip etti.

Bu dönemde Türkiye'nin Şili'den ithalatının yüzde 50'sini rafine bakır  ve bakır alaşımları oluşturdu.

TÜRKİYE-MEKSİKA EKONOMİK İLİŞKİLERİ

Türkiye ile Meksika arasındaki ticaret, uzaklık, nakliye masraflarının  yüksekliği, iki ülkenin de benzer üretim ve ihracat portföyüne sahip olması ve  Türkiye'nin AB pazarına, Meksika'nın ABD pazarına odaklanması nedeniyle düşük  hacimde seyrediyor.

Türkiye'nin bu ülkeye ihracatı geçen yıl itibarıyla 600,4 milyon  dolar, ithalatı ise 634,2 milyon dolar oldu. İki ülkenin ticaret hacmi yaklaşık  1,2 milyar dolar olarak hesaplandı.

Meksika'ya yapılan ihracatta önem arz eden ürünlerin başında  otomobiller, mücevherat, otomotiv yedek parçaları, fındık, kamyon-kamyonet,  demir-çelik profiller gelirken Türkiye'nin Meksika'dan ithal ettiği ürünler ise  otomobiller, telefon cihazları, medikal cihazlar, inorganik boyalar, kuru  baklagiller olarak sıralandı.




18:0598.415
Değişim :  3,71% |  3.519,11
Açılış :  98.406  
Önceki Kapanış :  94.896  
En Yüksek
98.731
En Düşük
98.002