Habur ihracat için çok önemli

07.01.2016 08:43

Habur Gümrük Kapısı 20 gün kapalı kaldıktan sonra açıldı. Kapalı kaldığı sürede kapının Türkiye tarafında 4 bin, Irak tarafından 7bin 500 kamyon birikmişti.

İhraç ürünlerimizin yüzde 45’i karayolu, bir o kadarı denizyolu, yüzde 9 kadarı da havayoluyla taşınıyor.

Uluslararası karayolu taşımacılığı, ekonomimizin çarklarının dönmesi bakımından çok önemli.

İhraç ürünü taşımak için uluslararası sefer yapan karayolu taşıt araçları (biz bunları kısaca TIR diye isimlendiriyoruz) bir yılda 1 milyon 200 bin sefer yapıyor. Türk taşıt araçlarının sefer sayısı 950 bin. Yabancı araçların sefer sayıları 250 bin.

Uluslararası karayollarında eşya taşımacılığı yapan 2 bini aşan firmamız ve bunların da uluslararası taşımacılık yapan 60 bin çekicileri, 16 bin kamyonları, 72 bin yarı römorkları var. Sektörün toplam filo yatırımı 15 milyar dolar.

TAŞIMACILAR DERTLİ

İhracat taşıması yapan, kendilerini “Uluslararası Nakliyeciler” diye tanımlayan sektörün üyeleri dertli. (1) Türkiye’de sınır kapılarında işlemler nedeniyle beklemeler oluyor. (2) Avrupa ülkelerinde Türk araçlarına kota uygulamaları ve yüksek geçiş ücretleriyle engellemeler yapılıyor. (3) Terör nedeniyle Doğu’daki yollarda can ve mal güvenliği sorunu var. (4) Mısır Türk Ro-Ro’larına kapıyı kapattı. (5)  Irak ve Suriye geçişleri imkânsız hale geldi. (6) Rusya ve İran ile siyasi gerginlik nakliye imkânlarını kısıtlıyor.

Bu sorunlar sadece ”Uluslararası Nakliyeciler”in sorunları değil. Bu sorunlar nedeniyle ihracatçı alıcıya mal ulaştıramıyor. Önce nakliyeci, sonra ihracatçı ve nihayet ülke ekonomisi kaybediyor

Türkiye’den karayoluyla gerçekleştirilen ihracat taşımalarında, Türk ve yabancı taşımacıların karayolundan taşıdıkları toplam ihraç ürünlerinin % 36’sı Irak’a, yüzde 8‘i Suriye’ye, yüzde 6’sı Almanya’ya, yüzde 5’i Azerbaycan’a, yüzde 4’ü Gürcistan’a, %4’ü Rusya’ya, % 4’ü Bulgaristan’a, % 3’ü Romanya’ya, % 3’ü İtalya’ya gidiyor.

Uluslararası taşımacılık yapan firmalar 21 sınır kapısından doğrudan ve Ro-Ro taşımalarıyla dolaylı olarak 83 ülkeye gidip geliyorlar.

21 SINIR KAPISI

Karayolu taşımacılığında sınır kapılarının önemi  büyük.

1)İhracat taşıması yapan yerli firmalara ve yabancı firmalara ait toplam araçların % 44’ü, 670 bin araç Güney Kara Kapıları diye adlandırılan Habur, Cilvegözü, Öncüpınar ve Nusaybin’den girip çıkıyor.

2)Batı Kara Kapıları diye adlandırılan Kapıkule, Hamzabeyli ve İpsala kapılarından yılda 390 bin araç giriş çıkış yapıyor. Batı kapılarının toplam ihracat trafiğindeki payı yüzde 25 dolayında.

3)Doğu Kara Kapıları olan Gürbulak, Sarp, Dilucu, Esendere ve Türkgözü kapılarının kara trafiğindeki payları % 18. Bu kapılardan yılda 280 bin uluslararası taşıma aracı giriş çıkış yapıyor.

4)Batı Ro-Ro kapıları olan Haydarpaşa, Pendik, Çeşme ve Mersin’in araç trafiğindeki payı % 8 oranında. Bu kapılardan 130 bin araç giriş çıkış yapıyor.

5)Karadeniz Ro-Ro kapıları Zonguldak ve Samsun’un trafik payı yüzde 3.

6)Güney Ro-Ro kapıları, İskenderun, Mersin ve Taşucu’nun trafik payı yüzde 2 oranında.