İnternetten alışverişin artan hacmi

23.10.2017 13:19

Geçen hafta modacı bir arkadaşımla kahve içip, sohbet ederken online satışa vurgu yaparak mağazalarla ilgili söylediği şey oldukça dikkatimi çekti. Kendisi, sıra sıra dizilmiş, lüks bir şekilde dizayn edilmiş, dünyaca bilinen bu gösterişli mağazaları göstererek buraların zamanla alışveriş yapılan yerler olarak kalmayacağını ve hatta insanların ziyaretine açılan müze haline geleceğini iddia etti.

Dünyada özellikle giyim üzerinde online satışın arttığını ve kendi markasını da bu yönde ilerletmek istediğini söyledi. Sohbetimizden bir gün sonra sabah haberlerinde bir iş adamının 40 milyon dolarlık teknesini internet üzerinden satın aldığını izleyince durumu daha da ciddiye alıp incelemeye başladım. Ve bunun üzerine birkaç gün sonra yayınlanan alışveriş davranışlarının sorgulandığı bir araştırma sonucu, durumu tam da doğrular nitelikteydi.

Bu araştırma sonucuna göre, ihtiyaçları doğrultusunda alışverişini internet üzerinden yapabileceğini ifade eden kesimin oranı %71 düzeyindedir. Geçen yıl %65 seviyesinde olan bu oran, bu yıl daha da artarak internetin hayatımızdaki etkisini göstermektedir aslında. Araştırmada her 3 katılımcıdan 1’inin daha önce ki yıllara göre internet üzerinden daha fazla ürün satın aldığı belirtilmektedir. Bu oran bir hayli yüksek geldi bana...

Sonrasında internet kullanım oranını merak edip, Türkiye İstatistik Kurumu’nun yapmış olduğu araştırma sonuçlarını incelediğimde ise, günümüzde internet kullanım oranının önceki yıllara oranla ciddi bir artış yaşadığını gördüm. İnternet erişim imkanı olan hanelerin oranı 2008 yılında %20’lerdeyken günümüzde bu oran %78,3’e yükselmiştir. Ciddi bir oran... Ve ciddi bir potansiyel e- ticaret hacmi... Peki efendim, gelelim daha çok nelerin satın alındığına? İnternet üzerinden alışveriş yapan bireylerin %62,3’ü giyim ve spor malzemeleri alırken, %25,3’ü ev eşyası (mobilya, oyuncak, beyaz eşya, vb.), %24,1’i seyahat bileti, araç kiralama vb., %21,9’u gıda maddeleri ve günlük ihtiyaçları, %19’u ise elektronik araçlar (cep telefonu, kamera, radyo, tv, dvd oynatıcı vb.) satın alıyor. Hatta eğitimde dahi online kursların satın alındığını bir liste mevcut elimizde.

Görünen o ki; dünyada olduğu gibi ülkemizde de e-ticaret sektöründe ciddi bir artış yaşanıyor. Sizce de öyle değil mi? Gün içerisinde çalışmaktan sıkıldığınızda internette gezinirken ilk yaptığımız şeylerden biri belli başlı alışveriş sitelerini tıklamak değil mi? Ya da bir ürünü mağazada gördüğünüzde önce internetten araştırmak, fiyat karşılaştırması yapmak ve hatta internetten daha ucuza almak gibi girişimlerde bulunmak yavaş yavaş alışkanlığımız haline gelmedi mi? Değiştirdiğimiz alışveriş alışkanlıklarımızdan ve ortaya çıkan bu oranlardan sonra mağazaların müzeye dönüşebilir düşüncesi kulağa çok da tuhaf gelmiyor. Ve hatta olası kılıyor... E-ticaret hacmi giderek büyüyor.