Markaların içeriği ülkeye göre farklı mı?

07.07.2017 14:48

Rahmetli Dr. Nejat Eczacıbaşı anlatmıştı: “Yurtdışına giderken şoförüm Bayer aspirin getirmemi ister. Her seferinde, ‘Bayer aspirin Türkiye’de de var’ diye uyarırım. O ise, ‘Yurtdışından alınan aspirin baş ağrısını geçiriyor. Buradan aldığım işe yaramıyor’ diyerek ısrarcı olur” demişti.

Günümüzde Avrupa Birliği (AB) üyesi, Polonya, Macaristan, Slovakya ve Çek Cumhuriyeti’ndeki tüketiciler, AB yetkili organlarından araştırma istiyorlar.

AB’nin göreceli olarak geliri düşük bu ülkelerde yaşayanlar, uluslararası markaların kendi pazarlarında sattıkları ürünlerin içeriğinin farklı olduğunu, uluslararası firmaların aynı marka ile düşük kalite mallar pazarladığını ileri sürüyorlar.

İÇERİĞİ FARKLI

New York Times gazetesinde Ricik Lyman’in geniş bir araştırması yayınlandı. Gelir seviyeleri göreceli düşük ülkelerdeki tüketiciler, uluslararası markaların bu ülkelerde pazarladığı dondurmada daha az süt, çikolatada daha az kakao, ketçapta daha az domates püresi olduğunu, gıda maddelerinin kimyasallarla şişirildiğinden şikâyetçiler.

Uluslararası firmalar ise, her ülke insanının alışkanlıklarına ve ağız tadına göre deterjanlarda, sabunlarda, alkolsüz içeceklerde, dondurmada, çikolatada farklı formüller kullanıldığı kabul ediyorlar. Fiyatı ucuzlatmak için markanın gerçek formülünü değiştirmediklerini belirtiyorlar.

Ne var ki, tüketicileri tatmin etmek mümkün değil. Çok tüketilen kolalı içeceklerin Almanya ve Avusturya’da pancar şekeri kullanırken Çek Cumhuriyeti’nde mısır şurubu kullanılması en fazla eleştirilen konular.

BİZDE DURUM NEDİR?

Bu tartışmalardan bizim de çıkaracağımız dersler var. Uluslararası markalar dışarıda veya içeride üreterek dondurma, çikolata, bisküvi, makarna, margarin, şekerleme pazarında büyük paya sahipler. Deterjan, sabun, gibi temizlik malzemesi pazarında hâkim durumdalar.

Acaba bu markaların, zengin pazarlarda satılan ürünleriyle bizde satılan ürünleri arasında içerik, kalite farkı var mı?

Acaba bu markaların bizim pazarda sattıkları ürünlerin içeriği nasıl? Tüketici örgütlerimiz bu konulara eğilir ise, markaların ürünlerini hangi kamu kuruluşu inceleyecek? Çocuklarımızın ve tüm halkın sağlığı bakımından önemli bir konu.