Model kolay marka zor...

07.09.2015 10:09

ortaklığı 1 milyar dolardan fazla harcamayla, sedan, stationwagon ve hatchback olarak 3 yeni model üreteceklerini  açıkladı.
Açıklamaya göre bu modeller Bursa’da 600 kişinin çalıştığı Araştırma - Geliştirme merkezinde Türk mühendisler tarafından geliştirilmiş.

Bu üç modelden biri olan ve Aegea adı verilen araçta yerlilik oranının yüzde 70’e ulaştığı belirtiliyor.
2016 yılı başında piyasaya çıkacak olan Aegea modelinden 6 yılda toplam 560 bin üretim yapılacak. Üretilen araçların 200 bini ihraç edilecek.
Türk mühendislerince uluslararası piyasa için yeni bir model geliştirilmesi önemlidir. Bu modelde yerlilik oranının yüzde 70’e ulaşması bir başarıdır.
Bu çalışma yeni bir model geliştirmenin güçlüğünü ortaya koyuyor. Dikkat buyurunuz... Yeni modelden (markanın arkasında Fiat olmasına rağmen) şimdilik yılda 100 bin adet üretilebiliyor. Üretimin sadece üçte biri dünya pazarlarında satılma şansına sahip olabiliyor.

Marka yaratmak zor
Türkiye’de neden biz yüzde yüz yerli, yüzde yüz Türk markası taşıyan otomobil yapamıyoruz sorusunun cevabını Aegea projesi açıklıkla ortaya koyuyor.
Fiat - Tofaş Türkiye’de, otomotiv sanayinin öncüsü. Türk halkının talebini yıllar boyu Serçe ve Murat üretimi ile karşıladı.
Fiat - Tofaş’ta Koç Grubu ile Fiat eşit ortaklığa sahip. Ford - Otosan’da da Koç Grubu ve Ford ortaklığı yüzde 50 / yüzde 50 oranında.
Renault’ta ise Oyak Grubu’nun yüzde 49, Fransız Renault grubunun yüzde 51 ortaklık payı var.
Otomobil ve hafif ticari araç üreten Hyundai’de Kibar Holding yüzde 30 ortaklık payına sahip.
Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç üreten Toyota ve Honda grupları yüzde 100 uluslararası sermaye ile faaliyet gösteriyorlar.
Renault 360 bin otomobil ve 450 bin motor üretim kapasitesine sahip. 2014 yılında 31 bin binek otomobili üretti. Fluence, Clio IV, Megane modellerinin motor ve mekanik parçalarını üretiyor. Binek otomobili pazarındaki ağırlığı yüzde 43 dolayında.
Hyundai’de Kibar grubu yüzde 30 paya sahip. 2014 yılında 203 bin adet i10 ve 120 model araç üretildi.
2014 yılı İstanbul Sanayi Odası 500 Büyük kuruluş sıralamasında Ford Otosan 10.5 milyar TL. üretimden satışlarla 2’nci sırada. Renault 8.7 milyar TL üretimden satışlarla 3’üncü, Tofaş 6.0 milyar TL satışla 6’ncı, Hyundai 4.6 milyar TL satışla 13’üncü, Toyota 4.1 milyon TL satışla 15’inci, Honda 497 milyon TL satışla 199’uncu sırada yer aldı.

Talep olur mu?
2014 yılında Fiat-Tofaş 163 bin, Ford Otosan 193 bin hafif ticari araç üretti.
2014 yılında Oyak’ın binek otomobili üretim rakamı 318 bin. Hyundai 203 bin, Toyota 131 bin, Fiat - Tofaş 59 bin, Honda 11 bin, Ford-Otosan 9 bin binek otomobili üretti.
Renault’nun Bursa’da 450 bin kapasiteli motor ve aktarma organları üretim tesisi var.
Ford Otosan’ın Sancaktepe’de 1.350 mühendisin çalıştığı, araştırma-geliştirme birimi var.
Bunlar binek otomobili konusunda Türkiye’de gelişen imkânlar. Otomotiv sanayinde ticari araç, otobüs ve traktör üretimi konusunda da önemli bir gelişme içindeyiz.
Bütün bunlara rağmen, yepyeni bir marka geliştirerek dünya pazarlarına çıkmanın güçlüğü Aegea deneyiminde açıklıkla görülüyor. Yeni model geliştirmek kolay da, yeni modeli dünya pazarlarında, yeterli sayıda üretime talep yaratacak şekilde tanıtmak çok zor.