`Ağır vasıta pazarının geleceği parlak`
18.04.2015 12:17Son güncelleme : 18.04.2015 12:48
Scania Genel Müdürü Eksin "Ağır vasıta pazarının geleceğini daha da parlak görüyoruz. Mega projelerimiz var. Ayrıca Avrupa`nın iyileşmesi, Rusya`nın ve Ukrayna`nın düzelmesi, Güneydoğu sorununun çözülmesi Türkiye`yi parlatacak" dedi.
Scania Genel Müdürü İlhami Eksin, ağır vasıta pazarının geleceğinin daha parlak olacağını belirterek, "Mega projelerimiz var. Ayrıca Avrupa'nın iyileşmesi, Rusya'nın ve Ukrayna'nın düzelmesi, Güneydoğu sorununun çözülmesi Türkiye'yi parlatacak" dedi.
Scania İnşaat Araçları'nın lansmanında AA muhabirine değerlendirmede bulunan İlhami Eksin, 10 yıl önce yüzde 65'i klasik kamyondan, yüzde 35'i çekiciden oluşan 16 ton üzeri ağır vasıta pazarında bugün çekicilerin payının yüzde 65'e çıktığına işaret etti.
Türkiye'nin stratejik coğrafi konumunun uluslararası taşımacılık ve lojistik hizmetlerin artmasını sağladığını belirten Eksin, son 10 yılın ortalamasına bakıldığında dalgalanmalara karşın ağır vasıta pazarının 30 bin düzeyinde seyrettiğini ve pazarın 10-12 bin klasik kamyon ve 20 bin çekici şeklinde dağılım gösterdiğini anlattı.
Eksin, geçen yıl ağır vasıta pazarının 31 bin düzeyinde kapandığını belirterek, şöyle devam etti:
Scania olarak pazar payımızı artırarak 2014 yılını tesadüf şekilde 2014 adetle bitirdik. 2015 güzel başladı. Geçen sene ilk çeyrekte bütün rakamlarda olduğu gibi bir daralma yaşanmıştı. Ondan dolayı bu yıl ilk çeyrekte büyüme var. Yani 2014 ile 2015 ilk çeyrekleri kıyaslandığında yüzde 80'lik bir büyüme görüyoruz ama yıla aynı büyüme oranıyla yansımayacak. Bu yıl ilk çeyrekteki büyüme geçen senenin az satılmasından dolayıydı. Bu sene yüzde 15-20'lik bir büyüme olacağını ve pazarın 35-40 bin aralığında gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz."
"MEGA PROJELER AĞIR VASITA SEKTÖRÜNÜ ETKİLİYOR"
İlhami Eksin, bu büyümenin sebeplerine ilişkin şunları kaydetti:
"Birincisi seçim yıllarında ülke büyüyor. İkincisi, mega projeler yol aldı ve bizim ağır vasıta sektörünü etkiliyor. Üçüncüsü, belki aleyhte gibi gözükse de kur artışı ihracatı desteklediği için dış pazarlara satıştan ötürü burada talep artıyor. Ayrıca Türkiye, Avrupa'daki egzoz emisyon standartlarını takip ediyor. Euro 5'ten Euro 6'ya geçilirken diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye'de de talep öne çekiliyor. Bu yıl daha çok satabilmek için Euro 5'lerin daha ucuz fiyatlı olmasının da pazarın 40 bine yaklaşmasına bir etkisi olabilir."
İlhami Eksin, ağır vasıta pazarının geleceğini daha da parlak gördüklerini vurgulayarak, "Mega projelerimiz var ve bunlar genç nüfus olduğu sürece devam edecek. İkincisi Batı ve Doğu arasındaki ticarette lojistik açıdan merkeziliğimiz ve lojistik firmalarımızın rekabetçiliği dikkate alındığında uluslararası nakliyenin küçülmeyeceğini öngörüyoruz.
Dünya ticareti büyüdüğünde biz daha da olumlu etkileniyoruz. Avrupa'nın iyileşmesi, Rusya'nın ve Ukrayna'nın düzelmesi, Güneydoğu sorununun çözülmesi Türkiye'yi parlatacak. Burada da nakliye ve lojistik hep olacak. Dolayısıyla rekabetçi üstünlüğümüzle ağır vasıta sektörünün geleceğinin son 10 yılda olduğu gibi 30 binin altında olmayacak bir bantta gideceğini tahmin ediyorum" değerlendirmesinde bulundu.
"SCANİA'NIN HEDEFİ YÜZDE 10 PAZAR PAYI"
Scania olarak bu sene de pazar paylarını artırmaya devam edeceklerini belirten Eksin, yüzde 10 pazar payıyla 3 bin 500 ile 4 bin arasında satış hedeflediklerini dile getirdi.
Eksin, pazar paylarının artmasında etkili olan faktörlere ilişkin şöyle devam etti:
"Bir kere yakıt ekonomimiz en verimli kabul ediliyor. Burada sağladığımız avantajın takdir edilmesi pazar payımızı artırıyor. İki sene önce lanse ettiğimiz Streamline'ın etkisi var. İkincisi müşterinin ikinci el aracına bir çözüm üretmek amacıyla Doğuş Oto Değerlendirme (DOD) Ağır Vasıta lansmanını yaptık. Burada hareket etmemiz müşterilerimiz tarafından kabul gördü.
Üçüncü ayakta da müşteri finansman kolaylığı bekliyor. Orada da Scania Finans'ın Volkswagen Doğuş Finans tarafından satın alınmasıyla böyle bir büyüklüğün içine girmek bize sinerjik bir etki yaptı. Yedek parçada da son 1,5 yılda kaliteye uygun fiyat iyileştirmeleri yaptık. Bu da müşteriler tarafından olumlu karşılandı ki bizim pazar payımız 5,5'ten bugün itibariyle 8'e çıktı ve hedefimiz olan yüzde 10'a doğru gidiyoruz."
Scania'nın inşaat araçlarında da büyümeye çalıştığını aktaran Eksin, "Bütün ürün gamını tamamladığınız zaman müşteri sizi kabul ediyor. Daha büyük indirim için tek markayla daha büyük alıcı olmak istiyor. İnşaat araçlarında da yeni ürünler oluşturduk ve bunu Türkiye pazarına sunuyoruz" diye konuştu.
Avrupa'nın içinde en yüksek beton üretiminin Türkiye'de olduğuna dikkati çeken Eksin, "Müthiş bir kalkınma hamlesi içindeyiz. Yapacağımız mega projeler, kentsel dönüşüm projeleri ciddi alanlar. Görünün o ki bunlar 10-15 yıl Türkiye'nin büyümesinin temel taşları olacak" dedi.