14.04.2024 16:56:45 Türk sanayisinde yarım asırlık hayal gerçek oluyor! - Türkiye'nin bir numaralı finans ve ekonomi portalı uzmanpara.com.

Türk sanayisinde yarım asırlık hayal gerçek oluyor!

30.05.2018 12:24

Son güncelleme : 31.05.2018 09:36

Türkiye`de 52 yıl önce "Anadol" markasıyla seri üretimi yapılarak gerçeğe dönüşen yerli otomobil hayali, geçen yılın kasım ayında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde açıklanan 5 babayiğit ile yeniden can bulurken, gelinen noktada Türkiye`nin Otomobili Ortak Girişim Grubu`nun şirketleşme sürecinin açıklanacak üst yönetici ile tamamlanması bekleniyor.



Hayalin gerçeğe dönüşmesi için elini taşın altına koyan Anadolu Grubu,  BMC, Kıraça, Turkcell ile Zorlu ortaklığının yanı sıra Bilim, Sanayi ve Teknoloji  Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) çalışmaları hız  kazandı.
 
Merhum iş adamı Vehbi Koç'un girişimleriyle başlayan ilk yerli  otomobili üretme faaliyeti, 1966 yılına damgasını vuran en önemli sanayi  hamlelerinden biri olarak kabul edildi.
  
İlk yerli otomobile hangi ismin verileceği yapılan bir anketle  belirlendi. Ankete gelen 150 bini aşkın mektupta ''Anadolu'', ''Anadol'' ve  ''Koç'' isimleri öne çıktı. Birkaç gün süren toplantıların ardından 7 Ekim  1966'da bu otomobile ''Anadol'' ismi verilmesi kararlaştırıldı ve ilk otomobil de  19 Aralık 1966'da üretildi.
 
Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi AŞ tarafından  İstanbul'daki fabrikada üretilen Anadol, bugüne kadar Türkiye'nin ilk ve tek seri  üretimi yapılan yerli otomobil olma özelliğini kaybetmedi.
 
Üretimi 1984'te durdurulmuş olmasına karşın markanın meraklıları,  Anadol'a duyduğu sevgiyi göstermek amacıyla bir kulüp kurdu. Anadol Fan Kulübü,  markayı ve Anadol'ları orijinal halleriyle yaşatmayı hedefliyor.
 
İTHALATÇILARDAN YERLİ OTOMOBİLE İTİRAZ
 
18 Ocak 1966'da dönemin Sanayi Bakanı Mehmet Turgut, Bütçe  Komisyonu'nda ''bir otomobil imalatı için Otosan firmasına izin verdiğini''  açıkladı. Açıklamanın ardından ithalatçı piyasadan, hükümetin verdiği izinle  ilgili itirazlar yükseldi. Otomobil piyasasının ithal mallarla yoluna devam  etmesini isteyen grup, yerli otomobil imalatını eleştiren ''Beyaz Kitap''ı  yayınladı.
 
1 Şubat 1966'da İzmir bayi toplantısına Anadol'un prototipi getirildi.  Kurulacak fabrikanın yıllık kapasitesini tayin etmek ve projesini de buna göre  hazırlamak amacıyla, bayilerden bu araçtan ne kadar satabileceği öğrenildi. Elde  edilen rakamlara göre 10 otomobilden yılda yaklaşık 2 bin 400 otomobil imalatı  öngörüldü.
 
Ford Otosan'ın eski genel müdürlerinden Ahmet Binbir, Anadol'un test  sürüşüne ilişkin, ''Araba ilk test sürüşündeyken ilk telefonu Kabataş İskelesi  memuru astsubay Asım Bey'den aldım, rahmetli oldu. Bana telefon etti, 'oğlum  Ahmet, otomobili gördüm, ağlıyoruz' dedi. Hiç unutamıyorum. Dolmabahçe'ye geldi,  başkası haber verdi. Dolmabahçe'de polis durdu, selam verdi. Galatasaray'a geldi,  oradaki polis durdu, Anadol'a yol verdi. O kadar bağlandı millet.'' ifadelerini  kullandı.
 
Otosan'ın kurucularından Bernar Nahum da Anadol'a ilişkin, ''Anadol  otomobili memleketimizde en gerektiği bir zamanda çok önemli bir rol oynamıştır.  Eğer Anadol projesi olmasaydı memleketimizde otomobil sanayisinin kurulması daha  epeyce gecikebilirdi demek bile mümkündür.'' demişti.
 
RENÇ KOÇİBEY'DEN ANADOL OTOMOBİLLE RALLİ BİRİNCİLİĞİ
 
Renç Koçibey, 4-5 Mayıs 1968'de Türkiye'de düzenlenen ilk resmi  müsabaka olan 1. Trakya Rallisi'nde Anadol otomobille birinci oldu. Anadol, 25  Ekim 1968'de Londra'da düzenlenen otomobil sergisine katıldı.
 
Üretimin sona erdirildiği 1984'e kadar 62 bin 923'ü otomobil ve 30 bin  265'i pick-up olmak üzere toplam 93 bin 188 Anadol üretildi. 15 Mayıs 1991'de  P100 pick-up modeller piyasaya sürüldüğünde, pazarda varlığını halen devam  ettiren ve ikinci el olarak talep gören Anadol pick-up için sembolik bir veda  töreni düzenlendi.
 
Bu arada, tasarım ve mühendislik anlamında ilk Türk otomobili ise  ''Devrim''dir. Devrim'den daha önce (1953 yıllarında) otomobil imali üzerinde  deneme mahiyetinde kabul edilebilecek çalışmalar yapıldı.
 
OSD'DEN "NASIL YAPILAMAZ" RAPORU
  
Yerli otomobil markası üretilmesi için 2011 yılında dönemin başbakanı  Recep Tayyip Erdoğan'ın  sanayicilere ''Artık yerli otomobilimizi üretelim''  çağrısı üzerine  ilk somut adımı atan 15 üretici firmadan oluşan Otomotiv Sanayii  Derneği (OSD) tarafından, hükümete sunulmak üzere bir rapor hazırlandı.
 
"Teknik, Satış/Pazarlama ve Değerlendirme/Öneriler" olmak üzere üç  ana kısımdan oluşan rapor, 29 Eylül 2011'de hükümete sunulmasına karşın, "ileriye  dönük otomotiv sanayisinde ciddi stratejik görüşleri içermesi" gerekçe  gösterilerek kamuoyu ile paylaşılmadı.
 
Raporda yerli otomobilin tamamen Türkiye'de üretilmesi için öngörülen  2,5 milyar avroluk tasarım, üretim ve markalaşma maliyetinin yüksek olduğuna  ilişkin eleştirilerin gündeme gelmesi sonrasında, sektörde raporun "nasıl  yapılamaz" üzerine kurgulandığı tartışmaları arttı. Kimi sektör temsilcileri  "yerli otomobil üretmenin kolay olmadığı"nı öne sürerken, kimileri başlangıç için  daha makul bir fiyat olabileceğini dile getirdi.
 
Öte yandan sektörün önde gelen bazı temsilcileri, raporun hazırlanması  sürecinde OSD'nin kendilerinin görüşünü almadığı ve dışlandıkları yönünde sitem  ederken, raporda yerli otomobil üretimine ilişkin olumsuz yaklaşım da  eleştirildi.
 
TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİ PROJESİ
 
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın çağrısıyla başlayan, Bilim  Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile TOBB koordinasyonunda yürütülen yerli marka  otomobil üretimi için, 2 Kasım 2017'de Türkiye'nin Otomobili Projesi, Ortak  Girişim Grubu İşbirliği Protokolü, Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell  Grubu ve Zorlu Holding'le imzalandı.
 
Atılan imzaların ardından şirketleşme süreci başlarken, bu konuda  gerekli teknik ve finansal analizlerin yapıldığı bir döneme girildi. Yerli  Otomobil Projesi'ndeki 5 babayiğide ilaveten TOBB da yüzde 5 hisseyle şirkete  ortak oldu. Böylece 6 ortaklı bir proje oluştu.
 
Türk sanayisi ve teknolojisi açısından bir dönüm noktası olarak  nitelendirilen proje için, teknoloji ve tüketici trendleri de izlenerek sektörde  tamamen farklı bir konumlanma sağlayacak kapsamlı bir strateji oluşturulması  hedeflendi.
 
Türk halkının görüş ve beklentilerine göre Türkiye'nin otomobilini  tasarlayacağını vurgulayan Ortak Girişim Grubu, bu bağlamda ülke genelinde çok  kapsamlı ve profesyonel bir tüketici araştırması yürüttüğünü de açıkladı.

Gelinen noktada, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın şirketin üst yöneticisini  (CEO) yarın açıklaması ve akabinde şirketin kuruluş protokolünün imzalanması  bekleniyor. Şirketleşme sürecinin gerçekleşmesinin ardından, gelecek dönemde  yerli otomobilin tasarım, üretim, logo ve markasının belirlenerek prototipinin  geliştirilmesine odaklanılacak.
 
Türkiye'nin vizyon projelerinden biri olarak görülen "Türkiye'nin  Otomobili"nin, B ve C segmentlerindeki 5 modelle piyasaya girmesi ve üretim  maliyetlerinin düşürülmesi açısından 3 modelin aynı şasi üzerinde olması  planlandı.
 
Projede, 3 fazdan oluşan yaklaşık 15 yıllık bir yatırım hamlesine  yönelik planlar hazırlandı.
 
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü ise son yaptığı  açıklamada, yerli otomobilin üretileceği yerin projenin ikinci fazında ele  alınacağını, şu anda 22 ilden talep bulunduğunu ve taleplerin gelecek yıl  değerlendirileceğini söyledi.
 
  
 
  





'
12:359.814
Değişim :  0,59% |  57,50
Açılış :  9.808  
Önceki Kapanış :  9.757  
En Düşük
9.747
En Yüksek
9.849
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler12:35
CASA 98,00 2.516.542 % 0,00  
BRMEN 6,05 698.382 % 0,00  
FONET 25,86 94.661.331 % 0,00  
ATSYH 45,00 427.843 % 0,00  
BRKO 4,99 2.278.355 % 0,00  
12:35 Alış Satış %  
Dolar 32,3524 32,3565 % 0,17  
Euro 34,3983 34,4292 % -0,71  
Sterlin 40,3487 40,5509 % -0,84  
Frank 35,4520 35,6297 % -0,48  
Riyal 8,6402 8,6835 % -0,01  
12:35 Alış Satış %  
Gümüş ONS 27,84 27,90 % 0,66  
Platin 975,34 978,32 % 0,66  
Paladyum 1.049,74 1.055,49 % 0,66  
Brent Pet. 90,10 90,10 % 0,66  
Altın Ons 2.343,36 2.344,21 % 0,66