`Türkiye`nin gençleri ile yapacağız`

10.05.2017 13:37

Son güncelleme : 10.05.2017 17:14

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ Genel Müdürü Temel Kotil, "Turkish Fighter`ı yapabilmemiz için şu an Türkiye`nin en yetenekli, en zeki çocuklarının uçak bölümlerini seçmesi gerekiyor. Bu projeyi Türkiye`nin gençleri ile yapacağız" dedi.



Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) Genel  Müdürü Temel Kotil, "Turkish Fighter'ı yapabilmemiz için şu an Türkiye'nin en  yetenekli, en zeki çocuklarının uçak bölümlerini seçmesi gerekiyor. Bu projeyi  Türkiye'nin gençleri ile yapacağız." dedi.

Kotil, 13. Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı (IDEF 2017) kapsamında  düzenlediği basın toplantısında, TAI bünyesinde yürütülen çalışma ve projelere  ilişkin bilgi verdi.

Türkiye'nin çok sayıda uçak mühendisine ihtiyacı olduğunu dile getiren  Kotil, Milli Muharip Uçak Projesi'nde (Turkish Fighter) 10 bin mühendis olacağını  ve projede çalışacağını, uçağın ilk uçuşunu 2023'te yapacağını, 2029 yılında da  servise gireceğini anlattı.

Kotil, gelecek 10 yıllık süreçte bu kadar insanın devşirilmesi  gerektiğini belirterek, şunları kaydetti:

"Bugün lisede olan çocukların havacılığa, uçağa gönül vermesi, en  iyilerin bu bölümlere gitmesi gerekiyor. Turkish Fighter'ı yapabilmemiz için şu  an Türkiye'nin en yetenekli, en zeki çocuklarının uçak bölümlerini seçmesi  gerekiyor. Bu gençlerimiz Turkish Fighter'da çalışmak için okusunlar ki gelip  bizim projemize dokunsunlar. Bu projeyi Türkiye'nin gençleri ile yapacağız. Bu  gençlerin içi proje için kaynarsa Turkish Fighter'ı çok iyi yaparız.

Türkiye, havacılık ve uzayda bir oyuncu olacak. Bunun gerçekleşmesi  için bunu gerçekleştirecek gençlerin, kahramanların sahaya çıkması gerekiyor. TAI  Genel Müdürü olarak görevim, bu kadroları bir araya getirmek. Bu projeleri  gerçekleştirmek için daha çok insana, genç yaşta bu işi yapmaya gönül vermiş,  kağıt mühendisi olmayanlara, bir şeyi yapıp bitirmek isteyenlere ihtiyacım var."

'GÖREVİMİZ BU UÇAĞI (TURKİSH FİGHTER) YAPACAK EKOSİSTEMİ OLUŞTURMAK'

Temel Kotil, Turkish Fighter'ın çok büyük bir proje olduğunu,  füzelerin kolay kolay göremeyeceği ve radara girmeden kendisinin radarı daha önce  tespit edecek teknoloji ve tasarımla donatıldığını, projenin hayata geçmesi ile  Türkiye malzeme sektörünün ileri teknolojili malzeme konusunda da sıçrama  yaşayacağını söyledi.

Kotil, "Türkiye, malzeme sektöründeki ileri teknoloji kısmını  halletmek zorunda. Turkish Fighter'ın bir parçası da bu sorunları çözmek... Diğer  taraftan da tasarım konusunda proje ile sıçrama yapmış oluyorsunuz. Türkiye 14  sektörde sıçrama yapmış olacak. TAI olarak görevimiz, yalnızca bu uçağı  tasarlamak değil, görevimiz bu uçağı yapacak ekosistemi oluşturmak." şeklinde  konuştu.

'TURKİSH FİGHTER'DA DEVLET ARKAMIZDA, TAI ÖNÜMÜZDE'

TUSAŞ/TAI Genel Müdürü Kotil, proje kapsamında Türk gençlerinin yanı  sıra yabancı mühendisler ve Türk olup da dünyanın çeşitli teknoloji şirketlerinde  çalışan kişilerle de çalışacaklarını belirterek, Turkish Fighter'ın bir dünya  projesi olduğunu söyledi.

Projenin zihinsel olarak çözüldüğünü, sıradaki aşamanın pratiğe  aktarmak olduğunu kaydeden Kotil, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Bu kodları pratiğe aktarmak yaklaşık 12 yılımıza mal olacak. Devlet  arkamızda, maddi imkanlar arkamızda... TAI'nin tek projesi bu değil ama TAI'nin  bütün varlığını ve oluşturacağı diğer projelerdeki katkıları da buraya akıtmak  isteriz. TAI'nin içinde şu an yarım milyar dolar ihracat yapıyoruz. Yaptığımız  alt sistemlerden 2 milyar dolar ihracat yapmayı hedefliyoruz. Gerekirse bütün  milyarları da buraya akıtırız. Turkish Fighter için TAI seferber. Tek projemiz bu  olmayacak. Paralelde birçok projeyi yürütürüz. Turkish Fighter'da devlet  arkamızda, TAI önümüzde... Maddi, manevi bütün imkanlarla Turkish Fighter'ı  yapacağız."

'BÜYÜK BİR RAKAMA MAL OLACAK'

Temel Kotil, projenin finansal boyutuna ilişkin bir soru üzerine, şu  an için anlaşılan bir rakam bulunmadığını ancak büyük bir rakama mal olacağını  bildirdi.

Zaman ilerledikçe, projeye katılım olmasıyla rakamların düşeceğini  belirten Kotil, "Finansal imkanımız olsaydı projeyi kendi paramızla yapmak  isterdik ama o kadar finansal imkanımız yok. Turkish Fighter bir teknoloji  projesi. TAI'nin bu projede görevi projeyi yönetmek, yapıyı ortaya çıkarmak,  platformu oluşturmak." ifadelerini kullandı.

TAI'nin halka açılıp açılmayacağına ilişkin soru üzerine Kotil, "Ben  çalışanım. Bu karar hissedarların ama şunu söylemeden geçemeyeceğim; THY'den  biliyorum, THY Borsa'da işlem görmeye başlamasaydı bugünkü THY olmazdı." dedi.

'UYDU KONUSUNDA BELLİ BİR YETENEĞİMİZ OLUŞTU'

TUSAŞ/TAI Genel Müdürü Kotil, üniversitelerle yaptıkları iş  birliklerinin önemine işaret ederek, okul@tai.com.tr adresine mail atan her  öğrenciye destek vereceklerini bildirdi.

Sıfırdan uydu yaratmaya ihtiyaç olduğunu dile getiren Kotil, şunları  kaydetti:

"Uydu konusunda belli bir yeteneğimiz oluştu. Devlet bize 100 milyon  doların üzerinde bir para harcayarak uydu imal etme, test etme yeteneği ve yeri  kazandırdı. Bir tonluk haberleşme uyduları var. Bunun ön çalışmalarına başladık,  müşterileri de var. Uzay bölümü olarak bir tonluk haberleşme uydumuzun ön  çalışmasını yapıyoruz. Daha Yönetim Kurulu'na getirmedik. Onay gelirse biz kendi  imkanlarımızla bir tonluk uydu tasarlayacağız. İki müşteri ile anlaşmak üzereyiz.  2 yıl içinde bir tonluk uyduyu yörüngeye yerleştirmeyi hedefliyoruz."





18:05105.520
Değişim :  0,15% |  160,71
Açılış :  105.183  
Önceki Kapanış :  105.360  
En Yüksek
105.669
En Düşük
104.671
BIST En Aktif Hisseler
MRSHL 63,25 11.913.183 % 10,00  
ISBTR 58.900,00 1.631.752 % 9,99  
PKENT 188,50 2.474.454 % 9,98  
FENER 11,83 203.792.841 % 9,94  
EGGUB 66,40 5.944.724 % 9,93  
Alış Satış %  
Dolar 0,0000 0,0000 % 0,00  
Euro 0,0000 0,0000 % 0,00  
Sterlin 8,3988 8,4410 % 0,36  
Frank 7,0616 7,1041 % 0,35  
Riyal 1,8090 1,8181 % 0,02  
Alış Satış %  
Altın Ons 1.729 1.730 10,99  
Altın Gr. 379 380 3,17  
Cumhuriyet 2.460 2.492 18,60  
Tam 2.533 2.561 11,50  
Yarım 1.236 1.250 9,30  
Çeyrek 618 626 4,60  
Gümüş.Ons 17,84 17,87 0,49  
Gümüş Gr. 3,91 3,91 0,11  
B. Petrol 37,57 37,57 1,54