Yunanistan`ın borç pazarlığı kreditörleri bölüyor

24.05.2018 12:19

Son güncelleme : 24.05.2018 15:30

Ekonomik kriz içinde kemer sıkma önlemleriyle yönetilen Yunanistan`da hükümet, kurtarma paketi programından çıkmaya hazırlanırken, yüksek kamu borcunun hafifletilmesini beklemesi, kreditörleri arasında bölünmeye yol açıyor.



AA

Bugün toplanacak olan Euro Grubu toplantısında Yunanistan ve  kreditörlerinin üzerinde anlaştığı 88 yeni yapısal düzenlemenin onaylanmasının  yanı sıra ağustos ayında sona erecek kurtarma paketi programından çıkış sonrası  önlemler ele alınacak.
 
Masadaki bir diğer önemli mesele ise Yunanistan'ın vadesi 2060 yılına  kadar uzanan 320 milyar euro civarındaki kamu borç yükünün kreditörlere olan  büyük kısmının vadelerinin uzatılması ve faiz oranının sabitlenmesi gibi  düzenlemelerle hafifletilmesi olacak.
 
Milli gelirinin yüzde 180'i seviyesinde bulunan borç yükünün  yarattığı, sürdürülebilirlik ve piyasaların güvenine ilişkin soru işaretlerine  Uluslararası Para Fonu (IMF) tarafından vurgu yapılırken başta Almanya olmak  üzere Euro Bölgesi tarafı, siyasi saiklerin de etkisiyle borç hafifletmeye daha  ihtiyatlı yaklaşıyor.
 
Borç hafifletmeye yönelik net karar için 21 Haziran'daki Euro Grubu  toplantısı işaret edilirken, IMF'nin otomatik devreye girecek bir yöntemden,  Almanya gibi bazı AB ülkelerinin yapısal reformlarla şartlandırılmış bir  hafifletme stratejisinden yana olduğu belirtiliyor.
 
Ayrıca, 2011'de 100 milyar euroluk borcun silinmesi gibi bir konunun  gündemde olmadığı, vadeler ve faiz oranlarında değişiklikler gibi tedbirlerin  konuşulduğu ifade ediliyor.
 
IMF'NİN POZİSYONU NETLİK KAZANACAK
 
Yunan ekonomi analiz sitesi Macropolis'in editörü Nick Malkoucis, borç  hafifletmeye ilişkin kesin kararın 21 Haziran'a kalacağına işaret ederek,  "Bugünkü toplantıdan çıkacak muhtemel sonuç ise, IMF'nin programa katılıp  katılmayacağı ya da Avrupalı kreditörlerin tekliflerinden tatmin olup olmadığına  yönelik net bir işaret olacak." dedi.
 
Vadelerin uzatılması, faiz oranlarının azaltılması veya ödemesiz süre  gibi borç hafifletme yöntemlerinin geçen yıl az çok belirlendiğini belirten  Malkoucis, kreditörler arasındaki esas tartışmanın bunun hangi mekanizmayla  uygulanacağına ilişkin olduğunu söyledi.
 
IMF BİR YANDA ALMANYA DİĞER YANDA
 
Malkoucis, Fransa'nın teklif ettiği yönteme göre, Yunanistan'ın büyüme  hedeflerini gerçekleştirememesi halinde borç hafifletmenin otomatik olarak  devreye gireceğini anlatarak, IMF'nin bu yönteme destek verdiğini, ancak başta  Almanya olmak üzere bir kısım Euro Bölgesi ülkelerinin buna karşı çıktığını ifade  etti.
  
Meselenin önümüzdeki birkaç hafta boyunca müzakere edileceği yorumunda  bulunan Malkoucis, "IMF, Avrupa Komisyonu ve Fransa ekstra borç hafifletmenin,  Yunanistan büyüme hedeflerine ulaşamadığı anda şartsız ve otomatik olarak devreye  girmesinden yana. Almanya ve diğer bazı ülkeler ise bunun otomatik olmaması, bazı  şartlara bağlı olması gerektiğini düşünüyor." ifadelerini kullandı.
 
"HAVUCUN UCUNDAKİ SOPA"
 
Malkoucis, şarta bağlı bir borç hafifletmenin onayının Euro Grubu,  ülke parlamentoları veya Avrupa İstikrar Mekanizması'ndan (ESM) mı çıkacağının  ise bir diğer tartışma konusu olduğunu kaydetti.
 
Şarta bağlı borç hafifletmeyi "havuç ve sopa" yöntemine benzeten  Malkoucis, "Otomatik olması, piyasalara ve yatırımcılara her halükarda borç  yükünün halledileceği yönünde net bir mesajı verecek. Eğer şartlı olursa  Yunanistan, son 8 yılda içinde olduğumuz ve pek de işe yaramayan bir duruma yani  kreditörler ile müzakereler gibi zorlu bir sürece çekilecek." değerlendirmesinde  bulundu.
 
Malkoucis, Almanların vergi paralarının Yunanistan'a hibe edildiği  şeklinde bir algının Almanya'da AB karşıtı aşırı sağ eğilimleri güçlendirmesi ile  Alman hükümetinin siyasi olarak otomatik borç hafifletmeye yanaşmadığını, şartlı  bir hafifletme ile Yunan hükümetlerinin ülkenin büyümesine yönelik tüm önlemleri  aldığından emin olmak istediğini kaydetti.
  
Öte yandan, Almanya ve diğer Avrupalı kreditörlerin IMF'nin kurtarma  paketi programına destek vermesini istediklerine dikkati çeken Malkoucis, "IMF,  daha tecrübeli, zor durumdaki ekonomileri daha kapsamlı bir gözetleme  kapasitesine sahip. 2010'dan beri, AB'ye karşı Yunanistan'a gözetleme veya baskı  kurması yönünde bir güven eksikliği söz konusu. Ama, IMF borç hafifletme  konusunda çok net taahhütler talep ediyor." diye konuştu.
 
SON DÜZLÜK
  
Yaklaşık 8 yıldır kurtarma paketi programına bağlı, "kemer sıkma"  önlemleri altında yaşam mücadelesi veren Yunan ekonomisi, ağustosta bitecek  programın ardından kendi ayakları üzerinde durmaya hazırlanıyor.
 
Başbakan Aleksis Çipras liderliğindeki Yunan hükümeti, 86 milyar  euroluk üçüncü programdan "temiz bir çıkış" hedefi ortaya koyarken, ekonominin  yeterince gelişmemesinden ve borç yükünden kaynaklı endişeler kreditörleri  ihtiyati tedbirler aramaya itiyor.
  
Sıkı bir mali disiplin altında bulunan Yunan Hazinesi, 2016 ve 2017'de  milli gelirine oranla yüzde 3,5 hedefini aşarak yüzde 4'ü bulan faiz dışı fazla  verdi. Yunanistan'ın bu bütçe performansını 2020'ye kadar sürdürmesi beklenirken,  sıkı mali disiplinin gerekli büyümeyi engellemesinden endişe ediliyor.
 
Özellikle IMF tarafından ön şart olarak konulan borç hafifletme ise,  hem 2017'de beklentilerin altında kalan büyümenin sürdürülebilirliği hem de  piyasalara güvenin temini açısından önemli görülüyor.





18:051.461
Değişim :  0,29% |  4,18
Açılış :  1.461  
Önceki Kapanış :  1.457  
En Yüksek
1.464
En Düşük
1.455
BIST En Aktif Hisseler18:05
AYES 20,76 1.039.844 % 9,96  
OYYAT 22,54 154.030.334 % 9,95  
BERA 27,02 108.733.280 % 9,93  
BOBET 5,35 449.133.468 % 9,86  
EUKYO 5,86 3.063.626 % 8,32  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 8,3838 8,4047 % -0,28  
Euro 10,1457 10,1808 % -0,94  
Sterlin 11,8034 11,8626 % -0,92  
Frank 9,3019 9,3579 % -0,86  
Riyal 2,2301 2,2413 % -0,47  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.876 1.877 -21,71  
Altın Gr. 506 506 -8,45  
Cumhuriyet 3.367 3.419 -34,00  
Tam 3.346 3.430 -44,14  
Yarım 1.617 1.659 -21,35  
Çeyrek 811 830 -10,67  
Gümüş.Ons 27,90 27,94 -0,07  
Gümüş Gr. 7,52 7,53 -0,06  
B. Petrol 72,60 72,60 0,08