Aktif Bank 2019 EkoLig Raporu: Süper Lig’in gelirleri 4,2 milyar TL’ye ulaştı

12.11.2019 15:18



Türkiye’nin en büyük özel sermayeli yatırım bankası Aktif Bank’ın,
Türk futbolunun gelirlerini ve ekonomik görünümünü incelediği Futbol
Ekonomi Raporu – EkoLig’in dördüncü sayısı yayımlandı. 2017-2018
sezonunda maç günü, naklen yayın ve ticari gelirleri toplamı 3,2
milyar TL olan Süper Lig pastası, 2018-2019 sezonu sonunda yüzde 30
büyüme ile 4,2 milyar TL’ye ulaştı.
Türk sporuna finansman desteğinin yanı sıra bilgi birikimi ile de
büyük katkı sağlayan Aktif Bank’ın 2016 yılından bu yana spor kamuoyu
ile paylaştığı, Türkiye’nin en kapsamlı ilk ve tek futbol ekonomisi
raporu EkoLig’in yeni sayısı 12 Kasım 2019 Salı günü, Aktif Bank Genel
Müdürü Dr. Serdar Sümer ve Passolig Genel Müdürü Ceyhun Kazancı’nın ev
sahipliğinde basına açıklandı. Toplantıda başta Türkiye Futbol
Federasyonu (TFF) yetkilileri ve kulüp temsilcileri olmak üzere Türk
futboluna destek veren birçok kuruluşun yöneticileri ve akademisyenler
de yer aldı. Futbol ekonomisinin 3 büyük gelir kalemi üzerinden Türk
futbolunun fotoğrafını çeken ve Süper Lig’i Avrupa ligleri ile
karşılaştıran rapora göre, Süper Lig kulüpleri geride bıraktığımız iki
futbol sezonunda (Maç günü, naklen yayın, ticari gelirler ve Avrupa
Ligleri’nden elde edilen gelirler dâhil)toplam 7,4 milyar TL gelir
elde etti.

Dr. Serdar Sümer: ‘Süper Lig pastası yüzde 30 büyüme elde etti’

Aktif Bank Genel Müdürü Dr. Serdar Sümer, “Süper Lig, Avrupa’nın
en fazla gelir yaratan liglerinden biri olmaya devam ediyor. Son iki
sezonda Süper Lig’de mücadele eden 18 takımın maç günü, naklen yayın,
ticari gelirleri ile Avrupa Ligleri ’ne katılım ve bu liglerdeki
sportif performanslarından elde ettikleri gelirlerin toplamı 7 milyar
TL’yi geride bıraktı. Geçtiğimiz sezon yüzde 30 oranında büyüyen Süper
Lig pastasında, maç günü gelirlerinde 100 milyon TL’ye yakın bir artış
oldu. Seyirci ortalaması 14 binlere ulaşan Süper Lig’in maç günü
gelirleri 500 milyon TL’ye yaklaşırken, ticari gelirler ve naklen
yayın gelirlerinde de gözle görülür bir artış yaşandı. ” dedi.

Ceyhun Kazancı: ‘Avrupa’da gelirlerin yüzde 70’ini beş büyük lig
oluşturuyor’

Global futbol ekonomisinden bahseden Passolig Genel Müdürü Ceyhun
Kazancı: “Artık dünya futbolu sadece yeşil sahada değil, değişen
tüketim dinamikleri, teknoloji ve inovasyon trendlerine bağlı olarak
yaratılan etkin stratejiler ışığında rekabet ediyor. 2018-2019 sezonu
itibarıyla pazar büyüklüğü 18 milyar Euro’ya ulaşan Avrupa’nın 5 büyük
ligi, UEFA bünyesindeki 53 futbol liginin toplam gelirlerinin de yüzde
70’ini oluşturuyor. Son 15 yıla baktığımızda UEFA Şampiyonlar Ligi’nde
kupa kaldıran takımların da 5 büyük ligin temsilcileri olduğunu
görüyoruz. Bu noktada futbol ekonomisindeki finansal rekabette Devler
Ligi’nde mücadele etmenin de ne kadar önemli olduğu ortaya çıkıyor.
Aktif Bank olarak hazırladığımız EkoLig Futbol Ekonomisi Raporu’nda
Süper Lig temsilcilerinin küresel futbol endüstrisinin rekabet
ortamında hem sportif hem de finansal anlamda nerede olduğunu analiz
etmeye çalıştık. Raporun Türk futbolunun tüm paydaşları için değerli
bir kaynak olmasını temenni ediyoruz” ifadelerini kullandı.

Galatasaray gelirde de zirvede

Süper Lig’in son iki sezonunu şampiyon olarak tamamlayan
Galatasaray, gelirlerde de zirvede yer aldı. 2017-2018 sezonunda 517,2
milyon TL olan gelirlerini yüzde 76 oranında artırarak 2018-2019
sezonunda 908,5 milyon TL’ye yükselten sarı-kırmızılılar, ligin hem
sahada hem de finansal tablolarında en çok kazanan takımı oldu.

Fenerbahçe finansal tablolarda 2.sıraya yükseldi

2017-2018 futbol sezonundaki 514,2 milyon TL geliri ile 4 büyükler
arasındaki gelir sıralamasında
3. olan Fenerbahçe, geçtiğimiz sezon yeşil sahalarda
inişli-çıkışlı bir performans gösterse de gelirlerini yüzde 35
oranında artırarak 694,3 milyon TL ulaştırdı ve zirvenin en yakın
takipçisi oldu.

Trabzonspor’da istikrarlı büyüme devam ediyor

Son 3 sezondur istikrarlı bir şekilde finansal büyüme sağlayan
Trabzonspor gelirlerini yüzde 55 oranında artırarak 205,4 milyon
TL’den 318,3 milyon TL’ye ulaştırdı. Bordo mavili ekibin en fazla
gelir artışı ticari gelir kaleminde oldu. 2017-2018 sezonunda ticari
gelirleri 78,3 milyon TL olan Karadeniz temsilcisi, ticari gelirlerini
2 katına çıkararak 156,4 milyon TL’ye ulaştırdı.

Zirveden 3. sıraya

2017-2018 futbol sezonunda elde ettiği 729,1 milyon TL gelirle 4
büyükler arasındaki finansal yarışta birinci olan Beşiktaş, 2018-2019
sezonunda %15 oranında gelir kaybı yaşayarak 622,7 milyon TL kazandı.
Siyah beyazlılar, finansal tablolarda da zirveden 3. sıraya geriledi.

Maç günü gelirlerinin yüzde 87’si dört büyüklerin

2016-2017 sezonunda 261,5 milyon TL olan Süper Lig’in maç günü
gelirleri son iki sezonda yükselişe geçti. 2017-2018 sezonunda yüzde
52’lik artışla 396,3 milyon TL olan maç günü gelirleri, 2018-2019
sezonunda da yüzde 24 yükselerek 491,1 milyon TL’ye ulaştı.
165,8 milyon TL maç günü geliri elde eden Galatasaray bu alanda da
zirvede yer alırken, Fenerbahçe 139,9 milyon TL, Beşiktaş 97,5 milyon
TL, Trabzonspor ise 23,3 milyon TL gelir sağladı.


Rakamlarla EkoLig

Son 2 sezonda toplam 8,1 milyon kişi stadyumlarda Süper Lig maçlarını
seyretti.
2017-2018 sezonunda 12 bin 821 olan seyirci ortalaması, 2018-2019
sezonunda 14 bin bandına ulaştı.
36 bin 93 seyirci ortalaması ile ligin seyirci şampiyonu Galatasaray
oldu.
Anadolu kulüpleri içerisinde seyirci ortalamasını en fazla artıran
Atiker Konyaspor oldu.
Süper Lig takımları içerisinde en fazla maç biletini Trabzonspor
sattı.
Süper Lig’in ortalama bilet fiyatı: 66,74 TL
4 büyüklerin bilet fiyat ortalaması 148,50 TL olarak kayıtlara
geçerken, 4 büyükler dışındaki takımların bilet fiyat ortalaması 31,66
TL oldu.
Süper Lig’in 2017-2018 sezonunda 69,85 TL olan ortalama bilet fiyatı,
2018-2019 sezonunda 66,74’ye düştü.
Yeniden bilet satışı ‘Re-Sale Uygulaması’ üzerinden en fazla ek gelir
yaratan kulüp Beşiktaş oldu. Son 3 sezonda 70 bine yakın bileti
yeniden satışa sunan Beşiktaş, bu sayede 7,5 milyon TL ek gelir elde
etti.
Futbolseverlerin yüzde 22’si stadyumlara Passo Mobil Uygulaması’nı
kullanarak cep telefonlarıyla giriş yaptı.
Süper Lig maçlarına en fazla cep telefonlarını kullanarak giriş
yapanlar, Fenerbahçeli taraftarlar oldu. Sarı lacivertli taraftarların
yüzde 35’i stadyumlara Passo Mobil Uygulaması’nı kullanarak giriş
yaptı.
Anadolu takımları arasında cep telefonuyla en çok maça giriş yapanlar
yüzde 26’lık oranla Göztepe taraftarları oldu.
En fazla seyirciye ev sahipliği yapan stadyum Ali Sami Yen Spor
Kompleksi TT Stadyumu (864.997) oldu.
2017-2018 sezonu sonunda 3,9 milyon olan Passolig Kart sayısı,
2018-2019 sezonu bitimiyle 4,6 milyona ulaştı.
Sezon boyunca Passolig Kart adedini en çok artıran kulüp yüzde 27’lik
artışla Galatasaray olurken, Anadolu kulüpleri içerisinde en fazla
yükseliş yüzde 22 ile Evkur Yeni Malatyaspor’da yaşandı.
2016-2017 sezonunda yüzde 33 olan bileti olduğu halde maça gelmeyen
taraftarların oranı, 2017-2018’de yüzde 25’e, 2018-2019 sezonunda da
yüzde 21’e geriledi.
Ticari gelirlerde en fazla kazanan takım, 317,8 milyon TL ile
Fenerbahçe oldu.
En fazla yayın geliri (Ziraat Türkiye Kupası gelirleri de dâhil) 231
milyon TL ile lig şampiyonu Galatasaray’ın oldu.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey




11:111.487
Değişim :  0,51% |  7,56
Açılış :  1.475  
Önceki Kapanış :  1.480  
En Yüksek
1.488
En Düşük
1.471
BIST En Aktif Hisseler11:11
MERIT 26,18 23.040.910 % 10,00  
DOBUR 45,24 2.970.148 % 9,97  
DOKTA 29,38 1.005.912 % 9,96  
TSPOR 4,43 62.769.050 % 9,93  
ERBOS 103,70 80.400.446 % 9,91  
11:11 Alış Satış %  
Dolar 9,7431 9,7457 % 1,49  
Euro 11,3588 11,3658 % 1,55  
Sterlin 13,4117 13,4790 % 1,86  
Frank 10,6024 10,6663 % 1,53  
Riyal 2,5933 2,6063 % 1,59  
11:11 Alış Satış %  
Altın Ons 1.802 1.802 9,23  
Altın Gr. 565 565 11,30  
Cumhuriyet 3.632 3.687 -49,00  
Tam 3.613 3.704 63,86  
Yarım 1.746 1.792 30,89  
Çeyrek 876 896 15,45  
Gümüş.Ons 24,49 24,52 0,20  
Gümüş Gr. 7,68 7,69 0,18  
B. Petrol 85,23 85,23 0,59