ANALİZ-Tüpraş Analist Toplantısı Notları(İntegral Yatırım Menkul)

12.02.2021 09:08
ANALİZ-Tüpraş Analist Toplantısı Notları(İntegral Yatırım Menkul)


İntegral Yatırım Menkul Tarafından Hazırlanan Analiz:
"Finansallar

Tüpraş’ın 4. çeyrek net karı 376,4 milyon TL seviyesinde
gerçekleşti. Piyasa beklentisi ise 315 milyon TL seviyesindeydi.
Bu şekilde şirketin 2020 yılı net zararı 2.493 milyon TL
seviyesinde oldu.
Satış gelirleri, 2020’nin 4. Çeyreğinde 2019 yılının aynı dönemine
göre göre yüzde 8 gerileyerek 19,99 milyar TL’ye çıktı.
Faaliyet giderlerinde 2020 yılının 4. Çeyreğinde 2019 yılının aynı
dönemine göre yüzde 1’lik düşüş görülerek 535 milyon TL’ye gerileme
gözlemlendi.
Yatırım harcamaları, 2020 yılında iştirakler dahil olmak üzere 153
milyon dolar seviyesinde oldu.
FAVÖK, 2020 yılının 4. Çeyreğinde 2019 yılının aynı dönemine göre
yüzde 48 düşüş göstererek 383 milyon TL seviyesinde oldu. Stok karının
FAVÖK’te 127 milyon TL’lik pozitif etkisi görüldü.
Net Borç/FAVÖK oranında şirket, FAVÖK’ün COVID-19 salgını
sebebiyle negatif etkilenmesini nötralize etmek için bir çalışma
hazırladı. Şirketin saptamalarına göre FAVÖK, salgın sürecinde stok
zararı, azalan ve yer yer durma noktasına gelen jet yakıtı ihracatı ve
marjlardaki zayıflık sebebiyle 3,3 milyar TL seviyesinde negatif
etkilendi. Bu tek seferlik etki çıkarılınca şirketin Net Borç/FAVÖK
oranı 2.4x seviyesine denk geliyor.
TL cinsinden olan borcun çoğunluğu 1-2 yıl vadelerinde. 2021
yılının 1. Çeyreğinde yeni bir TL borçlanmaya gidilecek.

Operasyonel Bakış

Önümüzdeki süreçte global aşılama süreci, petrol fiyatları ve
turizm adına hayati önem taşıyacak.
4. Çeyrekte TL’de görülen değer kazancı, şirkete genel anlamda
pozitif yansıdı. Ancak stok karının bu değer kazancı sebebiyle
sınırlandığı görüldü.
4. Çeyrekte ürün marjlarındaki toparlanma devam etti. Jet yakıtı
marjı, salgın başından beri ilk defa pozitif bölgeye geçti, ancak
global uçuşların azlığı sebebiyle hala zayıf.
Jet yakıtındaki zayıflık sebebiyle ürün karışımında jet yakıtı
üretimi salgın başlangıcından beri azaltıldı, dizel ve asfalt üretimi
artırıldı.
Türkiye’de kapatmaların diğer ülkelere göre sınırlı kalmasının
etkisiyle dizel yakıtı tüketimi güçlü kaldı. İstanbul Havalimanı’nın
ise salgın boyunca göreceli olarak en işlek havalimanlarından biri
olması, jet yakıtı talebini bir nebze de olsa canlı tuttu.
Benzin talebi, şahsi otomobil kullanımının salgın döneminde
artması sebebiyle 2020 yılının ilk 11 aylık döneminde 2019’un aynı
dönemine göre yatay seyretti.
Ağır ham petrol fiyat diferansiyelinde açılma görülse de OPEC’in
sıkı duruşu sebebiyle tarihsel ortalamalara göre hala dar.
Şirket, 4. Çeyrekte 6,1 milyon ton üretim yaptı ve kapasite
kullanım oranı yüzde 84 oldu. 2020 yılının kapasite kullanım oranı ise
yüzde 82.
Satış hacmi ise 4. Çeyrekte 6,3 milyon ton seviyesinde gerçekleşti.
Varil başına faaliyet giderleri, 4. Çeyrekte 2019’un 4. Çeyreğine
göre 1,30 dolar azalarak 4,9 dolar oldu. İyileşmede 2019’a
kıyaslandığında Tüpraş’ın rakipleriyle kıyaslandığında TL giderleri
olması sebebiyle sahip olduğu rekabetçi avantajın önemi büyük.
Sonuç olarak, net rafineri marjı 4. Çeyrekte 0,7 dolar, 2020
yılında ise 1,3 dolar seviyesinde gerçekleşti.
Akdeniz rafineri marjı ise 4. Çeyrekte -0,1 dolar, 2020 yılında
ise -0,2 dolar seviyelerinde gerçekleşti.

Beklentiler ve öngörüler

Şirket, 2020 yılı beklentilerini çoğunlukla tutturdu. Net rafineri
marj ve kapasite kullanım oranında beklentiler olan 1 dolar ve yüzde
75-80 bandının ötesine geçilirken Akdeniz rafineri marjı beklentisi
olan 0 doların hafif altında, -0,2 dolar seviyesinde gerçekleşme
görüldü.
2021 yılı, duruşlar açısından ağır bir yıl olmayacak. Devam eden
planlı duruşların çoğunun 2021’in 1. Çeyreğinde tamamlanması
bekleniyor.
Şirketin 2021 yılı beklentilerine göre net rafineri marjının
2,5-3,5 dolar bandında, Akdeniz rafineri marjının ise 0-0,5 dolar
bandında gerçekleşmesi öngörülüyor.
Ürün marjlarında HSFO segmenti hariç iyileşme, ağır ham petrol
fiyat diferansiyelinde yatay seyir ve varil başına faaliyet
giderlerinde azalmanın marjları desteklemesi öngörülüyor.
2021 yılında üretim ve satış hacimlerinin 26-27 milyon ton
seviyelerinde gerçekleşmesi, kapasite kullanım oranının ise yüzde
90-95 bandında olması bekleniyor.
Yatırım harcamalarının 2021 yılında 200 milyon dolar seviyesinde
olması öngörülüyor.
Şirketin azalan jet yakıtı talebine rağmen Mayıs ayından itibaren
stok fazlası sorunu olmadı. Ancak jet yakıtında marjlar iyileşse de
2023 yılı öncesinde tam normalleşme beklenmiyor. Bu sebeple jet
yakıtı, dizel, benzin ve asfalt gibi segmentlere karşı karlılık
tarafında zayıf kalmaya devam edecek.
İran’a uygulanan petrol yaptırımlarının kaldırılması, şirket adına
pozitif bir sürpriz olabilir.
Petrokimya alanında yatırımların yapılması yakın vadede
öngörülmüyor. Küçük boyutta ve hali hazırda bulunan sistemlere entegre
edilebilecek yatırımlar şirket tarafından düşünülebilir.
Kapasite artırımı yakın vadede düşünülmüyor.
Dünya genelinde görülen sıfır karbon ve yenilenebilir enerji
trendi, şirketin yakından takip ettiği bir konu. Ancak rafineriler
için işlerin genel anlamda değişmesinin en az on yılı bulacağı
öngörülüyor.
2021 yılı, bu değişimlerin şirket yetkilileri tarafından
konuşulacağı bir yıl olabilir. Stratejik anlamda majör bir değişimden
değil, kademeli bir değişim olması planlanıyor.
2021’in ikinci yarısının aşılama beklentisiyle jet yakıtı için
gözle görülür şekilde daha iyi olabileceği öngörülüyor.
Şirket, 2021 yılından itibaren spot ham petrol satın almalarını
İngiltere’ye taşıyor. Bunun marj artışının ve efektifliğin önünü
açması bekleniyor.
Yük taşımacılığı maliyetlerinin azalması, şirket adına genel
anlamda rekabetçilik açısından bir dezavantaj.
Şirketin TL mevduatlarından aldığı faiz yüzde 18-18,5 bandında. TL
borçlanma maliyeti ise önümüzdeki iki yıl için ortalama yüzde 12
seviyesinde. Tüpraş, bu sayede net arbitraj geliri sağlıyor."


******

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeler yatırım
danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti,
aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen
bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı
sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve
tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine
dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk getiri
tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer
alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize
uygun sonuçlar doğurmayabilir.

*******



Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey




'
18:059.645
Değişim :  0,00% |  0,00
Açılış :  9.795  
Önceki Kapanış :  9.645  
En Düşük
9.645
En Yüksek
9.832
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler18:05
AKYHO 6,90 29.290.868 % 0,00  
AVTUR 12,95 30.940.993 % 0,00  
AYEN 29,38 72.532.047 % 0,00  
BRMEN 5,97 1.331.606 % 0,00  
ATAGY 14,00 14.293.674 % 0,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 32,5251 32,5757 % 0,09  
Euro 34,8521 34,9258 % 0,17  
Sterlin 40,3457 40,5479 % 0,09  
Frank 35,5168 35,6948 % 0,03  
Riyal 8,6324 8,6757 % 0,00  
18:05 Alış Satış %  
Gümüş ONS 27,19 27,22 % 0,66  
Platin 914,41 915,92 % 0,66  
Paladyum 1.021,82 1.029,39 % 0,66  
Brent Pet. 88,41 88,41 % 0,66  
Altın Ons 2.318,26 2.318,66 % 0,66