BASIN BÜLTENİ-Yapı Kredi, alışveriş alışkanlıklarındaki değişim verilerini açıkladı

13.07.2020 06:10
BASIN BÜLTENİ-Yapı Kredi, alışveriş alışkanlıklarındaki değişim verilerini açıkladı


Küresel çapta tüm yaşamın etkilendiği Koronavirüs (Covid-19)
salgını sürecinde toplum sağlığının korunması en büyük öncelik haline
geldi. Bununla birlikte salgın, hem tüketici davranışlarında hem de
harcama tercihlerinde birçok değişikliğe neden oldu. Pek çok
tüketicinin öncelik ve ihtiyaçları değişti. Dolayısıyla harcamalar da
bu doğrultuda şekillendi.
Türkiye'nin lider kredi kartı platformuna sahip Yapı Kredi'nin
verilerine göre, 16 Mart - 31 Mayıs 2020 tarihleri arasındaki pandemi
sürecinde toplam alışveriş harcamaları yüzde 17 düşerken, 1-30 Haziran
arasındaki normalleşme sürecinde, salgın dönemine göre yüzde 37 arttı.
Koronavirüs (Covid-19) salgınından en olumsuz etkilenen sektörler ise
seyahat, yeme-içme ve giyim oldu. Normalleşme süreci ile birlikte
harcamalar salgın öncesi dönem seviyesine dönerken, en hızlı
toparlanan sektör ise yeme-içme oldu.
Salgın sebebiyle küresel anlamda olağanüstü günler yaşadığımız bu
dönemde tüketicilerin hayatlarında yaşanan değişiklik, harcama
alışkanlıklarına da yansıdı. Harcamalar, normalleşme ile birlikte
Koronavirüs (Covid-19) salgını öncesindeki seviyelere dönerken giyim
ve restoran harcamaları pandemi dönemine göre yüzde 200, seyahat
harcamaları ise yüzde 180 oranında artış gösterdi. Yine salgın
dönemine kıyasla normalleşme sürecinde tüketicilerin
mobilya/dekorasyon harcamalarının yüzde 76, akaryakıt harcamalarının
yüzde 58, elektronik harcamalarının yüzde 39, market/gıda
harcamalarının ise yüzde 12 artığı gözlemlendi.
Tüketici davranışlarındaki değişimlerin gözle görülür bir şekilde
gerçekleştiği pandemi dönemi ve pandemi öncesi dönem kıyaslandığında
evde kaldığımız süreç boyunca seyahat/konaklama harcamaları yüzde 82,
yeme/içme harcamaları yüzde 76, giyim harcamaları yüzde 66, akaryakıt
harcamaları yüzde 36 azaldı. Öte yandan elektronik harcamaları yüzde
21, market/gıda harcamaları ise yüzde 14 artış gösterdi. Bunlara ek
olarak, bankacılık hizmetlerinden sınırlı faydalanan müşteri
kitlelerinin kartlı harcama ihtiyaçlarına yönelik lanse ettiğimiz ön
ödemeli kartlarımız ile yapılan alışveriş harcamalarında Koronavirüs
(Covid-19) salgını öncesi döneme göre pandemi sırasında yüzde 15,
normalleşme döneminde ise yüzde 200'ün üzerinde büyüme gerçekleşti.

Pandemi döneminde her üç alışverişten biri online

Pandemi dönemindeki "evde kal" çağrıları ile birlikte
tüketicilerin internet alışverişine yöneldiğini belirten Yapı Kredi
Genel Müdür Yardımcısı Serkan Ülgen, "Müşterilerimizin yaptığı her 3
işlemden 1'inin internet alışverişi olarak gerçekleştiğini
söyleyebiliriz. Koronavirüs (Covid-19) salgını öncesi dönemde bu oran
her 5 işlemden 1'iydi. Normalleşme süreci olarak değerlendirdiğimiz
1-30 Haziran tarihleri arasında e-ticaret alışveriş cirosu, pandemi
dönemi öncesine göre yüzde 22, pandemi dönemine göre ise yüzde 14
artış gösterdi" dedi.

Temassızın payı iki kat arttı

Pandemi döneminde temassız ödemelerin payının iki kat artış
gösterdiğinin altını çizen Ülgen şunları kaydetti: "POS'a temas
etmeden işlem yapabilmek, bu dönemde toplum sağlığı için büyük önem
taşıyor. Koronavirüs'ün (Covid-19) hayatımıza olan bir etkisi de bu
nedenden dolayı temassız işlemlerin yaygınlaşması oldu. Bunda şifresiz
gerçekleşen temassız işlem limitini 250 TL'ye çıkarmamız da etkili
oldu. Yapı Kredi rakamlarına baktığımızda her türlü temastan
kaçındığımız Koronavirüs (Covid-19) döneminde, her iki fiziksel
işlemimizden biri temassız olarak gerçekleşti Haziran ayında ise kredi
kartlarımızdan geçen temassız işlem adedi pandemi dönemine göre yüzde
57, temassız işlem cirosu ise yüzde 53 artış gösterdi."

Yeni teknolojilere hızlı adaptasyon

POS'a temas etmeden ödeme yapma ihtiyacının cep telefonu ile ödeme
gibi mobil ödeme teknolojilerinin hayatımıza girmesini hızlandırdığını
ifade eden Ülgen, Türkiye'nin dijital dünyadaki değişimlere çok hızlı
bir şekilde adapte olduğunun belirtti. Yeni ödeme teknolojilerinin,
sağladığı güvenlik, hız ve kolaylık nedeniyle bu dönemde daha çok
tercih edildiğini aktaran Ülgen, "Normalleşme sürecinde Koronavirüs
(Covid-19) salgını dönemine kıyasla günlük Mobil Ödeme işlem adetleri
yaklaşık 2,5 katına çıktı. POS'ta QR Kod ile gerçekleşen günlük işlem
adetleri Koronavirüs (Covid-19) öncesi döneme kıyasla yaklaşık 2
katına yükseldi" dedi.

İhtiyaca yönelik kampanyalarla müşterilerimizin yanındayız

Ayrıca Ülgen "Yıllardır bu alanda gerçekleştirdiğimiz önemli
çalışmalarımızın bir sonucu olarak bireysel kredi kartlarımızın
neredeyse tamamında temassız işlem yapılabiliyor. 'Sağlıklı kal'
temalı iletişim çalışmaları ve kampanyalarla da yeni ödeme
teknolojilerinin daha hızlı benimsenmesini destekliyoruz. Salgının
ekonomik etkilerini azaltmak adına müşterilerimizin her daim yanında
oluyoruz. Yapı Kredi olarak içinde bulunduğumuz yeni normale geçiş
döneminde de her zaman olduğu gibi ülkemiz ve milletimiz için sınırsız
hizmet sunmak, müşterilerimize destek olmak için var gücümüzle
çalışmaya devam edeceğiz" dedi.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey





'
16:199.696
Değişim :  -0,27% |  -26,36
Açılış :  9.754  
Önceki Kapanış :  9.722  
En Düşük
9.690
En Yüksek
9.827
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler16:19
CMENT 544,50 6.654.429 % 10,00  
MAGEN 23,10 177.377.612 % 10,00  
PEKGY 8,36 466.180.004 % 10,00  
SNKRN 44,28 5.206.611 % 9,99  
YONGA 85,90 1.966.162 % 9,99  
16:19 Alış Satış %  
Dolar 32,5338 32,5431 % 0,01  
Euro 34,8547 34,9050 % 0,22  
Sterlin 40,3721 40,5744 % 0,20  
Frank 35,3816 35,5590 % 0,15  
Riyal 8,6302 8,6735 % 0,12  
16:19 Alış Satış %  
Gümüş ONS 27,14 27,17 % 0,66  
Platin 900,38 901,77 % 0,66  
Paladyum 986,17 988,46 % 0,66  
Brent Pet. 87,71 87,71 % 0,66  
Altın Ons 2.316,32 2.316,69 % 0,66