Otokar'ın dijital dönüşüm panelinde Endüstri 4.0'ın Türkiye sanayisine etkisi tartışıldı

20.11.2017 11:47



Türkiye'nin öncü otomotiv ve savunma sanayii şirketi Otokar,
4'üncü sanayi devrimi olarak adlandırılan Endüstri 4.0 için önemli bir
organizasyona ev sahipliği yaptı. Yeni sanayi devrimine 15 ayrı proje
ile geçmeye hazırlanan Otokar, düzenlediği "Dijital Dönüşüm Paneli"nde
sektörlerinin lideri olan kurumları ağırladı. "Endüstri 4.0'ın Türkiye
Sanayisine Etkisi"nin örnekleriyle masaya yatırıldığı panelin
konuşmacıları arasında yer alan Koç Holding Dijital Dönüşüm Lideri Dr.
Murad Ardaç "2015 yılı sonunda, dijital dönüşüm Topluluğumuzun ana
teması haline geldi. Dönüşüm konularının başında ise müşteri var. Koç
Topluluğunun ilkleri yaratma becerisini bu konuya da taşımak
önceliğimiz" dedi.
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, gelişmiş ve gelişmekte olan
ülkelerin ilk gündem maddelerinden biri olan Endüstri 4.0 konusunda
önemli bir organizasyona ev sahipliği yaptı. Kurulduğu 1963’ten bu
yana ülkemizde birçok ilke imza atan şirket, "Endüstri 4.0'ın Türkiye
Sanayisine Etkisi" başlığı ile düzenlediği panelde, alanında lider
şirketlerin üst düzey yöneticilerini Sakarya’daki fabrikasında
ağırladı.
Otokar Üretim ve Tedarik Genel Müdür Yardımcısı ve Dijital Dönüşüm
Lideri Ali Rıza Alptekin’in moderatörlüğünü üstlendiği panele, Koç
Holding Dijital Dönüşüm Lideri Dr. Murad Ardaç, Arçelik Üretim
Teknolojileri Direktörü Mustafa Esenlik, Ford Otosan CDO'su Hayriye
Karadeniz, McKinsey&Company Ortağı Mehmet Başer, Kuka Ülke Müdürü
Kağan Abidin ve Rockwell Automation Ülke Direktörü Cenk Ceylan
konuşmacı olarak katıldı.

“ENDÜSTRİ 4.0’DA EN ÖNEMLİ KONU NİTELİKLİ İŞGÜCÜ”

Otokar Dijital Dönüşüm Lideri Ali Rıza Alptekin, panele ilişkin
şunları söyledi: “Endüstri 4.0 beraberinde büyük bir etki potansiyeli
barındırıyor. Biz şu an değişimi ve öncü, küçük etkileri görüyoruz.
Endüstri 4.0’ın tam olarak hayata geçmesi ve yaygınlaşması ile
oluşacak etki, tüm sektörlerin iş yapış biçimini temelden değiştirecek
seviyede olacaktır. Endüstri 4.0 sürecinde takipçi konumda olan
Türkiye’nin çok daha hızlı yol alması gerekiyor. Trendler o kadar
hızlı değişiyor ki takipçi olmanın yeterli olmadığı dönemlere
geleceğiz. Türkiye’nin sanayileşme atılımlarının başladığı dönemden
bugüne kadar mühendislik ve Ar-Ge kabiliyeti, deneyimli ve yetkin
insan kaynağı ile ilkleri gerçekleştirmiş Otokar olarak bu değişimde
de fark yaratmak hedefindeyiz. Bu panelde ülkelerin yeni sanayi
devrimine hazırlığı, Endüstri 4.0’ın ve dijital dönüşümün kurumlarda
nasıl ele alınması gerektiği, dönüşümün sağlayacağı fırsatları ele
almak istedik.” Dijital dönüşümde insan kaynağının rolüne dikkat çeken
Alptekin sözlerine şöyle devam etti: “Endüstri 4.0’da Türkiye’nin en
önemli konusu nitelikli işgücü olacaktır. Endüstri 4.0 yalnızca
yatırım yaparak bir günde hayata geçirilebilecek bir olgu değil. Bu
kavramı içselleştirecek ve geliştirecek bilgi birikimine sahip iş
gücüne sahip olmak çok önemli.”
Otokar’ın dijital dönüşüm yol haritası için 4 ana alan
belirlendiğini belirten Alptekin şunları söyledi: “Müşteriye Dokunan
Dijital Kanallar Dijitalleşmiş Üretim ve Tedarik Zinciri Analitik
Karar ve Pazarlama Dijital Ürünler ve Servisler olmak üzere 4 ana
alan belirledik. Bu alanlarda 2017 başından bu yana hayata geçirmeye
karar verdiğimiz 15 projenin 6’sı tamamlandı, 6’sı devam ediyor, 3’üne
ise 2018 yılında başlanması hedefleniyor.

“DÖNÜŞÜMÜN ANA ODAĞI MÜŞTERİ”

Yeni sanayi devrimi olarak nitelendirilen Endüstri 4.0’ın dünyada
bir yarış haline geldiğini kaydeden Koç Holding Dijital Dönüşüm Lideri
Murad Ardaç ise şunları kaydetti “Bilgisayarların sanayide kullanımı
80’lere dayanıyorken hem bilgi teknolojilerindeki hızlı gelişme hem de
cihazların birbiri ile iletişim halinde olması konuyu farklı bir
boyuta taşıdı. Bu teknolojik gelişimin bizlere sunduğu fırsatlar
sebebiyle bugün Endüstri 4.0’dan bir devrim olarak
bahsedebiliyoruz.Almanya’nın ucuz işçiliğe karşı üretimi tekrar kendi
ülkesine çekme hedefiyle başlattığı bir politika olarak doğan model,
bugün dünyada Çin’in bile güçlü bir şekilde katıldığı bir yarış haline
geldi. Odağında esnek ve kişiselleştirilmiş üretim, yani müşteri olan
bu model dünyada farklı isimlerle tanımlanıyor. Dünyada bu gelişmeler
yaşanırken, Koç Topluluğu olarak bunun dışında kalmamız mümkün
değildi. Endüstri 4.0 ve dijital dönüşüm alanındaki çalışmalara ivme
kazandırmak, Koç Topluluğu’nun ilkleri yaratma becerisini bu konuya da
taşımak, önceliklerimiz arasında yerini aldı ve dijital dönüşüm 2015
yılı sonunda topluluğumuzun ana teması haline geldi. Endüstri 4.0,
ürün ve hizmet tasarımından, satış sonrası hizmetlere kadar tüm
süreçleri içeren, bu adımları birbirine daha fazla bağlayan ve hızlı
geri bildirimlerle müşteriye daha iyi hizmet vermeyi sağlayan çok
kapsamlı bir konu. Bu sürecin başında ve hedefinde müşteri var.

“DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ 4 BAŞLIKTA TOPLADIK”

Müşteri odaklılık konusunda başta akıllı telefonlar olmak üzere,
bugün dijital asistanlarla müşteri beklentilerinin daha net ortaya
konulduğunu, bu nedenle endüstride müşteri yaklaşımlarının tekrar
gözden geçirilmesi gerektiğini söyleyen Ardaç “Müşteriye sadece seri
olarak üretilmiş standart ürünlerle değil, kişiye özel ürünlerle de
gidilmesi gerekiyor. Bu da dijital dönüşümün en önemli teması olarak
karşımıza çıkıyor. Koç Topluluğu’nda dijital dönüşümü 4 başlıkta
topladık müşteri deneyimi konusu ise en başta yer alıyor. Dijital
dönüşüm için 24 şirketimizde yaptığımız çalışmalar sonucunda
farklılığımızı ortaya koymak için en büyük iyileştirme fırsatının bu
alanda olduğunu gözlemledik. Tedarik zinciri, üretim, tüm süreçlerde
verimlilik ve çalışanların etkin bir şekilde dönüşüme katılması da
başlıklarımız arasında yer alıyor. Yazılımdan donanıma, verinin
analitik olarak yorumlanmasından çalışanlarımızın sürece dahil
edilmesine kadar tüm alanlarda dijital dönüşüm çalışmaları, Koç
Topluluğu genelinde sistematik olarak devam ettiriliyor" dedi.

“DÖNÜŞÜMÜN HEDEFİ MÜŞTERİLERE HIZLI CEVAP VEREBİLMEK”

Arçelik'in satış, dağıtım, servis alanlarında dijital dönüşüm
çalışmalarının sürdüğünü, ilk etapta televizyonların dijital dönüşümü
için merkez kurulduğunu belirten Arçelik Üretim Teknolojileri
Direktörü Mustafa Esenlik, cihazların birbiri ile haberleşmeleri için
kendi protokollerini hazırladıklarını söyledi. 2020 yılında gündeme
gelecek nesnelerin interneti konusunda Arçelik'in bugünden
çalışmalarını sürdürdüğünü, satış, servis, pazarlama, tedarik zinciri
projeleri üzerinde çalışıldığını kaydeden Esenlik, "Endüstri 4.0 için
etkin bir süreç yönetimi sergiliyoruz. Temel hedefimiz, operasyonel
verimliliği optimize etmek ve müşteri isterlerine hızlı cevap
verebilmek. Arçelik olarak sistemlerin geliştirilmesi, verilerin doğru
toplanması üzerine dünyanın alanında lider 5 şirketi ile çalışıyoruz.
Sağlıklı verilerin toplanması için satış, pazarlama, tasarım, fabrika,
tasarım birimleri ile projemiz devam ediyor. Ürünlerimizin birbirine
benzememesi, otomasyonda yüksek bir seviye iş çıkarmamızı önlediği
için yeni teknolojiler geliştirmeye başladık. Türkiye ve diğer
ülkelerdeki operasyonlarda ortak yazılım ve donanım kullanılması için
çalışmalar yürütürken, iki büyük atölyeyi devreye aldık. Atölye 4.0,
Arçelik teknolojilerinin içselleştirilmesi için çalışmalar yürütüyor
ve sanal ortamda otomasyon çalışmaları geliştiriyor. İkincisi ise
garaj çalışmaları. Garajda ileri teknolojiler, data ve analitik
program çalışmaları yürütülüyor” dedi.

“DÖNÜŞÜME TÜM BİRİMLER DAHİL EDİLMELİ”

Ford Otosan CDO'su (Chief Digital Officer) Hayriye Karadeniz ise
son yıllarda Endüstri 4.0, dijital dönüşüm ve fazlaca teknoloji
konuşulduğunu bu nedenle kavramların biraz karıştığını belirtti. Ford
Otosan vizyonunun sanayideki dönüşümü de göz önünde bulundurarak
değiştirildiğini söyleyen Karadeniz “Müşteri, çalışan ve iş ortakları
tercihinde en değerli şirket olmak için yeni bir vizyonla yola çıktık.
Her şeyi yeniden gözden geçirdik. Kendimize 5 yıllık bir harita
çıkardık. Globalde toplam ciroları ile 100 yıllık şirketlerin önüne
geçen yeni şirketlerle karşılaştığımız bu dönemde planlar bugünden
uzun vadeli, her adımda tekrar gözden geçirilecek şekilde
hazırlanmalı. Bu süreçte de teknolojinin kesinlikle bir araç olduğu
göz ardı edilmemeli. Dijital dönüşüm bir orkestra şefi edasıyla ele
alınmalı. Ford Otosan’da dijital dönüşümü her birimde başlattık.
Herkes birbirinden öğrenmeli, ortak akılda hareket edilmeli,
sahiplenmeli. Çalışmalarımız arasında fabrikamızda IOT platformu
kurmaya çalışıyoruz. İlk kez bu kadar veri üretecek platform bizde
toplanıyor. Üretimin gereksinimlerini gözeterek, hat durmadan BT
süreçlerini akıllıca entegre ediyoruz. Verilerin güvenli bir şekilde
korunması, tüm birimlerin birbiri ile konuşması, toplanan verilerin
doğru okunarak en iyi kararların verilmesi için uzun soluklu bir
çalışma içerisindeyiz" açıklamasını yaptı.

“TRENİ KAÇIRMADIK, HIZLI HAREKET ETMEMİZ GEREKİYOR”

Son yıllarda gündeme gelen Endüstri 4.0’ın yeni gibi algılansa da
hayatımızda programlanabilir kontrol cihazları döneminden bu yana bir
yolculuk olduğunu belirten McKinsey&Company Ortağı Mehmet Başer “Bu
dönüşüm geçen yıl başlayıp, önümüzdeki yıl bitebilecek bir konu değil.
Endüstri 4.0, ‘Yaptığımız işleri dijital teknolojileri daha iyi
kullanarak yapabiliyor muyuz?’ sorusuna oluşturulan yanıtların bir
bütünü. Üretim ile ilgili olan bölümü Endüstri 4.0 olarak
nitelendirdik. Ama bu kendini yenileyen ve değişen bir süreç. Türkiye
bu anlamda geride kalmış değil. Bugün, ülkemizde bu konuya ilgi duyan,
yatırım yapmak isteyen sermayedarlar var. Aslında iyi bir zamanlama.
Çünkü konusu geçen teknolojilerin yatırım maliyeti ucuzladı. Bundan 10
yıl önce bu alana yatırım yapmak çok daha zordu. Avantajları çok iyi
kullanılabilir” dedi. Konuşmasında Endüstri 4.0 konusunda en hızlı
ilerleme kaydeden ülkenin Çin olduğunu belirten Başer, “Çin bu konuda
en hızlı ilerleyen, fayda sağlayan ve uygulamalar açısından çok önde
olan bir ülke. Japonya ise soru işaretlerinin en fazla olduğu ülkeler
arasında yer alıyor. ABD ve Almanya'da önemli çalışmalar var. Bu
noktada avantajlı konuma geçebilmemiz, teknoloji ihracatı yapabilmemiz
için ileri teknolojiyi kullanmamız gerekiyor. Hızlı hareket edersek,
Endüstri 4.0, Türkiye'ye farklı açılardan rekabet avantajı sağlayacak”
açıklamasını yaptı.

“DÖNÜŞÜM ÇALIŞANLARDA YENİ YETENEKLERİ AÇIĞA ÇIKARACAK”

Panelde dönüşüm ve gelişen teknoloji ile birlikte endüstrinin
hedefinde verimlilik ve esneklik olduğunu belirten KUKA Ülke Müdürü
Kağan Abidin, "KUKA, otomotiv sektöründe robot denince akla gelen ilk
şirket. Bugün otomotiv üreticileri esnek üretim hatlarla çalışmalarını
yürütüyor. Burada ağırlıklı olarak bizim çözümlerimiz kullanılıyor.
KUKA olarak biz endüstrinin beklentileri doğrultusunda ürün
geliştirirken, bir taraftan da kendi dönüşümümüzü yürüttük. Çünkü
müşterilerimiz bizden öngörülebilir bir robot yatırımı istiyor.
Robotların en kısa zamanda hatta girip, üretim süreçlerinin
aksamamasını istiyor. Bildiğiniz üzere robotlar 20 yıldır endüstride
öngörülebilir, kolay bir üretim hattı yarattı. KUKA olarak değişen
beklentileri karşılamak için yürüttüğümüz çalışmalarda Endüstri 4.0'ı
dört aşamaya böldük. Çünkü farklı bir üretim teknolojisi
geliştirmezseniz, bugün burada konuştuklarımız ve endüstrinin
beklentileri tamamen hayal olur. Bu yüzden çalışmaları hız, derinlik,
esneklik ve veri başlıklarında yürütüyoruz" dedi. Abidin, son yıllarda
Endüstri 4.0 ve dijital dönüşüm çalışmalarıyla üretimde çalışanların
yerini robotların alacağı görüşlerine de açıklık getirdi. Kağan
Abidin, öbeksel üretim kavramı ile doğru kolobrasyonun çok önemli
olduğunu, devam edecek dönüşümle birlikte iş dünyasına kazandırılacak
yeniliklerin ve robotların çalışanların yerini almayacağını söyledi.
Abidin, makine, robot, çalışan etkileşimin çalışanlarda yeni
yetenekleri açığa çıkaracağını kaydetti.

“PROTOKOLLER AYNI DİLİ KONUŞMALI”

Toplantıda bugünkü dönüşümün 80'lerde gündeme gelen "Otomasyon
gerekli mi?" dönemini hatırlattığını belirten Rockwell Automation Ülke
Direktörü Cenk Ceylan ise şöyle konuştu "O yıllarda dünyadaki
gelişmeler ışığında batının gerisinde kalmak istemeyen şirketler
panikle her yeri otomotize etmeye çalıştı. Her fabrikada insansız
çalışma ortamı hayal edildi. Bugün ise Endüstri 4.0 konuşuluyor. Bu
kavram tüm şirket süreçlerinin bir araya getirilmesini ve üretimin bir
parçası olarak görülmesini gerektiriyor. Burada dikkat edilmesi
gereken en önemli nokta, alt yapılarda haberleşme sıkıntısı. Bugünden
bu protokollerin standardizasyonunun yapılması gerekiyor. Bundan 20
yıl önce kullandığımız terimler, o yıllarda sanayi ve üretim için
yabancı olsa da artık aynı dili konuşuyoruz. İhtiyaçlar, beklentiler
ortak bir noktada buluşuyor. Göz önünde bulundurulması gereken önemli
nokta network bütünlüğü ve güvenliği. Bunun için de platformların aynı
dili konuşması gerekiyor. Endüstri 4.0 ile birlikte şirketlerde
birikecek verinin nasıl işleneceği önemli. Bu süreçte herkesin
ihtiyacı olan yatırımı yapması gerektiğini düşünüyoruz. Rockwell
Automation olarak 28'in üzerinde üretim, verimlilik, iş evrelerini
görebiliyoruz. Amacımız, iş ortaklarımıza mümkün olduğu kadar doğru
projeleri hayata geçirmek."
Etkinlikte ayrıca Rockwell ve Kuka şirketleri, Endüstri 4.0
çözümleri ile ilgili teknolojinin geldiği noktayı temsil eden ürün ve
çözümlerini de sergi alanında katılımcıların incelemesine sundu.



Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey




18:051.455
Değişim :  1,58% |  22,62
Açılış :  1.433  
Önceki Kapanış :  1.433  
En Yüksek
1.455
En Düşük
1.417
BIST En Aktif Hisseler18:05
DOBUR 37,40 11.591.910 % 10,00  
SERVE 14,31 318.031 % 9,99  
EDIP 3,92 51.589.664 % 9,80  
HLGYO 2,62 38.136.089 % 9,62  
OLMK 7,70 9.746.974 % 9,38  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 9,5100 9,5115 % 0,12  
Euro 11,0676 11,0881 % 0,07  
Sterlin 13,0826 13,1482 % 3,05  
Frank 10,3190 10,3811 % 3,37  
Riyal 2,5291 2,5418 % 3,30  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.782 1.783 -0,09  
Altın Gr. 545 545 17,41  
Cumhuriyet 3.570 3.624 70,00  
Tam 3.551 3.640 69,48  
Yarım 1.716 1.761 33,61  
Çeyrek 861 880 16,80  
Gümüş.Ons 24,13 24,20 0,00  
Gümüş Gr. 7,38 7,40 0,01  
B. Petrol 84,78 84,78 -0,03