Türk Telekom, 2019 yılında halka arzdan bu yana kaydedilen rekor gelir, FAVÖK büyümesi ve güçlü nakit akışı açıkladı

13.02.2020 06:28
Türk Telekom, 2019 yılında halka arzdan bu yana kaydedilen rekor gelir, FAVÖK büyümesi ve güçlü nakit akışı aç


Türk Telekom Grubu 2019 yılında güçlü operasyonel performans ile
halka arzdan bu yana kaydedilen rekor gelir, FAVÖK büyümesi ve güçlü
nakit akışı açıkladı.
Türk Telekom CEO’su Ümit Önal şunları söyledi:
“2019 yılı Türk Telekom için güçlü finansal ve operasyonel
sonuçlarla yine dikkat çekici yıl oldu. Entegre iş modelimiz altında
eşsiz çeşitlendirilmiş portföyümüzle birlikte penetrasyonu artırma ve
ARPU ve abone metriklerinde dengeli bir büyümeye odaklı stratejimiz bu
güçlü sonuçları kaydetmemizi sağladı. Yıl içinde FAVÖK öngörümüzü iki
kez yukarı yönlü revize ederken, FAVÖK’ümüz son öngörümüzün de
üzerinde gerçekleşti 2019 yılı satış gelirimiz ise öngörü paralelinde
gerçekleşti. Bu sonuçlar stratejimizin başarısını ve Türk
telekomünikasyon sektörünün sunduğu büyüme fırsatlarını bir kez daha
teyit etti.”

2019 Yılı Finansal Gelişmeler

2019 yılında konsolide gelirler Türk Telekom’un halka arzından bu
yana en yüksek büyüme olan %15,8 artışla 23,7 milyar TL’ye yükseldi.
UFRYK 12 hariç tutulduğunda, gelir artışı öngörüye paralel olarak
yıllık bazda %15,1 oldu. Grup FAVÖK’ü, halka arzdan bu yana en yüksek
yıllık büyüme olan %32,4 artışla, 11 milyar TL olan FAVÖK öngörüsünün
üzerinde 11,2 milyar TL seviyesinde gerçekleşti.
FAVÖK marjı faaliyet giderlerinin yönetimi konusunda alınan
verimlilik önlemleri ve güçlü gelir büyümesi sayesinde artış
göstermeye devam etti. Grup 2019 yılında 2018 yılına göre 5,9 puan
artışla %47,2 FAVÖK marjı kaydetti. UFRS 16 etkisi hariç tutulduğunda,
FAVÖK marjı 2018 seviyesinin yine 2,7 puan üzerinde %44,0 olarak
gerçekleşti.
Faaliyet karı yıllık %36,7 artış ile 6,4 milyar TL’ye yükseldi.
Yatırım harcamaları temel olarak fiber dönüşüm projeleri, fiber
greenfield yatırımları ve mobildeki kapasite artışları nedeniyle
yıllık bazda %20,9 artışla 4,9 milyar TL’ye yükseldi.
2019 yılında net kar, güçlü faaliyet performansı, disiplinli
faaliyet gideri yönetimi ve kur ortamının daha elverişli olması
sayesinde 2018 yılında kaydedilen 1.391 milyon TL net zarara karşın
önemli bir artış göstererek 2.407 milyon TL oldu.
Kaldıraçsız serbest nakit akışı 2019 yılında güçlü FAVÖK
performansı sayesinde 2018 yılındaki 3,5 milyar TL seviyesinden 6,4
milyar TL’ye yükseldi. UFRS 16 etkisi hariç tutulduğunda, kaldıraçsız
serbest nakit akışı 2018’e göre %62 artışla 5,6 milyar TL seviyesinde
gerçekleşti.
Güçlü FAVÖK performansı ve borçluluk seviyesindeki düşüşün etkisi
ile Net Borç/FAVÖK oranı 4Ç’18’de 1,86x olan seviyesinden 4Ç’19’da
1,41x seviyesine geriledi.
Grubun net açık yabancı para pozisyonu2 4Ç’18’deki 1.238 milyon
Dolar seviyesinden 370 milyon Dolar seviyesine düştü (4Ç’17: 2.813
milyon Dolar).

2019 Yılı 4. Çeyrek Finansal Gelişmeler

Konsolide gelirler yıllık bazda %16,4 artışla 6,3 milyar TL’ye
yükseldi. UFRYK 12 hariç tutulduğunda, gelir büyümesi yıllık bazda
%14,8 oldu.
Konsolide FAVÖK yıllık bazda %26,9 artışla 2,8 milyar TL olurken,
FAVÖK marjı %45,0 ile güçlü seyretti. UFRS 16 etkisi hariç
tutulduğunda, 4Ç’19’da FAVÖK marjı %41,7 oldu.
Faaliyet karı yıllık bazda %28,6 artışla 1,6 milyar TL seviyesinde
gerçekleşti. Net kar, 4Ç’18’de Kur & Türev geliri (1.736 milyon TL)
nedeniyle kaydedilen 2.215 milyon TL’ye kıyasla 4Ç’19’da 545 milyon TL
oldu.
Yatırım harcamaları 4Ç’18’de kaydedilen 1,5 milyar TL ile
karşılaştırıldığında 4Ç’19’da 2,1 milyar TL olarak gerçekleşti.
Kaldıraçsız serbest nakit akışı 4Ç’18’de kaydedilen 431 milyon
TL’nin 4 katının üzerine çıkarak 4Ç’19’da 1.900 milyon TL oldu.

2019 Yılı 4. Çeyrek Operasyonel Gelişmeler

Türk Telekom’un toplam abone sayısı 4Ç’19’da 47,8 milyona ulaştı.
Tüm yıl için, net abone kazanımı 1,8 milyon olurken, tek seferlik
etkiler hariç tutulduğunda 2,4 milyon olarak gerçekleşti. Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) yeni düzenlemesi Türk ya da
yabancı kimlik numarası olmayan abonelerin aboneliklerinin 1 Aralık
2019 tarihine kadar iptalini gerektirmekteydi. Bu kapsamda, mobil
segmentte silinen abonelerin sayısı 3Ç’19’da 284 bin ve 4Ç’19’da 169
bin oldu. Bu düzenlemeye uyum çerçevesinde, sabit genişbant ve sabit
seste sırasıyla 21 bin ve 29 bin abonelik iptal edildi. Ek olarak,
şirket politikası doğrultusunda sabit genişbant segmentinde günlük
tarifedeki 80 bin aktif olmayan abonelik sistemden silindi. Tek
seferlik bu etkiler hariç tutulduğunda, Türk Telekom grubu toplam net
abone kazanımı dördüncü çeyrekte 459 bin oldu.
Sabit genişbant abone sayısı 4Ç’19’da 39 bin net artışla (tek
seferlik etkiler hariç tutulduğunda 140 bin artış) 11,4 milyona
ulaştı. Tüm yıl için net abone kazanımı 458 bin oldu. Sabit genişbant
ARPU’su bir önceki yıla göre 2011 yılından bu yana en yüksek yıllık
büyümeyi kaydederek %13 artış gösterdi.
Fiber abone sayısı 4Ç’19’da 4,2 milyona ulaşırken, toplam sabit
genişbant abone tabanının %37’si fiber tarifelerde bulunmaktadır.
Penetrasyon odaklı giriş seviyesi kampanyası olan İnternet Bizden
abonelikleri 1,1 milyona ulaştı. İnternet Bizden tarifeleri 4Ç’19’da
daha yüksek data içerikli paketlerle yenilendi.
Fiber hane kapsaması fiber dönüşüme artan odağı yansıtacak şekilde
4Ç’18’de 18,6 milyon olan seviyesinden 21,9 milyona yükseldi.
4Ç’18’de 282 bin kilometre olan fiber ağ uzunluğu 4Ç’19’da 304 bin
kilometreye yükseldi. Mobil abone tabanı 4Ç’19’da 186 bin net kazanım
ile 22,9 milyona yükseldi. Tüm yıl için, net abone kazanımı özellikle
faturalı segmentin güçlü desteği ile 1,4 milyon oldu (tek seferlik
etkiler hariç tutulduğunda, 1,9 milyon).
LTE nüfus kapsama alanı 4Ç’19’da %92’ye yükseldi. 3G bina içi
kapsama alanı da son dört yılda 32 puanlık artışla %89’a çıktı (3G
nüfus kapsama alanı: %97).
4Ç’18’de %46 olan LTE abonelerinin3 mobil abone tabanındaki payı
4Ç’19’da %55’e ulaştı. 4Ç’18’de 6,1 GB olan LTE kullanıcısı başına
aylık ortalama data kullanımı 4Ç’19’da 8,6 GB’a yükseldi.
Sabit ses abone sayısı 4Ç’19’da 24 bin artışla 10,0 milyon oldu.
Yalın DSL dahil, toplam sabit erişim hat sayısı 2Ç’12’den beri en
yüksek seviye olan 14,6 milyon ile güçlü kalmaya devam etti.
Grup içinde bilgilerini paylaşma ve kullanma izni veren abonelerin
4Ç’18’de %72 olan oranı 4Ç’19’da %79’a ulaştı. 4Ç’19 itibarıyla, çoklu
ürün sahipliğinin Türk Telekom abone tabanındaki payı4 4Ç’18’de %60
olan seviyesinden %63'e yükseldi.
Şirketin müşteri odaklı platformu Online İşlemler, hizmete
sunulduğundan beri 36 milyon defa indirildi. 4Ç’19’da bu uygulamayı
kullanan tekil mobil abone sayısı bir önceki yıla göre %43 artışla
17,8 milyon oldu.
Türk Telekom Genel Müdürü Ümit Önal’ın 2019 yılı sonuçlarına
ilişkin yorumları:
"Türkiye’yi geleceğe bağlama vizyonumuzla başarılı bir yılı daha
geride bıraktık Türkiye’nin lider iletişim ve teknoloji şirketi olarak
gerek ürün çeşitliliğimizin benzersizliği, gerek entegre operatör
olmamızın sağladığı fark ile başarılı bir yılı daha geride bıraktık.
Kaydettiğimiz operasyonel ve finansal performans ülkemizin dijital ve
teknolojik dönüşümüne öncülük etme vizyonumuzla doğru yolda olduğumuzu
bir kere daha gösteriyor.
2019 yılında konsolide satış gelirimiz halka arzdan beri en yüksek
yıllık artış olan %16 ile 23,7 milyar TL’ye yükseldi. Bu performansa
faaliyetlerimizin ana kollarını oluşturan mobil ve sabit genişbant
segmentlerinde gerçekleştirdiğimiz yıllık %18 ve %20 gelir büyümesi
katkı sağladı. Kaydettiğimiz 11,2 milyar TL FAVÖK, yıl içinde
yaptığımız iki yukarı yönlü revizyon ile Ekim ayında 11 milyar TL
olarak paylaştığımız öngörümüzün üzerinde gerçekleşti. FAVÖK yıllık
%32 artarken, FAVÖK marjımız %47,2 olarak gerçekleşti. 2019 yılında
uygulamaya başladığımız UFRS 16 etkisini hariç tuttuğumuzda,
kaydettiğimiz %44,0 seviyesindeki FAVÖK marjı ise karşılaştırılabilir
bazda yıllık 2,7 puan artışa işaret ediyor. Bu sayede 2019’da net
karımız son yedi senenin en yüksek seviyesine erişerek 2,4 milyar TL
olarak gerçekleşti.
2019 yılının ilk çeyreğinde gerçekleştirdiğimiz 6 yıl vadeli 500
milyon Dolarlık tahvil ihracımıza 39 ülkedeki 264 yatırımcıdan gelen 5
kat talep, kaydettiğimiz güçlü operasyonel ve finansal sonuçların
yatırımcılar tarafından takdir edildiğinin bir göstergesi oldu.

2019 yılında sürdürülebilir büyümemize devam ettik

2019 yılı boyunca dengeli ARPU ve abone büyümesi stratejimiz
meyvelerini verdi. Grup abone sayımızı yıllık 1,8 milyon artışla 47,8
milyona yükselttik. Tek seferlik sebeplerle iptal ettiğimiz 583 bin
aboneliğin etkisi hariç tutulduğunda, yıllık abone artışımız 2,4
milyon seviyesinde gerçekleşti. Bu büyümeye sabit genişbantta
penetrasyon arttırmaya yönelik girişimlerimiz, mobilde pazar payı
artışımız, sabit seste dünyadaki trendlerin tersine sağladığımız
büyüme ve çapraz satış stratejimiz katkı sağladı.
Bilgilerinin Türk Telekom Grup şirketleri arasında paylaşılmasına
izin veren müşterilerimizin oranı 2018 yılındaki %72 seviyesinden 2019
yılında %79 seviyesine yükseldi. Ayrıca, çoklu ürün sahipliğimiz
yıllık bazda 3,2 puan artışla %63 seviyesinde gerçekleşti.

2020 yılında da güçlü büyüme öngörüyoruz

Kaydettiğimiz başarılı performansın, doğru stratejilerimizin ve
daha çevik organizasyon yapımızın katkısıyla Türkiye için ekonomik
göstergelerin olumlu olduğu 2020 yılında da devam etmesini bekliyoruz.

2020 yılında satış gelirlerimizdeki büyümenin yıllık %14, FAVÖK
rakamımızın 12,4 milyar TL ve yatırım harcamalarımızın 5,8 milyar TL
seviyesinde gerçekleşeceğini öngörüyoruz. 2020 senesinde hem sabit
genişbantta hem de mobil segmentte kapasite artışının yanında hizmet
kalitemizi arttıracağız, müşteri deneyimini iyileştireceğiz ve hızlı
geri dönüşü olan yatırımlara odaklanacağız. Aynı zamanda, 5G’ye
hazırlık kapsamında çekirdek şebekemize yatırımlarımız devam edecek.
“Merkeze değil herkese” anlayışımızla fiber altyapı yatırımlarımız
hız kesmeden devam ediyor Türk Telekom olarak Türkiye’nin dijital
dönüşüm sürecine öncülük etmeye önem veriyoruz. İnternet
penetrasyonunu arttırmaya verdiğimiz önem ile 2017 yılında
başlattığımız ve yeni paketlerle sunmaya devam ettiğimiz “İnternet
Bizden” kampanyamızın desteği ile Türkiye’de genişbant hanehalkı
penetrasyonu iki yılda %48’den %58’e yükseldi. Türk Telekom olarak
Türkiye’nin genişbant internet penetrasyonunu %70 seviyelerine
çıkarmak için çalışmaya devam edeceğiz.
Son 10 yıldır Türkiye’nin dijital dönüşümüne ve 5G teknolojisinin
de sabit altyapısını sağlayacak fiber şebekemizi yaygınlaştırmaya
odaklandık. 2019 yılında fiberle ulaşabileceğimiz hane sayısında
şimdiye kadar en yüksek yıllık artış olan 3,2 milyon artış ile rekora
imza attık ve hane kapsamamızı 2019 sonu itibarıyla 21,9 milyon haneye
yükselttik. Fiber ağımızın toplam uzunluğu 304 bin kilometreye
ulaşırken, fiber kıl uzunluğu yaklaşık 7,5 milyon kilometre oldu.
“Sadece merkeze değil, herkese” hizmet anlayışımız doğrultusunda
Türkiye’nin en ücra köşelerinde yaşayan tek bir bireyden kalabalık
ailelere, küçük işletmelerden en büyük şirketlere kadar tüm
abonelerimize aynı kalitede hizmet sunmayı kendimize görev edindik. Bu
kapsamda sadece Türkiye’nin merkezlerinde yaşayan kişilere değil, 81
ilimizin tüm ilçelerine fiber internet götürdük. Her bir müşterimize
değer veriyoruz, müşteri deneyimi en önemli önceliklerimizden 2020
yılı her bir müşterimizi değerli hissettirdiğimiz ve müşteri
memnuniyetini arttırmak için daha fazla çalıştığımız bir yıl olacak.
Benimsediğimiz rekabetçi müşteri deneyimi anlayışı sayesinde, 2019
yılında arıza çözüm, nakil ve kurulum memnuniyeti puanlarımızdaki
yükseliş devam etti. Müşteri deneyimini dijital dönüşümle güçlendirmek
için uygulamaya aldığımız müşteri odaklı self servis uygulamamız
“Online İşlemler”, lansmanından bu yana 36 milyon kez indirildi. 2019
yılında uygulamayı kullanan tekil mobil abone sayısı yıllık bazda %43
artışla 17,8 milyona ulaştı.
Önümüzdeki dönemde müşterilerimize bütünleşik kanallarda en iyi
deneyimi sunmak için online kanallar ile fiziksel kanallardaki
entegrasyonu sağlayacağız.

Mobildeki konumumuzu güçlendirmeye devam ettik

Mobil segmentte, 2019 yılını 1,4 milyon net mobil abone artışı ile
tamamladık. BTK’nın kimlik numarası olmayan aboneliklere yönelik
aldığı karar kapsamındaki uyum çalışmalarımız sebebiyle üçüncü
çeyrekte iptal ettiğimiz 284 bin mobil aboneye ek olarak, son çeyrekte
169 bin mobil aboneliği iptal ettik. Bu etki hariç tutulduğunda, 2019
yılında net mobil abone kazanımımız 1,9 milyon oldu.
Son beş yılda mobil abone pazar payımızı 5 puan artışla %28
seviyelerine çıkardık. Bu sayede, pazar payımızı karlı bir şekilde
%30’un üzerine çıkartma hedefimize daha da yaklaştık. Sürdürülebilir
seviyelere yükselen mobil FAVÖK marjımızla, mobil segmentin konsolide
FAVÖK’e olan katkısı günden güne artış göstermekte. Ayrıca, mobil
yatırımlarımla ve yeni frekanslarımızın sağladığı avantajla 3G bina
içi kapsama alanımızı dört senede 30 puanın üzerinde arttırdık ve LTE
kapsama alanımızı %92 seviyesine çıkardık.
Türk Telekom, mobil segmentte sektörünün öncü firma ve
kurumlarıyla yaptığı iş birlikleri ile de büyümeye devam etmekte.
BİMcell, Pttcell ve Teknosacell’in ardından Aralık ayında Vestelcell
lansmanını gerçekleştirdik. Bu işbirliği sayesinde Vestel müşterileri
Vestelcell tarifelerine bini aşkın Vestel bayisinden ulaşabilecekler.
Müşterilerimizin içinde LTE abonelerimizin payı son bir yılda
%46’dan %55’e yükseldi. Yılın son çeyreğinde data tüketimini
destekleyecek şekilde lanse ettiğimiz sadakat kampanyamızın etkisi ile
LTE kullanıcılarımızın 2018 yılının son çeyreğinde 6,1 GB olan
ortalama aylık data tüketimi 8,6 GB’a yükseldi. Data gelirleri yıllık
%24 büyüyerek servis gelirleri içindeki payını 2019 dördüncü çeyrekte
%61’e yükseltti.

2019 yılı sabit genişbantta “Limit Sizsiniz” mottomuza yakışır bir
yıl oldu

2019 yılında sabit genişbant segmentinde İnternet Bizden başta
olmak üzere penetrasyon odaklı tekliflerimiz, elektrik şirketleri ile
yaptığımız işbirlikleri ve limitsiz dünyaya geçtiğimiz dönemde
müşterilerimizin farklılaşan hız ihtiyaçlarını adresleyen
tekliflerimizle 458 bin net abone kazanımı kaydettik. BTK
düzenlemelerine uyum kapsamında ve sabit genişbantta günlük tarifedeki
aktif olmayan aboneliklere yönelik aldığımız aksiyonlar ile 101 bin
aboneliği dördüncü çeyrekte iptal ettik. Bu etki hariç tutulduğunda
2019 yılında net abone kazanımımız 559 bin oldu.
Sabit genişbantta, limitsiz tarifelerimizde adil kullanım kotasını
kaldırdık ve yüksek kapasite sunma gücümüzden faydalanarak,
müşterilerimize bol seçenekli teklifler sunduk. 2019 yılında İnternet
Bizden aboneleri hariç tutulduğunda, yeni abonelerimizin yaklaşık
%90’ı limitsiz paketleri tercih ederken, %60’ından fazlası da yeniden
kontratlama döneminde limitsiz paketlere geçti. Üst paketlere geçişin
desteği ile sabit genişbant ARPU’muz yılın son çeyreğinde %13’ün
üzerinde büyüme ile rekor kaydederken, sabit genişbant gelirlerimiz de
yıllık %20 arttı. Sabit genişbant segmentinde de entegre bir operatör
olmamızdan faydalanarak sinerji tekliflerine odaklandık. Bu kapsamda,
2019 yılının sonunda sabit genişbant ürünlerimizi TV ürünlerimizle
çapraz satış şeklinde sunmaya başladığımız kampanyamızın ilerleyen
dönemlerde hem abone hem de ARPU büyümemize katkı sağlamasını
bekliyoruz.

Gelir tablosunun kur hareketlerine karşı hassasiyeti azaldı

2019 yılı Türk Telekom’un bilanço yapısını güçlendirdiği ve gelir
tablosunun da kur hareketlerine hassasiyetini kayda değer şekilde
azalttığı bir yıl oldu. 2019 yılı sonu itibarıyla net borcumuz (UFRS
16 etkisi hariç), 2018 sonu itibarıyla 3.004 milyon Dolar olan
seviyesinden 2.491 milyon Dolar’a geriledi. Güçlü FAVÖK marjımız ve
nakit akışı yaratma kapasitemiz sayesinde Net Borç/FAVÖK oranımız
1.41x ile yaklaşık son 5 yılın en düşük seviyesinde gerçekleşti.
4Ç’17’de 2.813 milyon Dolar olan net açık yabancı para pozisyonumuz
4Ç’19’da 370 milyon Dolar’a geriledi. Bu sayede net finansal
giderlerimizin ve dolayısıyla net karımızın daha öngörülebilir
olmasını sağladık. Türkiye’yi teknoloji ile geleceğe taşımak 2020
yılında önceliklerimiz arasında Yeni nesil teknolojileri en iyi
şekilde kullanıcılarımıza sunmak Türk Telekom olarak en önemli
önceliklerimizden. Bu kapsamda uluslararası 3GPP standartlarıyla
uyumlu canlı 5G test şebekemizde 5G dahil tüm yeni nesil teknolojiler
üzerinde çalışmalarımız son sürat devam ediyor.
5G test şebekesi üzerinde gerçekleştirdiğimiz denemede 2.5 Gbps
üzeri hızlara ulaşarak bu alanda dünya rekorunu kırdık. Bu denemeyle
Türk Telekom, aynı zamanda 5G alanında kullanılacak önemli bir
teknoloji olan 5G Yeni Radyo Taşıyıcı Birleştirme Teknolojisini (NR
Carrier Aggregation) ticari telefonlar ile dünyada ilk defa deneyen
operatör oldu. Bu sayede yeni nesil eğitim teknolojileri, Endüstri
4.0, kamu güvenliği, akıllı şehirler ve oyun alanlarındaki
denemelerimize ek olarak yeni bir ilke imza atmış olduk. Yine canlı 5G
test şebekemiz üzerinden, 360 derece VR (sanal gerçeklik)
teknolojisini kullanarak Türkiye’nin ilk 5G canlı maç yayını
deneyimini yaşattık. 5G hizmeti verilecek sahaların en iyi müşteri
deneyimi için fiber şebeke ile kapsanması gerekliliği düşünüldüğünde,
LTE baz istasyonlarının yaklaşık %50’si fiberle bağlı olan bir şirket
olarak 5G’ye geçiş için en hazır operatör konumundayız.
Türkiye’nin yerli ve milli teknoloji hamlesini destekleme
çalışmalarımız bilgi teknolojileri alanında değer üreten “Argela” ve
“İnnova” gibi iştiraklerimiz aracılığıyla da devam ediyor. 2019
yılının son çeyreğinde fiber erişim şebekesinin sanallaştırılması alt
projesi kapsamında Argela, SEBA (SDN Destekli Geniş Bant Erişimi)
mimarisi üzerine geliştirme ve test faaliyetlerine devam etti.
SEBA’nın Türk Telekom şebekesinde canlı saha kurulumlarını yaptık ve
canlı abonelere üçlü servis (HSI, VOIP ve IPTV) vermeye başladık.
Özellikle 5G ile ilgili olarak 31 patente sahip olan Argela’nın ABD’de
kurulu iştiraki Netsia’nın katkılarıyla ilerleyen dönemlerde 5G
alanına daha fazla katkı sağlayan çalışmalar yapmayı hedefliyoruz.

Türkiye’nin datasının Türkiye’de kalması için anlaşmalar yaptık

Dijital servislerimizi çeşitlendirmeyi sürdürürken bir yandan da
dijital platformlara daha kaliteli ve hızlı bağlantı sağlanmak ve
gecikmeyi minimize etmek amacıyla yurt dışına giden veri trafiğini
yurt içine almak için yoğun bir çalışma içindeyiz. Bu kapsamda
internet içeriklerinin Türkiye’ye getirilmesi amacıyla global OTT’ler
ile çalışmalar yaptık ve cache sunucularının Türk Telekom
santrallerinde barındırılmasına yönelik sözleşmeler imzaladık. Bu
sayede Türkiye’deki sabit ve mobil genişbant kullanıcılarının içeriğe
hızlı şekilde erişmesine sağlayarak kullanıcı deneyiminin
arttırılmasını ve trafiğin yurtdışından getirilmesi için oluşan
maliyetlerinde tasarruf sağlayarak kaynakları verimli kullanmayı
hedefliyoruz. Ayrıca, kurumsal segmentte 2019 yılında, ana ürün
kategorilerinde ve WAF (Web Application Firewall), pentest, kurumsal
e-posta hizmeti, Merkezi SIP TRUNK gibi yeni nesil ürünlerle, müşteri
ihtiyaçlarına yönelik yenilikler ile zenginleştirilen daha geniş
portföy ve çözümler sunmaya devam ettik.

Dijital ödeme sektöründeki pozisyonumuzu güçlendiriyoruz

Dijital çözümler ve ICT alanında sunduğumuz çözümlerle müşterilere
değer katmak amacıyla çalışıyoruz. Tivibu GO (yeni nesil TV
platformu), Muud (dijital müzik platformu), e-dergi (dijital okuma
platformu) gibi uygulamalarımızla sınıfının en iyisi müşteri
deneyimini sunuyoruz. Ayrıca tüm müşteri grupları için siber güvenliğe
ilişkin risklerin arttığı bir ortamda, Türkiye’nin en büyük Siber
Güvenlik Merkezi’nin çatısı altında uçtan uca kurumsal güvenlik
hizmetlerimizi sunuyoruz. Bu çözümlerin yanında dijital ödeme
sektöründeki atılımlarımıza devam ediyoruz. 2019 yılında dijital
finansal hizmetler alanındaki iştirakimiz TT Ödeme ve Elektronik Para
Hizmetleri A.Ş. BDDK’dan elektronik para ihracı, ödeme hesabı
işletilmesine dair tüm işlemler ve para transferi işlemlerini yapmak
üzere lisans aldı. Bu faaliyet izni kapsamında Ödeme Hizmetleri
şirketimizin sunduğu ürün ve faaliyetlerinin yanı sıra “elektronik
para kuruluşu” olarak dijital ödeme sektöründeki pozisyonunu
güçlendirmeyi hedeflemekteyiz.
Bu lisansla beraber Türkiye’deki milyonlarca kişiye güvenli,
kolay ve yenilikçi dijital ödeme hizmetleri sunar hale geldik.
Önümüzdeki dönemde bu alanda geliştireceğimiz uygulamalar ile bireysel
abonelerimizi aynı zamanda ödeme sistemlerinde de kullanıcımız haline
getirmeyi hedefliyoruz.
Yüksek seviyedeki kullanıcı deneyimi anlayışımız ve “büyük veri”
bazlı uygulamalarımızla, özellikle finansal sisteme yeni dahil olan
veya dahil olacak müşterilerimizin temel finansal uygulaması olmak
istiyoruz.

Türkiye’de girişimciliği destekliyoruz

Türk Telekom olarak Türkiye’de girişimciliği desteklemek ve
yenilikçi fikirleri katma değer sağlayacak işlere dönüştürmek
amacıyla çalışıyoruz. Bu kapsamda 2018 yılında sağlık hizmetleri,
enerji ve eğitim dikeylerinde erken aşamada ve ölçeklenebilir
şirketlere yatırım yapma odağı ile Türkiye telekomünikasyon sektörünün
ilk Kurumsal Girişim Sermayesi Şirketi TT Ventures’u kurduk. 2019’da
enerji dikeyinde Eltemtek’le ve eğitim dikeyinde MentalUP ile
yatırımlarımızı sürdürdük. 2020 yılında da odak dikeylerimizde
yatırımlara devam etmeyi planlıyoruz. Ayrıca, özel sektör bünyesinde
hayata geçirilen ilk girişim hızlandırma programı olan PİLOT ile erken
aşama teknoloji girişimlerini destekliyoruz.

Sürdürülebilir kalkınma önceliklerimiz arasında

Türk Telekom olarak ekonomik, çevresel ve sosyal sorumlulukların
bilincinde bir sürdürülebilirlik yaklaşımını benimsemiş bulunuyoruz.
Sürdürülebilir kalkınma konusunda kararlılığımızı göstermek amacıyla
Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’ne (United Nations
Global Compact) taraf olarak İnsan Hakları, Çalışma Standartları,
Çevre ve Yolsuzlukla Mücadele alanında 10 temel ilkesini
desteklediğimiz konusunda taahhütte bulunduk.
Ayrıca, enerji kaynaklarının verimli şekilde kullanılması ve
karbon emisyonumuzu sistematik olarak azaltmak amacıyla çalışmalar
yürütmekteyiz. Küresel e-Sürdürülebilirlik Girişimi GeSI’nin raporuna
göre, müşteri sayımız ve bant genişliğimizdeki artışa rağmen dünyada
elektrik tüketimini son yıllarda azaltan nadir operatörlerden biri
olduk.
Düşük karbonlu ekonomiyi destekleyen atılımlarımızı raporlamak
için Karbon Saydamlık Projesine (CDP) katılım göstermekteyiz. 2019
yılında CDP değerlendirmesinde Türkiye’deki telekom operatörleri
arasında B seviyesi ile en yüksek skora ulaştık. Önümüzdeki dönemde bu
alanda daha yüksek seviyelere ulaşmayı hedeflemekteyiz.
Bunun yanında, yeni nesil iletişim teknolojilerinin enerjide,
tarımda, sanayide, ulaşımda, sağlıkta, bina ve şehirlerde kullanımını
yaygınlaştırarak kaynak tasarrufu sağlamak ve sürdürülebilir topluma
hizmet etmek üzere faaliyetlerde bulunuyoruz. 2015 yılında başlayan
akıllı şehirler konusundaki inisiyatiflerimiz bunun en güncel
örneklerinden biri. Bu alanda öncü olarak sürdürülebilir, verimli ve
yaşam kalitesi yüksek şehirler inşa edilebilmesini destekleyecek
akıllı şehir teknolojilerine yatırım yapıyoruz. Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı ve belediyelerle yaptığımız çalışmalar kapsamında yeni nesil
şehircilik anlayışına uygun çözümlerimizle Türkiye’nin en büyük akıllı
şehirler projelerine önderlik ediyoruz.
Sonuç olarak gerçekleştirdiğimiz tüm yatırımlar her alanda Türk
Telekom’un daha sürdürülebilir bir büyüme kaydetmesine olanak
sağlıyor. Gelecek dönemde de uyguladığımız stratejilerin Türk
Telekom’un bütün paydaşları için değer yaratacağına inanıyorum. 2019
yılında kaydedilen tüm bu başarılı sonuçlar için her gün gayretle
çalışan bütün çalışanlarımıza ve paydaşlarımıza çok değerli katkıları
için teşekkür ediyorum. Türkiye’yi geleceğe bağlama misyonumuzla her
bir abonemize ve ülkemize daha büyük değerler yaratmak vizyonuyla tüm
gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz."

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey




'
10:529.434
Değişim :  -0,95% |  -90,20
Açılış :  9.431  
Önceki Kapanış :  9.525  
En Düşük
9.421
En Yüksek
9.488
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler10:50
KARSN 11,02 128.249.234 % 9,98  
EDIP 19,65 14.684.995 % 9,96  
YGYO 5,64 30.754.022 % 9,94  
CONSE 6,87 158.213.996 % 9,92  
UZERB 720,00 17.708.400 % 9,59  
10:50 Alış Satış %  
Dolar 32,5954 32,6016 % 0,39  
Euro 34,8050 34,8161 % 0,24  
Sterlin 40,2504 40,4522 % 0,06  
Frank 35,6309 35,8095 % 0,50  
Riyal 8,6263 8,6696 % 0,03  
10:50 Alış Satış %  
Gümüş ONS 28,38 28,42 % 0,66  
Platin 944,49 946,96 % 0,66  
Paladyum 1.020,11 1.023,83 % 0,66  
Brent Pet. 88,03 88,03 % 0,66  
Altın Ons 2.385,11 2.385,46 % 0,66