Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin, yaklaşan yaz
öncesinde döviz kurundaki dalgalanmayı fırsat bilen bazı acentelerin,
rezervasyonun iptal edilmesi durumunda bunu bahane göstererek, vatandaşlara
yatırdığı paranın altında iade yaptığı iddia etti.
Şahin yaptığı açıklamada, yazın yaklaşmasıyla erken
rezervasyon imkanlarından yararlanmak isteyenlerin, tur acenteleriyle tatil
planı yaptığını ancak, son günlerde olası iptallerde tüketicilerin acenteler
tarafından mağdur edildiği yönünde yoğun şikayetler almaya başladıklarını
anlattı.
Şahin, son dönemde döviz kurundaki dalgalanmaya dikkati
çekerek, "Bildiğiniz gibi bir kaç aydır döviz kurunda ciddi artış oldu.
Ardından da yine belli oranda azalma oldu. Maalesef bazı tur acentelerinin bunu
fırsata çevirerek, haksız kazanç yoluna gittiğini görüyoruz. Vatandaşlar son
yıllarda tatile gitmek için acentelere başvuruyor. Bir fiyata anlaşıyorsunuz ve
ödemeyi yapıyorsunuz ancak siz tatile gitme hayali kurarken işler
değişebiliyor. Siz de bazı nedenlerle rezervasyonunuzu iptal ediyorsunuz. Bunun
haricinde bazı acenteler de tatilinizin iptal edildiğini söyleyebiliyor. Her
iki durumda sıklıkla yaşanabiliyor" diye konuştu.
"DÖVİZ KURUNDAKİ
FARK TÜKETİCİYİ BAĞLAMAZ"
Böyle durumlarda ödenen miktarın tüketiciye iade edilmesinin
zorunluluk olduğunu vurgulayan Şahin, şöyle devam etti:
"Ancak son dönemde bazı acenteler döviz kurundaki bu
dalgalanmayı kötü niyetli kullanmaya başladı. Bu yönde son dönemde çok şikayet
almaya başladık. İptal durumunda, ödediğiniz ücretin hesabınıza yatırılacağı
söyleniyor. Sonra da paranın hesabınıza yattığını görüyorsunuz ancak vatandaşın
yatırdığından daha az miktar iade ediliyor. Bu durumla karşılaşanlar, acenteyi
arayarak sebebini soruyor doğal olarak. Onlar da alışverişin döviz kurları
üzerinden yapıldığını, anlaşmanın ardından kurdaki düşüş nedeniyle az ödeme
yapıldığını söylüyor. Bu düpedüz tüketicinin soyulması. Böyle bir şey olamaz.
Döviz kurunu bahane ederek, az yatıranlar, anlaşmanın ardından döviz daha da
artsaydı, iptal durumunda daha fazla para mı yatıracaklardı? Tabii ki böyle bir
şey yapmayacaklardı. Bunu söz konusu acentelere sorduğumuz oldu. Cevap
veremiyorlar."
Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin, döviz kurundaki
dalgalanmanın, tüketiciyi asla bağlamadığını, bu durumla karşılaşanların buna
itiraz etmesi gerektiğini dile getirdi.
Tüketicilere, ellerindeki belgeleri kaybetmemeleri
uyarısında bulunan Şahin, "Nedir bu belgeler? Ödediğiniz miktarı gösteren
makbuz, fatura, kredi kartı slipleri veya size ödenen rakamı gösteren belge.
Mağdur olan tüketicilerimiz, aradaki farkın kolayca hesaplanacağı bu belgelerle
tüketici hakem heyetine başvuru yapabilirler. Ondan sonra da zaten normal
prosedür devam ediyor. Hakem heyetleri tarafından söz konusu mağduriyetler
gideriliyor" değerlendirmesini yaptı.
Bu tür uygulamalara son verilmesini isteyen Şahin, "Tüketiciyi mağdur etmesinler. Yapanın yanına kar kalmaması için sadece tüketicinin hakkını araması yetmez. Hakkını arayamayan ve bununla uğraşmayacak bir sürü tüketicimiz var. Zaten bunu bildikleri için böyle yapıyorlar. Bu tür haksız kazançlar için ciddi yaptırımlar bekliyoruz. Konjonktüre göre hep satıcının lehine ama nedense hep tüketicinin aleyhine bu uygulamalar mercek altına alınmalı" ifadelerini kullandı.