E-ticaret hacmi geçen yıl yüzde 42 büyüdü

24.04.2019 13:01

Son güncelleme : 25.04.2019 09:50

"Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü" raporuna göre e-ticaret sektörü 2018 yılında yüzde 42 büyüme ile 59,9 milyar liralık hacme ulaştı.



AA

Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından, Elektronik Ticaret  İşletmecileri Derneği (ETİD) proje ortaklığıyla, Deloitte Türkiye, SimilarWeb ve İnveon veri ortaklığıyla hazırlanan, Türkiye’de e-ticaret pazarındaki gelişmeleri  uluslararası standartlara göre ölçümleyen "Türkiye e-Ticaret 2018 Pazar  Büyüklüğü" raporu, düzenlenen basın toplantısı ile kamuoyuna açıklandı.

TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı  Kübra Erman Karaca, toplantının  açılışındaki konuşmasında, e-ticaret sektörünün Türkiye ekonomisi için zorlu  geçen bir yılda bile hızlı büyümesini sürdürdüğünü belirtti.

E-ticaret sektörüne artık "dijital ticaret" demenin daha doğru  olacağını dile getiren Karaca, "E-ticaret sektörü, Türkiye'nin hızla büyüyen,  gelişen ve en dinamik sektörleri arasında yer alıyor. Dijital dönüşümün kamu ve  büyük işletmelerin yanı sıra KOBİ’lerde, toplumda ve bireylerde de olması büyük  önem taşıyor.

Bireylerin yeni teknolojileri kullanarak hayatlarını kolaylaştıracak  gelişmelere adapte olması sektörün büyümesinde itici güç unsuru. KOBİ’lerin  teknolojik devrimi yakalayıp, yeni iş modellerine uyum sağlayarak sundukları ürün  ve hizmetlerle ekonomik büyümeye katkısı son derecede önemli. Her iki kesimin bu  dinamikleri dijital ticaretin büyümesine katkı sağlıyor." diye konuştu.

Karaca, raporun bu yıl altıncısını hazırladıklarını belirterek,  e-ticaretin, bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün büyüyen bir parçası  olduğunu vurguladı.

"BÜYÜK ALIŞVERİŞ SİTESİNİN PAZAR PAYI ARTIYOR"

Deloitte Türkiye Direktörü Alper Günaydın da 2018’de büyük alışveriş  sitelerinin yüksek performans gösterdiğine dikkati çekerek, ilk 10 büyük  alışveriş sitesinin pazar payının artış göstermeye devam ettiğini ifade etti.

Geçmiş yıllara paralel olarak büyük ölçekli sitelerin trafik,  alışverişe dönme oranı ve sepet büyüklüğü performanslarının, küçük sitelere  kıyasla daha fazla arttığını belirten Günaydın, geçen 5 yılda ilk 10 sitenin   pazar payının yüzde 40 seviyesinden yüzde 53’e yükseldiğini bildirdi.

Günaydın, "Mobil trafik payı da artan akıllı telefon sahipliği, mobil  internet maliyetlerinin düşmesi ve  sitelerin mobil uyumlululuğunun artması  nedeniyle birçok kategoride masaüstü trafiği geçer hale geldi." dedi.

"E-TİCARETİ HAREKETE GEÇİRDİĞİ SEKTÖRLERLE BİRLİKTE ELE ALMAK GEREK"

TÜBİSAD e-Ticaret Komisyonu Başkanı Burak Ertaş ise e-ticaret hacminin  büyümeye devam etmesinin  sadece sektör açısından değil, ülke ekonomisi açısından  da sevindirici olduğunu söyledi.

Son 5 yıla bakıldığında Türkiye’de e-ticaret hacminde ortalama yüzde  33’lük bir büyüme görüldüğünün altını çizen Ertaş, "Geçtiğimiz yıl yüzde 42  oranında bir büyüme oldu. E-ticareti sadece  online alışveriş olarak değil  harekete geçirdiği sektörlerle birlikte ele almak gerekiyor.  Bu açıdan e-ticaret  ülkemizde özellikle turizm, teknoloji  ve perakende sektörlerinin gelişmesine   çok önemli katkıda bulunuyor.

Sektörümüzden gelen olumlu verilere  karşılık e-ticaretin toplam  perakende pazarına oranı ise yüzde 5.3 ile gelişmekte olan ülkelerin  ortalamasının altında kalıyor. Teknolojik yeniliklerle son derece dinamik olan  e-ticaret sektörünün, ülkemizde mobil internetin ve mobil uygulamaların  gelişimiyle, ilerleyen yıllarda daha yüksek paylar alacağını düşünüyoruz."  değerlendirmesinde bulundu.

"İNSANLAR NE OLURSA OLSUN SEYAHAT ETMEYE DEVAM EDİYOR"

Enuygun.com Kurucusu ve Üst Yöneticisi (CEO) Çağlar Erol, toplantı  kapsamında düzenlenen "Türkiye'de E-Ticaret'in Gelişimi" başlıklı paneldeki  konuşmasında, online seyahatin gelişmiş ülkelerde giderek arttığını belirterek,  Türkiye'de online seyahatin çok ciddi şekilde arttığını söyledi.

Geleneksel seyahat sektörü temsilcilerinin, online seyahate yatırım  yapmaya başladığına dikkati çeken Erol, "Seyahatte offlineden onlineye bir kayış  yaşanıyor. Raporda bunun e-ticaretin büyümesine katkısı görülüyor. Enuygun.com  olarak piyasayı yönlendiren, alışkanlıkları değiştiren bir şirket olduk. Yeni  ürünler sunarak, teknolojiye yatırım yaparak bunu yapıyoruz. İnsanlar ne olursa  olsun seyahat etmeye devam ediyor." şeklinde konuştu.

E-TİCARET HARCAMALARINDA "TATİL-SEYAHAT" İLK SIRADA

Rapora göre, Türkiye’de e-ticaret sektörü 2018 yılında büyümesini hız  kesmeden sürdürerek yüzde 42 oranında artışla  59,9 milyar TL’lik büyüklüğe  ulaştı. 2014-2018 yıllarında sektörün ortalama yıllık büyüme hızı ise yüzde 33  oldu.

Büyüme oranlarında yüzde 54'le ve 22,9 milyar lira ile "Tatil-seyahat"  kategorisi ilk sırada yer alırken, diğer kategoriler; 20,8 milyar lirayla "Sadece  Online Perakende", 10,7 milyar lirayla "Çok Kanallı Online Perakende", 5,5 milyar  lirayla "Online Bahis" olarak sıralandı.

Türkiye'de toplam perakende pazarında online işlemlerin oranı yüzde  5,3 olarak belirlenirken, gelişmiş ülkeler ortalaması yüzde 11,1 ve gelişmekte  olan ülkeler ortalaması ise yüzde 5,9 olarak öne çıkıyor.

Raporun öne çıkan trendlerine bakıldığında, tüketici ürünlerinde  görülen fiyat artışı ve kur etkisiyle bu yıl sepet büyüklükleri geçen yıllara  göre daha fazla arttığı görülüyor.Türkiye’ye artan yabancı turist trafiği,  hava yolu ve konaklama şirketlerinin online trafik rakamlarını pozitif etkiledi.  Trafiğe ek olarak,yükselen kur etkisiyle  tatil seyahat kategorisi hızlı büyüdü.

Dayanıklı tüketim ürünlerinde yaşanan talep düşmesine  paralel olarak  elektronik kategorisi geçmişe göre daha düşük performans gösterdi. Türkiye’de  geçen yıl toplam perakende sektörü düşük bir büyüme performansı sergilerken,  sektör içerisinde e-ticaret kanalının hızlı büyümesi nedeniyle e-ticaretin payı  hızlı bir şekilde artarak yüzde 5,3 seviyesine  ulaştı.





18:05110.477
Değişim :  0,33% |  361,93
Açılış :  111.011  
Önceki Kapanış :  110.115  
En Yüksek
111.910
En Düşük
110.018
BIST En Aktif Hisseler
ATAGY 4,61 9.063.048 % 14,96  
BURVA 5,59 8.986.309 % 14,55  
QNBFL 61,60 3.550.756 % 12,00  
TIRE 3,30 348.909.659 % 11,49  
QNBFB 27,32 6.487.602 % 10,16  
Alış Satış %  
Dolar 0,0000 0,0000 % 0,00  
Euro 0,0000 0,0000 % 0,00  
Sterlin 7,7304 7,7692 % 1,59  
Frank 5,8821 5,9175 % 0,45  
Riyal 1,5454 1,5531 % 0,41  
Alış Satış %  
Altın Ons 1.476 1.476 6,10  
Altın Gr. 276 276 2,28  
Cumhuriyet 1.821 1.849 4,00  
Tam 1.815 1.860 -2,30  
Yarım 877 900 -1,11  
Çeyrek 440 450 -0,55  
Gümüş.Ons 16,92 16,96 -0,02  
Gümüş Gr. 3,16 3,17 0,01  
B. Petrol 64,97 64,97 0,77