127 milyon dolara Buhar ve Elektrik Üretim Santrali kuruyor

06.08.2014 14:45

Son güncelleme : 06.08.2014 14:45



Yönetim Kurulu Başkanı Kahraman: "Baca külü çimento fabrikasına,  yatak külü de kömür sahasında ÇED'i alınmış kül barajlarına boşaltılacaktır.  Kömür ve kireç taşı tozu, kül ve baca emisyonları anlamında bu yeni nesil santral  çevreye olumsuz etki yapmayacaktır" - "Bu santralin Bursa'nın havasına,  suyuna ve tarımına olumsuz bir etkisi olmayacaktır"

 

 Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi (DOSAB), 127 milyon  dolara 390 ton/saat buhar ve 49,9 megavat elektrik kapasitesine sahip, kömür  yakıtlı "Buhar ve Elektrik Üretim Santrali" kuruyor.

 

    DOSAB Yönetim Kurulu Başkanı Ferudun Kahraman, DOSAB Bölge  Müdürlüğünde düzenlediği "Buhar ve Elektrik Üretim Santrali" bilgilendirme  toplantısında, DOSAB'ın tekstil ve otomotiv sektörü firmalarının yoğun olduğu,  buhar ve elektrik tüketimi yüksek düzeydeki birkaç OSB'den birisi konusunda  bulunduğunu belirtti.

 

    Kahraman, bölgedeki buhar tüketiminin tamamını, elektrik tüketiminin  de üçte birini karşılayacak projenin Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)  başvurusunu 4 Haziran'da Çevre ve Şehircilik bakanlığına yaptıklarını kaydederek,  5-6 ay süreceğini tahmin ettikleri ÇED sürecinde, halkı bilgilendirmeyi ve  projeyi anlatmaya devam ettiklerini ifade etti.

 

    Buhar öncelikli bir yatırım yaptıkları için projeyi DOSAB içinde  planladıklarını, bugünkü teknolojilerle buharı 5 kilometreden fazla taşımanın  mümkün olmadığını vurgulayan Kahraman, kömür santralleri konusunda gerek dünyada  gerekse Türkiye'de olumsuz örneklerin çok olduğunu ancak bugün teknolojinin bu  santralleri de "çevre dostu" bir noktaya taşıdığını, 5'inci nesil bir projeyle  ortaya çıktıklarını kaydetti.

 

    Kahraman, kömürün Balıkesir yöresindeki açık ocaklardan, otoyolu  kullanan kapalı kasa tırlarla geleceğini, santralin günlük ihtiyacı olan kömürün  günlük 60 araçla taşınacağını belirterek, şöyle konuştu:

 

    "Kireçtaşı ve kül de kapalı kasa silobaslarla taşınacak. Bunun için de  30 araç ihtiyacı var. Günlük 90 bin araç kapasitesi olan otoyolda toplamda 90  araçlık bir trafik yükü olacak. Bu değerler olumsuzluk yaratmayacak kadar küçük  düzeydedir. Günlük 2 bin tır ve 4 bin 500 araç kapasitesinin olduğu DOSAB'da da  sadece yüzde 2 oranında artış olacaktır. Bursa ve bölgemiz trafik yoğunluğu ve  egzoz emisyonları açısından korkulacak bir durum yoktur. Santral alanına gelen  tırlar kömür yükünü kapalı ortamda, otomatik filtre sistemiyle donatılmış kapalı  stok sahasına boşaltacaktır. Kömür, kapalı stok sahası içinden tamamen kapalı,  yüzde 100 sızdırmaz olan boru konveyörlerle kazanlara taşınacaktır. Bu esnada,  kömür ve kireç taşı hiçbir şekilde görünmeyecek, havayla temas etmeyecek, toz  oluşması ve çevreye yayılması mümkün olmayacaktır. 'Akışkan yatak teknolojisi'  denilen ve kömürün maksimum düzeyde yanmasını sağlayan kazanlardaki yanma sonucu  oluşan baca emisyonları da ülkemizdeki yasal değerlerin en az 3 katı, AB sınır  değerlerinin de 2 katı altında olacaktır."

 

Uluslararası denetim kuruluşlarından birine 'sürekli' denetim  yaptıralım

 

    Kömür ve kireç taşının yanması sonucu ortaya çıkan küllerin, yeni  nesil torba filtrelerle toplanacağını ve kapalı silobaslarla taşınacağını anlatan  Kahraman, şöyle devam etti:

 

Baca külü çimento fabrikasına, yatak külü de kömür sahasında ÇED'i  alınmış kül barajlarına boşaltılacaktır. Kömür ve kireç taşı tozu, kül ve baca  emisyonları anlamında bu yeni nesil santral çevreye olumsuz etki yapmayacaktır.  Santral bacası Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 7 gün 24 saat online  izlenecektir. Burada ilave olarak bir öneride daha bulunmak istiyorum; bu konuda  endişe duyan kim varsa, gelin birlikte olalım ve online izleme yanında bir önlem  daha alalım. Tesis çalışma sürecinde çevre değerleri açısından uluslararası  denetim kuruluşlarından birine 'sürekli' denetim yaptıralım, bunu Bursa adına  denetleyelim ve sonuçları internet ortamında kamuoyuna açıklayalım. Biz buna  varız ve görüşmelerimize de başladık. Çünkü biz projemize güveniyoruz.  Santralimizle ilgili şimdiden kendimize hedef koyduk; biz bu tesisle Avrupa'da  çevre konusunda ne ödül varsa aday olacak ve bunu da alacağız."

 

    Kahraman, bölge sanayicisinin doğal gazdaki yüksek maliyetler  nedeniyle uzun süredir kendi kömür santrallerini kurup buhar elde etmek için  yatırım taleplerini ilettiklerini, ancak bu işin tek elden, son teknoloji ve  çevre önlemleri alınmış bir yatırımla çözülmesinden yana olduklarını  vurgulayarak, "Bu santralin Bursa'nın havasına, suyuna ve tarımına olumsuz bir  etkisi olmayacaktır" görüşünü savundu.

 

Santralle ilgili eleştirilere de değinen Kahraman, tüm önlemleri  alırken "Ölüm Santrali" manşetlerini hak etmediklerini dile getirdi.

 

127 milyon dolara mal olacak

 

DOSAB Bölge Müdürü Serhat Şengül de projeye ilişkin teknik bilgiler  verdi. Projede, santral alanının 32 bin, stok alanının ise 20 bin metrekare  olarak planlandığını anlatan Şengül, santralin buhar kapasitesinin 390 ton/saat,  elektrik kapasitesinin ise 49,9 megavat olacağını kaydetti.

 

Şengül, yakıt tipi olarak, yerli düşük kalorili kömür (linyit)  kullanılacağını ve bunun Balıkesir ve çevresindeki özel maden ocaklarından temin  edileceğini belirterek, 500 bin ton/yıl kapasitelerinin olacağını belirtti.

 

Santralin yatırım maliyetinin 127 milyon dolar olduğunu bildiren  Şengül, ÇED raporunun alınması halinde, bu yıl içinde ihaleye çıkmayı  planladıklarını, santralin yapımının ise 30 ayda tamamlanmasının öngörüldüğünü  bildirdi.

 

Tofaş'tan bacanın yükseltilmesi talebi

 

    Bu arada, DOSAB'ın yönetim kurulu üyesi ve OSB'deki en büyük fabrika  olan Tofaş'ın insan kaynakları direktörü olan Burhan Çakır da Tofaş olarak  kömürle çalışan bir santralin otomotiv fabrikasındaki üretime yapacağı etki  üzerinde durduklarına dikkati çekerek, şöyle dedi:

 

    "Türkiye'deki hiçbir otomotiv fabrikasının yakınında kömürle çalışan  bir santral olmadığı için norm bulunmuyor. Bunu Fiat ve Chrysler'e soruyoruz.  Ayrıca sektörde faaliyet gösteren diğer firmalardan da araştırıyoruz. İlk etapta  65 metre olan termik santral bacasının yükseltilmesini isteyebiliriz. Fiat ve  Chrysler'den gelecek sonuçlara göre görüşümüzü kesinleştireceğiz."





12:355.012
Değişim :  -0,97% |  -48,88
Açılış :  5.037  
Önceki Kapanış :  5.061  
En Yüksek
5.037
En Düşük
4.998
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler12:35
ATSYH 93,00 923.301 % 0,00  
AYES 18,55 204.751 % 0,00  
BRMEN 1,65 112.304 % 0,00  
CMENT 58,30 86.008 % 0,00  
BRKO 4,45 237.540 % 0,00  
12:35 Alış Satış %  
Dolar 19,3967 19,4022 % 0,08  
Euro 21,2773 21,3129 % 0,19  
Sterlin 23,9651 24,0853 % -0,45  
Frank 21,6233 21,7535 % -0,17  
Riyal 5,1579 5,1837 % -0,00  
12:35 Alış Satış %  
Altın Ons 1.989 1.989 -15,96  
Altın Gr. 1.240 1.240 -10,47  
Cumhuriyet 8.945 9.080 21,00  
Tam 8.902 9.091 -49,00  
Yarım 4.348 4.441 -24,00  
Çeyrek 2.174 2.234 -12,00  
Gümüş.Ons 25,09 25,11 -0,18  
Gümüş Gr. 15,64 15,66 -0,13  
B. Petrol 81,08 81,08 -0,02