Bankalara 20 milyar liralık kredi hacmi

25.11.2014 11:41

Son güncelleme : 25.11.2014 11:41



Türkiye'de otelcilik  sektöründeki yenileme çalışmaları, yeni yatırım ve satın almaların finansman  pazarında yaklaşık 20 milyar liralık kredi hacmi yaratacağı belirtiliyor.

 



Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) tarafından  hazırlanan "Geleceğin Turizmi, Turizmin Geleceği" başlıklı rapora göre,  Türkiye'nin turizmde geleceğe yönelik hazırlık sürecinde öncelikli konuların  başında yenileme yatırımları geliyor.

 


Otellerin yenileme yatırımı yapmasının rekabetin yalnız fiyat olarak  değil, kalite ile yürütülmesi açısından da önemli olduğuna dikkat çekilerek,  konunun müşterilerin odalarındaki değerlendirme formuna yazdıkları notlara kadar  yansımaya başladığı belirtildi.

 


Rakip ülkelerin yenileme çalışmaları



Raporda, başta İspanya olmak üzere Akdeniz ülkelerinin, artan  rekabette güçlerini koruyabilmek için otel yenilemelerine odaklandığı, İspanya'da  kamu ve yerel yönetimlerin sağladığı destekleme ile yenilemelerin zorunlu hale  getirildiği, Yunanistan'ın iki yıldır bu konuda ciddi yatırım yaptığı, Mısır'ın  da otel yenileme yatırımlarında atağa geçtiği kaydedildi.

 

20 milyar liralık kredi pazarı

 



Kıyı bölgelerinde otellerin 10-12 yılda, şehirlerde 15-20 yılda  yenilenmesi gerektiği ifade edilen raporda, Türkiye'nin kıyı bölgelerindeki  tesislerin yüzde 65'inde değişik birimlerde farklı düzeylerde yenileme gerektiği  vurgulandı.

 


Rapora göre, bakım onarım yatırımları otellerin bütçelerinde önemli  yer tutuyor. Bu, aynı zamanda bankalara da önemli bir kredi kullandırma alanı  açıyor. Türkiye'ye rakipleri karşısında önemli avantaj sağlayan genç tesislere  sahip olma avantajını sürdürebilmesi için yenileme yatırımlarının hızlandırılması  gerekiyor.

 



Turizm sektörünün konaklama yatırımlarının Türk kurumsal finansman  pazarında oluşturduğu rakam, yaklaşık 10 milyar 930 milyon lirayı buluyor.  Altyapı yatırımları ve satın almalarla Türk turizm sektörünün finansman pazarında  yaklaşık 20 milyar liralık kredi hacmi yaratacağı tahmin ediliyor.

 



Otellerin yaş grubuna göre dağılımı

 



Türkiye'de turizmin atılım dönemi olarak kabul edilen 1980'li yılların  ikinci yarısından sonra yapılan otel yatırımlarının üzerinden 30 yıl geçti. Bu  süre, yenileme için ortalama 10 yıl olarak kabul edilen yenileme süreleri  itibarıyla ele alındığında, ortaya 10'ar yıllık 3 ayrı yaş grubu çıkıyor.



2013 sonu itibarıyla 1984-1993 döneminde yapılmış 970 tesis ve 80 bin  301 oda, 1994-2003 döneminde yapılmış 659 tesis ve 93 bin 756 oda, 2004-2013  döneminde yapılmış 742 tesis ve 155 bin 101 oda bulunuyor.

 



En genç oteller Antalya'da, en yaşlı oteller İstanbul'da

 

Türkiye'deki otellerin yüzde 44'ü, 10 yaşın altında. Kültür ve Turizm  Bakanlığından belgeli otellerin işletmeye giriş tarihlerine göre sıralamasında en  genç tesisler, bölge olarak Akdeniz, il bazında Antalya'da, en yaşlı oteller de  bölge olarak Marmara, il bazında ise İstanbul'da bulunuyor. Antalya'daki  otellerin yüzde 65'i, İstanbul'daki otellerin ise yüzde 29'u, 10 yaşın altında.

 


Oransal olarak bakıldığında Akdeniz'deki otellerin yüzde 63'ü,  Güneydoğu Anadolu'daki otellerin yüzde 49'u, Doğu Anadolu'daki otellerin yüzde  43'ü, İç Anadolu'daki otellerin yüzde 36'sı, Karadeniz ve Marmara'daki otellerin  yüzde 33'ü, Ege'deki otellerin ise yüzde 32'si 10 yaşın altında bulunuyor.

 



10 yaşın üzerindeki tesisler itibarıyla Türkiye'nin şu andaki durumu,  rakip ülkelere göre daha avantajlı. İspanya'daki tesislerin yüzde 41'i, Çek  Cumhuriyeti ve Portekiz'deki tesislerin yüzde 21'i, İtalya'daki tesislerin yüzde  19'u, Yunanistan'daki tesislerin yüzde 18'i, Almanya'daki tesislerin yüzde 8'i,  İngiltere'deki tesislerin ise yüzde 7'si 10 yaşın altında.

 


Geleceğin turizminde neler olacak

 


Raporda, geleceğin turizmi ile ilgili de şu öngörülerde bulunuldu:

 


Gelecekte yalnız seyahat eden, bekar anne/babalar, evli veya evli  olmayan çiftler artacak. Otellerde kablosuz internet ve ücretsiz wi-fi, kahve  makinelerinden daha önemli hale gelecek. Son dakika rezervasyonları artacak. 10  yıl içinde zaman alıcı çevrimiçi seyahat bulma, araştırma ve farklı platformlar  ile cihazlar üzerinden rezervasyon yapma işi ortadan kalkacak. Online tatil takas  sistemi oluşacak. Bilgiye ulaşım kolaylaşacak.

 

Yorum sitelerinin işlevi değişecek. Mobilleşme altıncı his olacak.  Keşif yelpazesi genişleyecek. Dijital seyahat arkadaşı, gezginlerin seyahatlerini  planlama ve rezervasyonlarını yapmanın ötesinde geçmişteki bilgilerden hareketle  o geziden en iyi sonuç almasını sağlayacak. Seyahat arama, arama motorları  sayesinde kolay olacak. On yıl sonra, 2024'te her gezginin kendisine özel bir  e-ajanı olacak. Küçük bir saati veya takısının içindeki bu cihaz, kişiye tur  rehberi gibi davranacak. Dijitalleşme, seyahate 'milenyum gezgini', 'dijital  seyahat arkadaşı' gibi yeni terimler getirecek."

 

2030'da, İstanbul Kapalı Çarşı, Myanmar, Petra (Ürdün), Machu Picchu  (Peru), Çin Seddi, Eyfel Kulesi (Fransa), Vatikan, Angkor Wat (Kamboçya) gibi  turistik bölgeler önceden rezervasyon yapılarak görülebilecek.





10:30116.233
Değişim :  0,67% |  775,21
Açılış :  116.252  
Önceki Kapanış :  115.457  
En Yüksek
116.516
En Düşük
116.155