Çin`in küresel ticarette `deniz` hamlesi

20.03.2018 11:40

Son güncelleme : 20.03.2018 16:41

Deniz İpek Yolu girişimi kapsamında Çinli firmaların uluslararası deniz ticareti açısından önem taşıyan limanlardaki yatırımları yoğunlaşırken, uzmanlar denizlerde oluşturulan güzergahın küresel ticareti kolaylaştıracağını, aynı zamanda pek çok ülkeyi Çin`e ekonomik olarak daha bağımlı hale getireceğini belirtti.



AA

Çin'in tarihi İpek Yolu'nu yeniden canlandırmayı hedefleyen ve Çin  Devlet Başkanı Şi Cinping tarafından 2013'te açıklanan Kuşak ve Yol Girişimi'ne  yönelik altyapı yatırımları hızla devam ederken, söz konusu girişimin kapsamı da  genişliyor.
 
Yaklaşık 70 ülke ve toplam 21 trilyon dolarlık ekonomileri kapsayan  girişim, sınırlarını denizlere de taşıyor. Denizyolları ve karadaki altyapı  ağlarıyla Çin'in Asya, Afrika ve Avrupa ile bağlarının genişlemesi hedeflenirken  Çinli şirketler, son dönemde denizaşırı ülkelerde yoğunlaşan liman alımlarıyla  öne çıkıyor. Son olarak Çin'in önde gelen gemicilik ve lojistik şirketlerinden  COSCO, Belçika'nın ikinci en büyük limanı olan Zeebrugge'a yaptığı 35 milyon  euroluk yatırımla gündeme geldi.
 
AA muhabirinin, denizcilik danışmanlık şirketi Drewry'den derlediği  bilgilere göre, Çinli liman operatörü şirketlerin kapasite gelişimi 2007-2016  döneminde hızlı bir gelişim kaydetti. COSCO, China Shipping, SIPG ve China  Merchants gibi Çin'in gemicilik ve lojistik alanlarında önde gelen şirketlerinin  2007'de 33,7 milyon eşdeğeri TEU (20 feetlik konteyner) olan konteyner elleçleme  kapasitesi, 2016'da 82,6 milyon eşdeğeri TEU'a yükseldi.
 
"DENİZ TİCARET MODELLERİNİN COĞRAFYASI DEĞİŞİYOR"
 
Clingendael Hollanda Uluslararası İlişkiler Enstitüsü Çin Uzmanı  Frans-Paul van der Putten, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Deniz İpek Yolu'nun  küresel deniz ticaretindeki Çinli şirket ve finansal kuruluşların rolünü  artırırken dünya deniz ticareti bağını geliştirmeyi amaçlayan bir politika  olduğunu söyledi.
 
Çin'in denizyollarına yönelik yatırımlarının Kuşak ve Yol  Girişimi'nden önce başladığını belirten Putten, Çin'in dahil olduğu liman inşaat  veya modernizasyon projelerinin doğrudan yatırımlar yerine kredilerle finanse  edildiğini ifade etti.
 
Putten, Deniz İpek Yolu'nun küresel ticarete etkisine değinerek,  "Deniz İpek Yolu, deniz ticaret modellerinin coğrafyasını değiştiriyor ve  gelişmekte olan birçok ülkenin küresel ticaret sistemine entegrasyonunu  artırabilir. Bu yol, küresel ticaret hacmini artıracaktır. Bu süreçte pek çok  ülkenin Çin'e ekonomik olarak daha bağımlı hale gelmesi muhtemel." dedi.
 
Çinli firmalarının Türkiye'deki yatırımlarına da işaret eden Putten,  şöyle devam etti:
 
"COSCO liderliğindeki bir Çin konsorsiyumu, Kumport Limanı çoğunluk  hissesine sahip. Bu katılım, şirketin Doğu Akdeniz'deki varlığının ana odağı olan  Pire'deki faaliyetlerinin destekçisi görünmekte. Daha uzun vadede, Türkiye'nin  coğrafi konumu çok büyük bir potansiyel barındırıyor. Bu, Çin ve AB arasındaki  güney demiryolu koridorunda kilit bir unsur. Türk limanları, bu demiryolunu  Akdeniz ve Karadeniz denizyollarını bağlayarak güçlendirebilir. Hindistan ve  Körfez bölgesini Türkiye üzerinden AB'ye bağlayan başka olası demiryolu  koridorları da olabilir. Ancak bu uluslararası demiryolu koridorları  geliştirilmeye devam ediyor ve şu anda Türkiye ile AB arasındaki siyasi  gerilimler bu süreci engelliyor."
 
"SON 5 YILDA YATIRIMLAR HIZ KAZANDI"
 
İngiltere merkezli denizcilik araştırma ve danışmanlık şirketi Drewry  Kıdemli Analisti Neil Davidson de Çinli şirketlerin Kuşak ve Yol Girişimi'ni  desteklemek için jeopolitik bir motivasyonu olduğunu, aynı zamanda bu girişimin  şirketler için finansal bir anlamı bulunduğunu söyledi.
 
Davidson, Çin bankalarının Kuşak ve Yol Girişimi için sadece yüzde  2-3,5 faiz oranına sahip krediler sağladığını kaydederek, liman alımlarının,  şirketler için kazanç sağlayıcı yatırımlar olduğunu ve coğrafi riskleri  çeşitlendirdiğini bildirdi.
 
Çin'in denizyollarına yönelik yatırımlarını yoğunlaştırmaya yaklaşık  10 yıl önce başladığını dile getiren Davidson, son 5 yılda bu yatırımların hız  kazandığını ifade etti.
 
Davidson, Çin'in, denizyoluna yaptığı yatırımların büyüklüğüne ilişkin  bilgi sahibi olmadıklarını ancak milyarlarca dolar olduğunu belirterek, şöyle  konuştu:
 
"Cosco, China Merchants ve SIPG gibi üç ana Çinli firmanın yaklaşık 40  denizaşırı limana yönelik ilgisi var. Deniz İpek Yolu'nun küresel ticareti ne  ölçüde kolaylaştıracağı bilinmiyor ama elbette ticareti artıracaktır. Altyapı  sağlayarak ticaretin kolaylaştırılmasına yardımcı olacaktır."
 
Çinli şirketlerin Hint ve Atlantik Okyanusu ile Akdeniz'in yanı sıra  Latin Amerika ve Afrika'da da alımlar yaptığını kaydeden Davidson, "Türkiye de  Deniz İpek Yolu'nun bir parçası ve asıl faydası, limanlara yapılmakta olan  yatırımlarla Türkiye'nin Asya ve özellikle Çin ile ticaret yapmasını  sağlamasıdır. Ancak Türk ve uluslararası liman operatörlerinin Türk  limanlarındaki yatırımları Çinli oyuncuların yatırımlarından daha fazladır."  dedi.





18:051.324
Değişim :  0,83% |  10,93
Açılış :  1.316  
Önceki Kapanış :  1.313  
En Yüksek
1.328
En Düşük
1.316
BIST En Aktif Hisseler18:05
KONYA 980,40 31.155.747 % 10,00  
OLMIP 7,15 3.535.049 % 10,00  
PKENT 847,00 420.959 % 10,00  
CASA 66,55 1.653.915 % 10,00  
SUMAS 35,20 404.228 % 10,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 7,6175 7,6225 % 0,96  
Euro 9,0223 9,0585 % 0,96  
Sterlin 10,0988 10,1494 % 1,09  
Frank 8,3283 8,3785 % 0,88  
Riyal 2,0259 2,0360 % 0,97  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.873 1.873 6,29  
Altın Gr. 459 459 5,83  
Cumhuriyet 3.071 3.117 55,00  
Tam 3.054 3.135 54,64  
Yarım 1.476 1.516 26,44  
Çeyrek 740 758 13,21  
Gümüş.Ons 24,18 24,21 0,07  
Gümüş Gr. 5,93 5,94 0,08  
B. Petrol 45,13 45,13 0,93