`Ekonominin lokomotifleri teşvik için fazla büyük`

26.03.2015 12:30

Son güncelleme : 26.03.2015 12:46

HSBC Raporunda "Ekonominin lokomotifi 3 bin 500 şirket, teşvik almak için fazla büyük, kamunun paydaşı olmak için fazla küçük kalıyor" denildi.



HSBC’nin küresel çapta hazırladığı “Kurumsal Segmentin Ekonomideki Gizli Gücü”adlı raporuna göre Türkiye’de 3 bin 500 adet olduğu tahmin edilen kurumsal segmentteki firmalar toplam 397  milyar dolar ciro yapıyor. İstihdamın yüzde 12’sini sağlıyor.

Araştırmayı değerlendiren HSBC Türkiye Kurumsal ve Ticari Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Virma Sökmen, “Kurumsal segmentteki şirketler devlet teşviki almak için çok büyük ölçekli  kamunun etkin bir paydaşı olarak görülmek için ise çok küçük ölçekli kalabiliyorlar” dedi.

HSBC’nin, Oxford Economics tarafından hazırlanan kurumsal segmentteki şirketlerin analiz edildiği ilk raporu olan bu çalışmada yıllık ciroları 50 milyon ile 500 milyon dolar arasında değişen şirketler değerlendirmeye alındı. Rapor  “Kurumsal Segment”i temsil eden bu şirketlerin çalışmaya dahil edilen 15 ülke ekonomisine olan katkılarını ortaya koyuyor.

Rapora göre, Türkiye aralarında Kanada, Çin, Fransa, Almanya, Birleşik Krallık ve ABD’nin de olduğu 15 ülke içerisinde kurumsal segmentteki şirket sayısı bakımından 10. sırada yer alırken, söz konusu şirketlerin gayri safi yurt içi hasılaya (GSYH) doğrudan katkısı açısından 4. sırada bulunuyor. Rapora göre, kurumsal segmentteki şirketler Türkiye ekonomisine katkısının yanı sıra 2,6 milyon kişiye de doğrudan istihdam sağlayarak milli istihdamın %12,3'lük kısmını karşılıyor.

'BÜYÜMEDE KURUMSAL SEGMENT ÖNEMLİ ROL OYNAYACAK'   

Sağlanan devlet teşvikleri ile küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ'ler) büyüme yolunda desteklendiğini belirten HSBC Türkiye Kurumsal ve Ticari Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Virma Sökmen, “Büyük işveren ve yatırımcı sıfatını taşıyan çok uluslu büyük şirketler de hükümetlerin ekonomik politikalarında önemli birer paydaş. Ancak kurumsal segmentteki şirketler devlet teşviki almak için çok büyük, iş dünyasında etki yaratmak için çok küçük kalabiliyorlar.

Türkiye’de bu segmentte 3 bin 500’ün üzerinde şirket bulunduğu tahmin ediliyor. Söz konusu şirketler doğrudan, dolaylı ve tüketim etkileri ile ülke ekonomisine ve istihdama çok önemli katkılarda bulunuyor. Bu açıdan bakıldığında ülkemizin, dünyanın en büyük 10 ekonomisi içerisinde yer alma hedefine ulaşmada kurumsal segment önemli bir rol oynayacaktır. Kurumsal segment şirketlerinin ihtiyaç ve hedeflerine uygun desteğin sağlanmasıyla gerçek potansiyelinin ortaya çıkarılabileceğini, sürdürülebilir bir büyüme sağlayarak ekonomiye ve istihdama olan katkılarının artabileceğini düşünüyoruz” dedi.

'ÇOĞU İMALAT SEKTÖRÜNDE'

Türkiye’deki kurumsal segment şirketleri toplamda yaklaşık 397 milyar dolar ciro yaparken, brüt katma değere ise 99,3 milyar dolarlık (GSYH’nin yüzde 15,6’sı) doğrudan katkı sağlıyor. Türkiye, kurumsal segmentin doğrudan, dolaylı ve tüketim etkilerinin toplamına bakıldığında GSYH’ye etkisi açısından 15 ülke içinde 2. sırada, istihdama toplam etkisi açısından ise 3. sırada yer alıyor.

Türkiye’deki kurumsal segmentinbrüt katma değere[2]toplam katkısı (doğrudan, dolaylı ve tüketim etkisi dahil) iseyüzde 39 ile yaklaşık 248 milyar dolar olurken, 8 milyon kişiye istihdam sağladığı ortaya çıkıyor.

Türkiye'deki kurumsal segmentin yüzde 40'tan fazlası imalat sektöründe faaliyet gösteriyor. İmalat sektörü, yaklaşık 168,5 milyar dolar ciroyla Türkiye'de kurumsal segment ciroları bakımından en yüksek paya sahip. Sektör, ülkedeki brüt katma değere olan toplam (doğrudan, dolaylı ve tüketim etkisi dahil) katkı bakımından ilk sırada yer alırken, ikinci sırada ulaştırma ve bilişim teknolojileri, üçüncü sırada ise işletme hizmetleri[3] sektörü yer alıyor.

Türkiye’deki kurumsal segmentin istihdama doğrudan katkısına bakıldığında da imalat sektörünün yine başı çektiği görülüyor. İmalat sektörünü sırasıyla perakende ve toptan satışlar ile tarım ve balıkçılık takip ediyor.

RAPORDA ÖNE ÇIKANLAR

· Rapora dahil edilen ülkeler Brezilya, Kanada, Çin, Fransa, Almanya, Hong Kong, Hindistan, Meksika, Polonya, Singapur, Suudi Arabistan, Türkiye, BAE, Birleşik Krallık ve ABD’den oluşuyor.

· Kurumsal segment şirketleri, incelenen ülkelerdeki ilgili sektörlerde brüt katma değerin %10 ila %17'sini doğrudan gerçekleştiriyor.

· 15 ülkede, yaklaşık 161.800 kurumsal segment şirketinin toplamda 16,6 trilyon dolar ciro yaparak 4,8 trilyon dolar brüt katma değer yarattığı tahmin edilirken, bu şirketler169 milyon civarında insana iş olanağı sağlıyor.

· ABD, bu segmentte yaklaşık 55.700 şirket ve yaklaşık 16,5 milyon istihdam rakamıyla en büyük kurumsal segment pazarı konumunda yer alıyor.

· Çin’de 40.200 civarında kurumsal segment şirketi olduğu öngörülürken, 74 milyon kişiye toplam istihdam sağladığı tahmin ediliyor. 





12:0091.360
Değişim :  0,73% |  662,79
Açılış :  91.032  
Önceki Kapanış :  90.697  
En Yüksek
91.382
En Düşük
90.643