22.04.2024 10:28:27 En çok LPG`li araç sahiplerinin yüzü güldü - Türkiye'nin bir numaralı finans ve ekonomi portalı uzmanpara.com.

En çok LPG`li araç sahiplerinin yüzü güldü

15.01.2015 11:41

Son güncelleme : 15.01.2015 11:41



Geçen yıl akaryakıt fiyatlarındaki  indirimler en çok LPG'li araç sahiplerinin yüzünü güldürdü.

 




Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, enflasyon 2014'te  beklenenin 3,17 puan üzerinde çıksa da akaryakıt fiyatlarında çift haneyi bulan  düşüşler tüketicilerin teselli kaynağı oldu.

 



Petrol fiyatlarındaki düşüşün etkisi, en çok LPG dolum ücretlerine  yansıdı. Enflasyonun yüzde 8,17 olduğu 2014'te, otogaz fiyatları yüzde 22,8,  motorin fiyatları yüzde 14,3, benzin fiyatları ise yüzde 11 düştü.

 



LPG, aralık 2013'te ortalama 3 lirayken, geçen yılın sonunda 69 kuruşu  bulan indirimle 2,3 liraya geriledi.

 



Tüketiciler, 50 litrelik otogaz tankını doldurmak için 2013'te 152,2  lira öderken, bu miktar 2014'ün aralık ayında 117,45 liraya geriledi. Böylece  LPG'li araç sahipleri önceki seneye göre depoda 34,75 lira kar etti.

 



Bir depo mazotta 32,4 lira avantaj

 



Geçen yıl motorin fiyatındaki düşüş de yüzde 14,3 olarak gerçekleşti.  Bu, mazotun litre fiyatının 65 kuruş aşağı inmesini sağladı. Böylece aralık  2013'te bir litre mazot için 4,5 lira ödenirken, bu miktar geçen yılın sonunda  3,9 liraya düştü. Bir depo motorindeki kazanç, 32,4 lira hesaplandı.

 



Benzinin litre fiyatındaki düşüş ise yüzde 11'de kaldı. Aralık 2013'te  ortalama 4,9 lira olan bir litre benzinin fiyatı, 2014'ün aynı ayında 54 kuruşluk  düşüşle 4,3 liraya geriledi. Böylece 50 litrelik bir depo benzinden sağlanan kar,  26,9 lira olarak gerçekleşti.

 



Geçen yılın ekim sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 9 milyon 754 bin 588  otomobilin yüzde 41,4'ü LPG'li, yüzde 29,3'ü benzinli ve yüzde 28,9'u dizel  araçlardan oluştu.




İndirimler sevindirici ama yeterli değil"

 

Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF) Başkanı Fevzi  Apaydın, AA muhabirine yaptığı açıklamada, uluslararası petrol fiyatının 114  dolar seviyesinden 46 dolara kadar düştüğünü hatırlatarak, "Benzin, motorin ve  otogazda uygulanan indirimler sevindirici ama yeterli değil. İndirim tam olarak  yansıtılsaydı bugün litre fiyatının benzinde 2 lira, mazotta ise 1 lira 80 kuruş  civarında olması gerekirdi" diye konuştu.

 

LPG'deki indirimin de yeterli olmadığını savunan Apaydın, "Akaryakıt  fiyatlarındaki düşüşe en çok sevinenler LPG'li otomobil sahipleri ama otogaz  fiyatları bugün itibarıyla 1 lira 21 kuruşun üzerinde olmamalıydı. Oto yakıt  fiyatlarının yüzde 60-63'ü vergilerden oluştuğu için maalesef indirimler  istediğimiz seviyeleri göremiyor" ifadesini kullandı.

 

Şoförlerin maliyet kalemlerinden sadece birinde düşüş yaşandığını  vurgulayan Apaydın, şunları söyledi:

 

Vergi, yedek parça ve trafik sigortası gibi giderlerde ise artış var.  Bir kalem girdi fiyatındaki azalma ile şoför esnafından indirim yapılmasını  beklemek yanlış olur. Petrol şirketlerinin zaman kaybetmeden daha fazla indirime  gitmesi kaçınılmazdır. İndirime gidilmemesi halinde kaçak akaryakıt satışları  artmaya devam edecektir."

 

Fiyatlar, 2015 enflasyon hedefini kolay erişilebilir kılıyor

 

Kocaeli Üniversitesi (KOÜ) İktisat Bölüm Başkanı ve Uluslararası  Ekonomi Uzmanı Yusuf Bayraktutan da Amerikan kaya gazı ve Ukrayna krizi  sonrasında Rusya'yla ilintili jeopolitik faktörlerin etkisiyle petrol ve türev  ürünlerinde devam eden fiyat düşüşü olduğunu anlattı.

 

Petrol fiyatlarındaki düşüşün Türkiye'yi birçok açıdan etkileyeceğine  işaret eden Bayraktutan, "Bunun başında da ulaşım maliyetleri üzerinden enflasyon  sepetinde birçok doğrudan ve dolaylı fiyat düşüşleri yoluyla 2015 enflasyon  hedefini kolay erişilebilir kılması geliyor. Bu, çok önemli çünkü devamında hem  döviz kurları hem de faiz oranları üzerinden makroekonomik sonuçlar türetecek"  değerlendirmesinde bulundu.

 

Bayraktutan, düşüşlerin OPEC ülkelerine ihracatta düşüş getirmediği  takdirde Türkiye'nin kronik cari açık sorununda da önemli ve hissedilir rahatlık  yaratabileceğini vurgulayarak, "Örneğin, Rusya'nın Türkiye'den ithalatı petrol  gelirlerindeki azalma nedeniyle kısması... Türkiye ihracatına konu malların  niteliğine bakıldığında bunun çok belirleyici olmayacağını ön görüyoruz. IMF ve  OECD değerlendirmeleri de bu istikamette" şeklinde konuştu.

 

Rusya'nın Ukrayna krizinin çözümü noktasında atacağı adımların, petrol  fiyatlarını yeniden geçen yılki seviyelere çıkarmaya yetmeyeceğine dikkati çeken  Bayraktutan, şunları kaydetti:

 

Petrol ihraç eden ülkeler üretimle ilgili değişiklik düşünmediklerini  defaatle söylüyor, bu nedenle arz kanadında daralma beklenmiyor. Öte taraftan  ABD'nin kendi kaynaklarıyla ihtiyacını karşılamada aldığı mesafe, talepte önemli  artış olmayacağını gösteriyor. Talepte artış olmayacağı ve arzda da üretici  ülkeler daralmaya gitmeyeceği için yeniden geçen yılki düzeyleri öngörmüyoruz.  Petrol fiyatları şu anda 40-50 dolar bandında, olabilecek her türlü gelişme bunu  ancak 60-70 dolar gibi bir düzeye yükseltir.
 


Bu da 'geçen yılın neredeyse 40-50  dolar altında fiyat' demek. Dolayısıyla, petrol fiyatlarındaki gelişmeler,  enerjide dışa bağımlı Türkiye ve benzeri ekonomiler için 2015'te rahatlatıcı  sonuçlar türetecek."





'
10:119.816
Değişim :  1,26% |  122,38
Açılış :  9.795  
Önceki Kapanış :  9.693  
En Düşük
9.795
En Yüksek
9.832
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler10:11
SMART 49,50 67.676.127 % 10,00  
MAGEN 21,52 84.179.110 % 9,91  
CONSE 7,55 74.853.622 % 9,90  
MOBTL 7,56 55.803.461 % 9,88  
KONKA 59,15 89.023.028 % 9,54  
10:11 Alış Satış %  
Dolar 32,5931 32,6006 % 0,31  
Euro 34,7339 34,7434 % 0,15  
Sterlin 40,0694 40,2703 % 0,07  
Frank 35,5370 35,7151 % -0,05  
Riyal 8,6289 8,6722 % 0,01  
10:11 Alış Satış %  
Gümüş ONS 27,72 27,75 % 0,66  
Platin 927,14 928,46 % 0,66  
Paladyum 1.011,09 1.014,11 % 0,66  
Brent Pet. 86,05 86,05 % 0,66  
Altın Ons 2.357,08 2.357,40 % 0,66