Reklam Kurulundan 11,7 milyon liralık ceza

26.01.2018 11:23

Son güncelleme : 26.01.2018 12:12

Reklam Kurulunca geçen yıl yasalara aykırı bulunan 796 reklam için ilgili kişi ve firmalara toplam 11,7 milyon lira para cezası verildi. İdari para cezalarında gıda sektörü 2,7 milyon lirayla başı çekerken, bunu 2,6 milyon lirayla sağlık sektörü ve 1,7 milyon lirayla da iletişim hizmetleri sektörü izledi.



AA

Tüketicilerin sağlık ve güvenliğiyle ekonomik çıkarlarının ticari  reklamlar vasıtasıyla zedelenmesini engellemek için gerekli tedbirleri almak  hedefiyle faaliyetlerini sürdüren Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam  Kurulu, geçen yıl da aldatıcı reklamlara göz açtırmadı.
 
AA muhabirinin edindiği bilgiye göre, Reklam Kuruluna yapılan  başvurularda 10 yılda ciddi artış görüldü. 2008'de bin 541 olarak kaydedilen  başvuru sayısı, 2017 itibarıyla yüzde 225'lik artışla 5 bin 20'ye yükseldi.
 
Başvuruların sektörel dağılımına bakıldığında, şikayetlerde ilk sırayı  gıda sektörü aldı. Geçen yıl gıda sektörüne yönelik bin 913 başvuru yapılırken,   kozmetik ve temizlik ürünleri 944 başvuruyla ikinci sırada yer aldı. Sağlık  sektörü ise 812 başvuruyla en çok şikayetin yapıldığı üçüncü sektör oldu.
 
Söz konusu başvuruların yüzde 60'ı kurum ve kuruluşlar, yüzde 34'ü  tüketiciler tarafından yapıldı, resen başlatılan incelemelerin oranı yüzde 1,  rakip firmalarca yapılan başvuruların oranı ise yüzde 5 olarak belirlendi.
 
Kurulun 2017'de ele aldığı 3 bin 609 dosyadan 2 bin 714’ü ayrıntılı ön  inceleme aşamasında mevzuata aykırı olmadığı için incelemeye değer görülmedi.  Kurulca karara bağlanan 895 dosyanın 99'unda mevzuata aykırılık tespit  edilmezken, 614'ünde durdurma cezasına, 182'sinde ise idari para ve durdurma  cezasına hükmedildi.
 
DİJİTAL MEDYA REKLAMLARINA YAKIN TAKİP
 
Aldatıcı ve yanıltıcı reklamlar başta olmak üzere yasalara aykırı  bulunan reklamlar için ilgili kişi ve firmalara geçen yıl verilen idari para  cezası ise 11,7 milyon lira düzeyinde gerçekleşti. İdari para cezalarında gıda  sektörü 2,7 milyon lirayla başı çekerken, sağlık sektörü 2,6 milyon lirayla ve  iletişim hizmetleri sektörü de 1,7 milyon lirayla bu sektörü takip etti. Geçen  yıl yasalara aykırı reklamlar nedeniyle kozmetik ve temizlik ürünleri sektöründe  faaliyet gösteren firmalara da 1,5 milyon lira idari para cezası uygulandı.
 
Başvuruların yaklaşık yüzde 80’i internet sitesi ve sosyal medya  mecralarında yayınlanan dijital medya reklamlarına ilişkin olarak yapıldı. Uydu  kanalları üzerinden yayınlanan tele-alışveriş reklamları, elektronik sigara  satışı, sağlık kuruluşları ve doktorların tüketicileri kendilerine yönlendirici  reklamları, güzellik salonlarında yetkisiz olarak yapılan tıbbi işlem  tanıtımları, yanıltıcı yıldız veya ruhsatsız otel tanıtımları, iletişim  reklamları, finansal hizmetlerle ilgili kampanyalar, çocukların fiziksel,  zihinsel, ahlaki, psikolojik ve toplumsal gelişimlerini olumsuz etkileyen  reklamlar ile yanıltıcı yetkili servis tanıtımları 2017 yılında en çok gündeme  gelen konular oldu.





16:5110.254
Değişim :  0,25% |  25,51
Açılış :  10.248  
Önceki Kapanış :  10.228  
En Düşük
10.189
En Yüksek
10.262
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler16:47
ADESE 10,45 530.181.341 % 10,00  
SELGD 61,60 27.662.615 % 10,00  
VSNMD 443,25 547.945.023 % 9,99  
ECILC 50,75 864.282.985 % 9,99  
TEKTU 12,16 358.640.333 % 9,95  
16:47 Alış Satış %  
Dolar 39,8299 39,8339 % 0,03  
Euro 46,9687 46,9805 % 0,34  
Sterlin 53,9711 54,2417 % -0,27  
Frank 49,8530 50,1029 % 0,04  
Riyal 10,5455 10,5984 % -0,21  
16:47 Alış Satış %  
Gümüş ONS 36,89 36,93 % 0,66  
Platin 1.384,68 1.389,26 % 0,66  
Paladyum 1.121,66 1.127,17 % 0,66  
Brent Pet. 68,13 68,13 % 0,66  
Altın Ons 3.336,45 3.336,77 % 0,66