THY`de mali kriz iddiası

23.07.2014 08:53

Son güncelleme : 23.07.2014 16:23



Nakit açığı 2,4 milyar TL’ye çıkan THY'nin maaşları bile krediyle ödemeye başladığı ileri sürüldü

 

Zaman Gazetesi'nin haberine göre, hükümetin özel bir kararnameyle Sayıştay denetiminden çıkardığı ulusal havayolu THY, malî çöküş yaşıyor. Nakit açığı 2,4 milyar TL’ye çıkan şirket, maaşları bile krediyle ödemeye başladı. THY ise konuyla ilgili açıklama yapmaktan kaçındı.

Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu’nun Maliye Müsteşarı Naci Ağbal’a 220 bin dolarlık saat hediye etmesiyle gündeme gelen THY’deki yanlış ve yandaş uygulamalar, şirketi mali açıdan zor durumda bıraktı. Türkiye’nin ulusal bayrak taşıyıcısı konumundaki havayolu şirketinin nakit varlıkları, kısa vadeli borçlarını ödeyemeyecek hâle geldi. Bilançosundaki bilgilere göre, şirket personel maaşlarını ödemek için bile banka kredisine bağımlı duruma düştü. THY’nin, 2014 yılının ilk üç aylık verilerine göre şirketin kısa vadeli yükümlülükleri 7 milyar 745 milyon liraya ulaşırken, dönen varlıkları 5 milyar 302 milyon lira oldu. Aradaki 2,4 milyar liralık açık, şirketin sürekli finanse edilmesi gereken işletme sermayesi açığını gösteriyor.

    Bu büyüklükteki nakit açığı banka kredilerinden karşılandığı için, şirketin finansman yani faiz giderleri artıyor. İlk üç aylık bilançoya göre THY’nin finansman giderinin 147,1 milyon liraya ulaşıp, net zararının 226 milyon liraya çıkması da problemin açık kanıtı olarak göze çarpıyor.

    Dün Taraf gazetesinde yer alan habere göre THY’nin hem nakit açığı hem de net zararındaki büyümenin ana sebebi yönetimdeki yanlışlar. Sayıştay denetiminden kaçırmak için kanun hükmünde kararname çıkarılan şirket, faaliyetlerini tamamen hükümetin gölgesinde yürütüyor. Şirketin yönetim kurulu, hükümet tarafından atanıyor. Hatta son olarak Başbakan Erdoğan’ın avukatı Arzu Akalın bile THY’nin yönetim kuruluna üye olarak atandı. Hükümetin bu etkisi, özel şirketlerle rekabet etmek zorunda olan THY için ölümcül hatalara neden oluyor. Şirket, hükümetin gösterdiği hedef doğrultusunda dünyanın en çok noktaya uçan havayolu olmaya çalışıyor. Ancak siyasi açıdan göz boyayan bu hedef, şirket açısından kârsız birçok hattın açılmasına neden oluyor. İlk üç aylık bilançosundaki veriler, şirketin hizmet sunduğu kilometre başına kârlılığının azaldığını gösteriyor. Bu birçok uçuşun zararına yapılmaya başlandığını kanıtlıyor.

    Siyasi kanattan kaynaklanan bir başka sorun ise, hükümetin dış politik kazanımlar için ABD’li ve Avrupalı uçak şirketlerine yüksek siparişler vermesi. Bir anlamda siyasi-ekonomik rüşvet olarak nitelendirilebilecek bu politika nedeniyle şirket, Boeing ve Airbus gibi devlere olağanüstü sayılarda siparişler veriyor. Böylece şirketin ölçüsüz yatırım harcaması yapması ve nakit akışının zorlanması gibi bir sonuç ortaya çıkıyor.

Kaynak:ZAMAN



18:051.411
Değişim :  0,60% |  8,44
Açılış :  1.405  
Önceki Kapanış :  1.402  
En Yüksek
1.416
En Düşük
1.405
BIST En Aktif Hisseler18:05
DMSAS 7,81 101.787.008 % 10,00  
CASA 130,90 19.049.898 % 10,00  
SAMAT 6,49 28.970.610 % 10,00  
BAGFS 17,49 2.149.825 % 10,00  
DENGE 3,41 341.927 % 10,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 8,7029 8,7075 % 0,78  
Euro 10,3996 10,4075 % 0,94  
Sterlin 12,0873 12,1479 % 0,49  
Frank 9,4399 9,4967 % 0,73  
Riyal 2,3142 2,3258 % 0,75  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.774 1.774 -4,87  
Altın Gr. 497 497 2,49  
Cumhuriyet 3.300 3.352 10,00  
Tam 3.286 3.371 11,35  
Yarım 1.588 1.631 5,48  
Çeyrek 797 815 2,74  
Gümüş.Ons 25,94 25,97 0,06  
Gümüş Gr. 7,24 7,25 0,05  
B. Petrol 75,53 75,53 0,34