Ticaret Bakanlığı`ndan internet alışverişi uyarısı

16.04.2020 16:30

Son güncelleme : 17.04.2020 11:21

Ticaret Bakanlığı, yeni tip corona virüs (Kovid-19) ile mücadele kapsamında alınan tedbirler sonucu artan internet alışverişlerinde yaşanabilecek mağduriyetlere karşı vatandaşları uyardı.



AA

Bakanlık yaptığı yazılı açıklamada, Kovid-19 ile mücadele kapsamında sosyal izolasyonun, belirli yaş gruplarına ilişkin sokağa çıkma yasaklarının, mağazaların çalışma saatlerindeki düzenlemelerin, AVM’lerin kapalı olması gibi tedbirlerin, tüketicileri son dönemde internet, telefon ve mobil uygulamalar gibi iletişim araçlarıyla online alışverişe yönlendirdiği belirtildi.

Bu dönemde tüketicileri aldatma amacıyla kurulan sahte unvanlı alışveriş sitelerinin, aldıkları siparişlere ilişkin topladıkları bedeller  karşılığında hiç mal göndermeyerek ya da satın alınan maldan çok başka ve düşük kaliteli mal gönderimi yaparak mağduriyetlere sebebiyet verdiklerinin görüldüğü  bildirildi.

Açıklamada, tüketicilerin, mesafeli yöntemle internetten mal veya  hizmet alımında mağduriyet yaşamaması için yapması gerekenlere ilişkin önerilere  yer verilerek şunlar kaydedildi:

"Satıcı veya sağlayıcı hakkında adres, sabit telefon, vergi numarası,  Merkezi Sicil Kayıt Sistemi ve Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi kaydı, güven  damgası bilgileri ile hakkında şikayet ve şikayetlerin çözümüne ilişkin müşteri  şikayet planı olup olmadığına ilişkin ön inceleme yapılmalı. Satın alınacak mal  veya hizmetin diğer satıcı veya sağlayıcılardaki fiyatı ile aynı ihtiyacı  karşılayan alternatiflerinin fiyatına ilişkin karşılaştırılma yapılması,  özellikle sosyal medya aracılığı ile yapılan yönlendirmelerde internet sitesi  adres çubuğunun 'https://' uzantısı ile başlaması, ödeme yapılmadan önce 6502  sayılı kanun kapsamında tüketicilere iletilmesi gereken ön bilgilendirme  formları, alınacak mal veya hizmetin niteliği, bedeli, satıcı veya sağlayıcı  unvanı ve benzeri hususlar başta olmak üzere kontrol edilmesi büyük önem arz  ediyor."

Mesafeli sözleşme ile alınacak mal veya hizmete ilişkin olarak daha  kısa bir süre belirtilmemişse 30 gün içinde teslim edilmesine ilişkin teyit  alınması gerektiğine işaret edilen açıklamada, satılan mal veya hizmete ilişkin  cayma hakkının olup olmadığı, bu hakkın 14 gün içinde kayıtsız ve şartsız  kullanılabileceği ve kullanılması durumunda da 14 gün içinde bedel iadesinin  yapılması gerektiği gibi hususların öğrenilmesi gerektiği belirtildi.

Açıklamada ayrıca, yasal düzenlemelere ön bilgilendirmede yer verilip  verilmediğinin kontrol edilmesinin de önemli olduğu kaydedilerek, "3 Boyutlu  Güvenlik (3D Security) veya sanal kartla ödeme imkanlarının sunulması ve  tüketicilerimizce bu tür ödeme yöntemlerinin tercih edilmesi hususlarına dikkat  edilmesi, mesafeli sözleşme ile online olarak mal veya hizmet alan  tüketicilerimizin mağdur olmamaları bakımından son derece önemlidir." ifadesine  yer verildi.

Açıklamada, tüm bu hususlara dikkat edilmesine karşın tüketicilerin  mesafeli sözleşmelerle ilgili olarak satıcılarla yaşadıkları uyuşmazlığın  çözülememesi durumunda, 10 bin 390 liranın altında olan uyuşmazlıklar için  tüketici hakem heyetlerine, bu tutarı aşan uyuşmazlıklar için de tüketici  mahkemelerine başvurulabileceği belirtildi.





17:2511.126
Değişim :  -0,36% |  -39,78
Açılış :  11.229  
Önceki Kapanış :  11.166  
En Düşük
11.087
En Yüksek
11.288
BIST En Aktif Hisseler17:25
SANFM 19,58 111.745.435 % 10,00  
ISBTR 554.180,00 6.079.260 % 10,00  
KONTR 32,38 3.011.537.647 % 9,99  
OZRDN 11,01 43.878.771 % 9,99  
PSDTC 158,60 29.488.603 % 9,99  
17:25 Alış Satış %  
Dolar 41,3079 41,3102 % 0,07  
Euro 48,7420 48,7499 % -0,09  
Sterlin 56,0490 56,3299 % -0,45  
Frank 52,1502 52,4116 % -0,46  
Riyal 11,0195 11,0747 % 0,04  
17:25 Alış Satış %  
Gümüş ONS 41,66 41,69 % 0,66  
Platin 1.378,87 1.384,26 % 0,66  
Paladyum 1.153,55 1.158,63 % 0,66  
Brent Pet. 68,19 68,19 % 0,66  
Altın Ons 3.635,66 3.636,02 % 0,66