Uçak biletleri ucuzlayacak

06.01.2015 14:59

Son güncelleme : 06.01.2015 16:07



THY YKB Hamdi Topçu petrol fiyatlarındaki düşüşün, bilet fiyatlarına da yansıyacağını belirtti.

 





Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, petrol fiyatlarında gerileme olmasıyla piyasada bilet fiyatlarının indirimi konusunda beklentinin oluştuğunu belirterek, "Bizim giderlerimiz içindeki petrol payı yüzde 38'den yüzde 34'e indi, yüzde 4'lük bir düşüş var, bu rakam bilet fiyatlarına yansıyacak" dedi.


Topçu, Anadolu Ajansı'nın (AA) 100. Yıl Vizyonu çerçevesinde geliştirdiği AA Finans Haberleri Terminali'nden canlı olarak yayınlanan toplantılar dizisi Finans Masasına konuk oldu.


Olumsuz hava koşulları nedeniyle iptal edilen seferlere ilişkin soru üzerine, elde olmayan nedenlerle seferleri iptal ettiklerini belirten Topçu, zincirleme ertelemelerin olmaması için bir iptal ile aradaki bağı koparıp ondan sonraki seferlerin gecikmesini önlediklerini kaydetti.


Topçu, bugün itibarıyla 30 ile 40 arasında sefer iptalinin bulunduğunu bildirerek, "Gideceğimiz havalimanlarındaki olumsuz hava şartları, Atatürk Havalimanı'ndaki sıkışıklıktan dolayı bazı seferlerimizi iptal ettik, ama şu ana kadar operasyonda çok büyük aksama gözükmüyor. İstanbul'da beklenen kar henüz gelmedi. Hava şartları stabil devam ediyor. Operasyonumuzu, hazırlıklarımızı şu anda bekletiyoruz" diye konuştu.

Sefer iptallerinin maliyetine yönelik soru üzerine Topçu, kesin bir rakam söylemenin çok güç olduğunu kaydetti. Havacılığın olağan akışı içinde bunun gerçekleştiğini dile getiren Topçu, bir seferin yapılmamasında yolcu mağduriyetinin olduğunu, yolcuların otele alınması, seferin yapılamaması, personelin çalışmaması gibi maliyetlerin oluştuğunu söyledi.

- Petrol fiyatlarındaki düşüşün havayolu bilet fiyatlarına yansıması

Topçu, petrol fiyatlarında düşüşün havayolu ulaşımı bilet fiyatlarına yansımasına yönelik soruya ise şöyle yanıt verdi:

"Petrol fiyatlarında gerileme olmasıyla piyasada bilet fiyatlarının indirimi konusunda beklenti var. Bizim giderlerimiz içindeki petrol payı yüzde 38'den yüzde 34'e indi, yüzde 4'lük bir düşüş var, bu rakam bilet fiyatlarına yansıyacak. Yüzde 4 havacılıkta ciddi bir marj. Son 2 ay içinde bakıldığında ortalama bilet fiyatlarının aşağıya gittiğini görüyorsunuz, indirim söz konusu. Şu anda kış sezonu, düşük sezon olması münasebetiyle zaten pazarın şartlarına göre bilet fiyatları düşük seyrediyor. Bunun yansıması yaz aylarında daha ön plana çıkacak. Petrol fiyatlarının seyri bu şekilde devam ettiği takdirde önümüzdeki günlerde ve yaz aylarındaki bilet fiyatlarının daha rekabetçi olacağını düşünüyoruz."

Hamdi Topçu, bu olumlu havanın havayolu şirketlerine daha rekabetçi fiyat verme imkanı sunacağını belirtti.

Biletlere tavan fiyat uygulamasına ilişkin soruya da Topçu, normal şartlarda serbest ekonomilerde fiyat belirlemenin olmaması gerektiğini, ama oyunun oynandığı sahaya bakıldığında rekabeti düzgün zeminde oluşturmanın devletin görevi olduğunu aktararak, bu konudaki düzenlemenin üzerinde bilet satmadıklarını zaten ortalama bilet fiyatlarının, söz konusu düzenlemedeki tavan fiyatın çok altında olduğunu dile getirdi.


Topçu, kış ile yaz aylarında alınan bilet fiyatları arasında neredeyse yüzde 100 farkın bulunmasına ilişkin soru üzerine, mevsimselliğin önemini vurgulayarak, şunları kaydetti:


"Genelde düşük sezondaki maliyetleri yüksek sezondaki gelirlerle karşılıyorsunuz. Bizim şu anda mevsimselliğimiz hemen hemen minimum noktaya geldi. Biz 4 kıtaya da sefer yapıyoruz. Böyle olunca biz mevsimselliği daha az hissetmeye başladık. Bunun sonucunda bilet fiyatlarımızı daha makul şekilde satma durumundayız. Gelirimizin yüzde 15'ini iç piyasadan yüzde 85'ini dış piyasadan elde ediyoruz. Uluslararası uçuşlardaki rekabetimizi uluslararası firmalarla zaten yapıyoruz. Fiyatı pazar belirliyor. Koltuk arzı fazlasının olduğu ortamda bu şirketlerin yolcu alabilmesi adına bu yakıt imkanını rekabet olarak kullanacaklarını, tüketiciye yansıyacağını düşünüyorum. Önümüzdeki sezonda daha makul bilet fiyatları bulunacak."



"Artık uzun vadeli planlar yapıyoruz"


Dünyada ve Türkiye'de havacılık sektöründe 2014'ün nasıl geçtiğine yönelik soruya Topçu, dünya sivil havacılığında büyük hareketliliğin olduğunu anlatarak, "Olağanüstü rekabet ortamları var. Bu rekabet öyle aşamaya geldi ki birçok şirketin iflasıyla sonuçlandı. ABD'de konsolidasyona girdi ve birçok havayolu şirketi birleşerek stabil ortam sağlandı. ABD'deki 4 büyük şirket piyasanın yüzde 85'ini karşılıyor. Avrupa da konsolidasyona girmesine rağmen bunu başaramadı. 2013, 2014 yıllarına bakıldığında Avrupa'da birçok havayolu şirketlerinin iflas ettiğini görüyoruz. Büyük havayolu şirketleri küçükleri ezmeye başladı, oyun dışına çıkan birçok havayolu şirketi var" diye konuştu.

Topçu, Körfez havayollarının son zamanlarda verdiği uçak siparişleriyle ciddi büyüme kaydettiklerini ve uluslararası sivil havacılık taşımasında da ciddi şekilde rekabet ortamında çok uygun fiyatlarla, yeni uçaklarla taşıma yaptıklarını vurgulayarak, şunları ifade etti:

"Körfezdeki havayolu şirketlerinin uçak siparişlerine bakıldığında Körfez'deki potansiyelin çok üzerinde olduğunu görüyoruz. Bu havayolları şirketlerinin dünya sivil havacılık pastasından, transit yolcu pastasından daha fazla pay almak için adımlar attığını görüyoruz. Bu adımlar Avrupa'daki şirketlerin payını da azaltıyor. THY rekabetin tam ortasında, Türkiye'deki ekonomik ve siyasi gelişim ve İstanbul'un jeopolitik durumu değerlendirildiğinde THY'nin kurtlar sofrasında son 12 yılda geldiği nokta çok önemli. Birçok parametreye baktığımızda 'bunları biz mi başardık?' diye geçmişe dönüp bakıyorum. 1,2 milyar dolar cirodan 11 milyar dolar ciroya geldik. İştiraklerle birlikte 2014'te 17,5 milyar dolar ciro yaptık. THY 17 iştirakiyle büyük bir topluluk. Türkiye'nin gelir itibarıyla baktığınızda 2. büyük grubu. THY en büyük gücünü Türk ekonomisi ve siyasetinden alıyor. Artık uzun vadeli, 2023 planları yapıyoruz. 10 milyon yolcudan 56 milyon yolcuya ulaştık. THY, cirosu, personel sayısı, rekabet gücü ile dünya devleriyle global arenada rekabet yapabilecek önemli bir şirket haline geldi.

Topçu, THY'nin Özelleştirme İdaresi'ne ait yüzde 49,12 hissesinin ikincil halka arzı ya da özelleştirilmesine ilişkin, "Bu konu ile ilgili 'bir çalışma yapın' ya da 'böyle bir arz olacak' gibi bir bilgimiz yok" dedi.

Topçu, Anadolu Ajansı'nın (AA) 100. Yıl Vizyonu çerçevesinde geliştirdiği AA Finans Haberleri Terminali'nden canlı olarak yayınlanan toplantılar dizisi Finans Masasına konuk oldu. 2010 yılının sonunda 2015 hedeflerini yakaladıklarını, bundan dolayı da 2023 hedeflerini revize etmek durumunda kaldıklarını anımsatan Topçu, THY'nin 2023 hedeflerine değindi. .


Türkiye havacılık pazarının yüzde 48'nin THY'ye ait olduğunu ifade eden Topçu, gelecek birkaç yıl içinde çapraz uçuşların da Türkiye'de yapılabilir hale geleceğini düşündüğünü, Trabzon'dan Adana'ya gibi birçok hattın olabileceğini, şu an itibariyle de 28 ilde çapraz uçuşlara başlandığını dile getirdi.


Topçu, yurt dışının yüzde 85'e yakın oranda gelir elde ettikleri bir alan olduğunu, uzun uçuşlar ve Avrupa uçuşları ile rekabet ederek bu gelirlere ulaştıklarını ifade ederek, sivil havacılık pastasından aldıkları payın yüzde 2'ye ulaştığını bildirdi. Topçu, bu payı daha da artırmak istediklerini, çünkü İstanbul'un dünya sivil havacılığının yüzde 66'sının üzerinden geçtiği bir yer olduğunun altını çizdi.


Topçu, Avrupa'da Lufthansa'dan sonra en fazla yolcu taşıyan ikinci havayolu şirketi olduklarını, bunu gelirde de elde etmek istediklerini söyledi.

Geçen ay yayınlanan bir istatistiğe göre yolcu taşımada dünyada 12. sırada yer aldıklarını bildiren Topçu, ancak gelirde bu seviyeyi henüz yakalayamadıklarını, sıralamada 10-20 arasında bir yerde olduklarını, hedeflerinin 2023 yılında hem gelirde hem de yolcu sayısında ilk 10'a girmek olduğunu kaydetti.


Topçu, 264 kente uçtuklarını, Avrupa'da uçamadıkları herhangi bir ülke bulunmadığını, Almanya'da 13 noktaya uçtuklarını, günde 8 kez de Londra'ya sefer yaptıklarını dile getirdi.

Şirketteki büyümenin finansmanına da değinen Topçu, 12 yıldır THY'de olduğunu, şimdiye kadar finansman ihtiyaçlarının tamamını özkaynaklardan karşıladıklarını ifade etti.

- "Hiçbir bankaya, hiçbir finans kuruluşuna borcumuz yok"

Topçu, yatırımların finansmanında bugüne kadar hiçbir sermaye artışı ile gelir elde etmediklerini belirterek, 2003 yılına kadar THYnin bilançosunun yeterli olmaması nedeniyle tüm uçak alımlarının devlet garantili yapıldığını hatırlattı. Ancak kendilerinin aldıkları tüm uçakların finansmanını bilançolarına aldıklarına işaret eden Topçu, şimdiye kadar birçok yatırım yaptıklarını söyledi. Topçu, konuşmasını şöyle sürdürdü:


"Bunların tamamının finansmanını özkaynak ile yaptık. Şu anda uçaklarımızı leasing ile alıyoruz. Leasing borcumuz hariç, hiçbir bankaya, hiçbir finans kuruluşuna borcumuz yoktur. Leasing borçlarının tamamını da bilançoya alıyoruz. Finansman konusunda da THY, 81 yıllık tarihinin en iyi finansman imkanlarına sahip. Üstelik kasasında parası, finansman konusunda da dönebilme yeteneğine sahip. Şu anda THY herhangi bir uçağı alma konusunda finansman zorluğu yaşamaz ve bunu da önümüzdeki yıllar itibariyle göreceğiz. Şu anda vadesi gelmiş herhangi bir borcumuz da yok."

Topçu, bir soru üzerine, şirket olarak orta ve uzun vadede herhangi bir sermaye artırımı düşünmediklerini ifade etti


- "Şahsi kanaatim THY'nin hisse değeri henüz değerinde değil"

Hamdi Topçu, THY'nin Özelleştirme İdaresi'ne ait yüzde 49,12'lik kısmının ikincil halka arzı ya da özelleştirilmesine ilişkin de "Bu konu ile ilgili 'bir çalışma yapın' ya da 'böyle bir arz olacak' gibi bir bilgimiz yok" dedi.

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in de bu konuda birtakım açıklamalar yaptığına işaret eden Topçu, şu anda arz olacağı konusunda herhangi bir bilgisinin olmadığını söyledi.

Topçu, "Şahsi kanaatim THY'nin hisse değeri henüz değerinde değil" dedi.

Pilot ücretleri hakkında da değerlendirmelerde bulunan Topçu, dünyada herhangi bir havayolu şirketi için uçan pilotla, THY için uçan bir pilotun ücreti arasında fark bulunmadığını, hatta bazen THY'nin ücretlerinin daha yüksek olduğunu belirterek, "Artık global şirket olduğumuza göre ücretlerimiz de global olacak" şeklinde konuştu.

Topçu, gelecek dönemde THY'nin önündeki en büyük engelin, uluslararası slotların (uçuş hakkı) alınmasına yönelik olduğunu, devletlerin slot vermede sıkı davrandığını ifade etti.

Özellikle Uzak Doğu ve Hindistan pazarında slot alamadıklarını ifade eden Topçu, "Bu uçuş haklarını alma konusunda sivil havacılığımızla yakın çalışıyoruz. Örneğin bugün Londra'ya THY olarak 9. seferimizi yapmak istesek yapamıyoruz. Çünkü slot alamıyoruz. Büyümenin önündeki en büyük engellerden birisi slot alamamak" değerlendirmesini yaptı.


Topçu, THY olarak 2023 yılına kadar nereye gelecekleri noktasındaki parametrelerini planladıklarını ve yürürlüğe koyduklarını kaydederek, "THY'nin pilot eksikliği vardı. Bunun için Aydın Çıldır Havaalanı'nda yılda 200 ve gelecekte 300 pilot yetiştirecek uçuş okulu kurduk. Ama THY'nin büyüme hedeflerine ulaşması için her yıl 600 pilota ihtiyacımız var" dedi.

Sabiha Gökçen'de yaptıkları büyük hangarların THY'nin ihtiyaçlarını gelecekte karşılayacağını ve hizmet maliyetlerini aşağıya çekeceğini, bunun da THY'nin rekabet gücüne büyük katkı sağlayacağını dile getiren Topçu, şu bilgileri verdi:

"Uçak alımları konusunda ciddi adımlar attık. 2020 yılına kadar olan bütün uçak alım siparişlerimizi verdik. Şu anda 249 uçağımız siparişte var. Her ay itibarıyla bunlar geliyor. 2016 yılının sonuna kadar gelecek geniş gövdeli kıtalararası uçan uçak sayımız 40 olup bunun 8'i filomuza girdi. Sadece 2015 yılında 14 yeni geniş gövdeli uçak girecek. Bu uçakların uçacakları noktalar planlanmış ve arkadaşlar tarafından bu uçakların da yetmeyeceği söyleniyor. 2020 yılına kadar her yıl 47'ye kadar çıkan sayıda yeni uçak THY filosuna katılacak."


Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, "İstanbul, Frankfurt'un yerini alacak mı" söylentilerine ilişkin, "Bizim kimsenin yerini almak diye bir bir iddiamız yok. Bunu mevkidaşlarımıza da söylüyoruz. Bizim herhangi bir hubı İstanbul'a taşıma gibi bir derdimiz yok. İstanbul'un hak ettiği trafiği İstanbul'a iade edelim yeter" dedi.

Havacılık sektöründeki son gelişmeleri Anadolu Ajansı (AA) Finans Masası'nda değerlendiren Topçu, yeni reklam yüzleri konusunda çalışmaların sürdüğünü aktardı.

THY'nin 2023 yılına kadar büyümesinin tüm safhalarının planlandığına dikkati çeken Topçu, Atatürk Havalimanı'ndaki sıkışıklığın kendilerini zor durumda bıraksa da alınan tedbirlerle rahatlama sağlandığını anlattı.

Topçu, 2017 yılında açılacak 3. Havalimanı'nı beklediklerini ve bu havaalanının THY'nin hem rekabet gücüne hem de İstanbul'un hub olmasına büyük üstünlük sağlayacağını söyledi.

"İstanbul'a yapılan 3. havaalanında yaşanacak bir aksama THY'yi nasıl etkiler?" şeklindeki soru üzerine Topçu, şunları kaydetti:

"İnşaatın sarkma riski de erken açılma durumu da olabilir. Dramatik bir sarkma olmaması durumunda çok büyük bir etki edeceğini düşünmüyorum. Çünkü Atatürk Havalimanı'nda alınan önlemler ve yapılan iyileştirmelerle aksamaların hissedileceğini düşünmüyorum. Havalimanının açılışının uzun vadeye yayılması hem İstanbul'un hub olması noktasındaki iddiamızı ülke olarak öteler hem de uçtuğumuz ülkelerin milli havayolu şirketleri de artık İstanbul'a gelmek istiyor. Biz onları da teşvik ediyoruz. Uçtuğumuz ülkelerin havayolu şirketleri de İstanbul'a gelirse bu hem THY'ye hem de ülkemize yarar sağlar. O yüzden 3. havalimanını çok önemsiyoruz."


"İstanbul, Frankfurt'un yerini alacak" şeklindeki açıklamalar üzerine Topçu, "Bizim kimsenin yerini almak diye bir bir iddiamız yok. Bunu mevkidaşlarımıza da söylüyoruz. Bizim herhangi bir hubı İstanbul'a taşıma gibi bir derdimiz yok. İstanbul'un hak ettiği trafiği İstanbul'a iade edelim yeter. Ama İstanbul'un bir potansiyeli var. Üç imparatorluğa başkentlik yapmış ve iki kıtanın birleştiği yer. Dünya sivil havacılığın yüzde 66'sının geçtiği bir noktada bir hub nasıl olması gerekiyorsa biz onu o noktaya getireceğiz. Bu potansiyeli kullanarak THY'yi büyüteceğiz. Biz bu potansiyeli daha kullanamadık ve bu potansiyel var diye krizlerden etkilenmiyoruz. 10 milyon yolcu sayımızı bugün 56 milyona çıkarttık. Önümüzdeki yıl yolcu sayımızı 65-66 milyona ulaştıracağız" şeklinde bilgi verdi.

- "SunExpress, hem iç hatlarda hem dış hatlarda ekonomik uçmak isteyen yolcuların taleplerini de karşılıyor"

Topçu, kendilerinin kurdukları hiçbir iştirakten şu ana kadar pişmanlık duymadıklarını belirterek, Lufthansa ile 20 yılı aşkın bir süredir ortak oldukları SunExpress şirketinin kuruluş amacının Antalya'ya turist getirmek olduğunu anımsattı.

Şu aşamada bu amacın biraz daha aşıldığını ifade eden Topçu, artık SunExpress'in hem iç hatlarda hem dış hatlarda ekonomik uçmak isteyen yolcuların taleplerini de karşıladığını dile getirdi.

Lufthansa ile ortak oldukları bu şirketi sorunsuz bir şekilde bugünlere getirdiklerini aktaran Topçu, şunları söyledi:

"İyi bir ortaklığımız var. Bu ortaklık Avrupa'nın en büyük havayolu şirketi Lufthansa ile olan ilişkilerimizde ciddi bir bağ oluşturuyor. 2014 yılını başarılı bir şekilde tamamladı. İyi bir kar getirdiğini düşünüyoruz. 2015 yılında yaptığımız planlamalar neticesinde şirket, hem Almanya ayağında hem de Türkiye ayağında büyümeye devam edecek. Biz SunExpress olarak Lufthansa'ya, Anadolu Jet'e aldığımız hizmetin bir benzerini, Lufthansa'nın kurduğu bir havayolu şirketine vereceğiz. Burada herhangi bir risk almadan belirli bir kar oranı ile bu hizmeti verip buradan para kazanacağız. Buradaki iş birliğimiz bununla sınırlı."

Hamdi Topçu, Anadolu-Jet'in daha belirgin ve rekabetçi duruma gelmesi için yeni düzenlemeler yapacaklarını belirterek, "Şu anda bu Yönetim Kurulu'nun en önemli gündem maddelerinden biri. Yeniden yapılanma, kapsama alanının daha da genişlemesi ve daha etkin bir şekilde kullanılması konusunda çalışmalarımız var" dedi.

- "Karar verme aşamasına gelmiş herhangi bir sponsorluğumuz yok"

THY'nin küresel ölçekte tanıtımı için "Bu deneyimi bir defa yaşayın" sloganını ünlü isimlerin yer aldığı reklamlar ve başarılı sponsorlukların devam ettireceklerini söyleyen Topçu, Hollywood çevreleri, spor dünyası ve futbol merkezli sponsorluklar yaptıklarını hatırlattı.

Dünya ölçeğindeki havayolu taşımacılığı müşterilerini etkilemek için farklı alanlarda yeni projelerin THY'de her zaman konuşulduğunu anlatan Topçu, önceliklerinin marka değerini yukarı taşımak olduğunu kaydetti.


Sponsorluklarda seçici ve nokta atışı tercihler üzerinde çalıştıklarını belirten Topçu, "Tanıtım noktasında bizim, özellikle de arkadaşlarımızın birçok görüşmesi oluyor. Tanıtım bütçesini de en etkin şekilde kullanmak suretiyle buralara harcama yapıyoruz. 'Yeni bir yüz olacak mı' her an olabilir. 'Yeni sponsorluk olacak mı' olabilir ama bir noktaya geldiğimiz zaman bunun THY'ye katkısı azalınca orada geri kalıyoruz. Şu anda karar verme aşamasına gelmiş herhangi bir sponsorluğumuz yoktur" diye konuştu.

- "İlk etapta 20-30 geniş gövdeli uçak alabilseydik bugünkü pozisyonumuz daha iyi olurdu"

Topçu, 12 yıllık THY idareciliği süresince içinde bir pişmanlık olup olmadığına yönelik soruya ise şu yanıtı verdi:

"Geriye dönünce pişman olduğum hiçbir şeyi görmüyorum. Gerçekten biz Türkiye'nin büyük gücüne ve istikrarlı ortamına güvendik. Zaten bu istikrarlı ortamı sağlayan kişilerin vasıtasıyla biz bu yerlere geldik. Biz THY yönetimi olarak belki ilk aşamada havacılık bilgimiz olmamasına rağmen hayat bilgimiz çok genişti. O hayat bilgimizi havacılık kültürüyle birleştirerek gerçekten inanılmaz bir başarıyı elde ettiğimizi görüyorum. Dönüp bakınca bazen 'Bunları hakikaten biz mi başarmışız' diyorum.


Daha büyük bir şirket haline gelebilir miydik? Gelebilirdik. İçimde kalan bir şeydir, 'ilk etapta 20- 30 tane geniş gövdeli uçak alabilseydik bugünkü pozisyonumuz belki biraz daha iyi olurdu' diye her zaman düşünürüm."

THY'nin 2016 sonunda 100'e yakın geniş gövdeli uçağa kavuşacağını anlatan Topçu, Airbus 340'ların emekliye ayrılacağını söyledi. Topçu, filoda uzun uçuşlarda Boeing 777, A330, A300 gibi geniş gövdeli modern uçaklarla hizmet verileceğini kaydetti.

- Tüm dünyada sipariş verilen Boeing uçaklarının ihalelerine girmeyi hedefliyoruz"

Topçu, gelir getirici hizmetlerin yanında, THY'de lojistik hizmet veren şirketlerin de bulunduğunu belirterek, bunlardan birinin de TGS olduğunu söyledi.

Akaryakıt konusunda OPET ile kurdukları THY Opet'in de bugün itibarıyla bakıldığında Türkiye'nin 8.

büyük enerji şirketi olduğuna işaret eden Topçu, ayrıca şirketin ülkedeki havacılık yakıtında yüzde 60'ın üzerinde payı bulunduğunu ifade etti.

Topçu, yüzde 100 iştirakleri THY Teknik'in alt iştiraklerinin bulunduğunu anlatarak, şunları söyledi:




"Bunlar da Galley dediğimiz uçak içindeki mutfakların yapımı konusunda, hem Türk sanayicisine cesaret verme hem de Türkiye'de ilk defa havacılık alanında gerçekten patenti Türkiye'ye ait bir ürün ürettik. Bu da şu anda 15'e yakın Boeing uçağımıza konuldu ve kullanılıyor. Sipariş verdiğimiz uçakların da ihtiyaçlarını bu şirketimiz vasıtasıyla sağlayacağız. Bu şirkette en büyük övünç kaynağımız sıfır hatayla Boeing tarafından kabul edilmesi. Türk mühendislerinin 2-3 yıllık tasarımı sonucunda güzel bir sonuca ulaştık. Şu anda bir iki ay içinde de Boeing'in global listesine girip, sadece THY uçaklarına değil, bütün dünyada sipariş veren ülkelerin havayolu şirketlerinin Boeing uçaklarının ihalelerine girmeyi hedefliyoruz ve rekabetçi bir şekilde yer almayı istiyoruz."




Topçu, yüzde 100 Türk malı bir uçak koltuğu ürettiklerine değinerek, bunun yüzde 70'inin yerli parçalardan oluşturulduğunu aktardı.

Koltuktaki yerli parça oranını biraz daha artırmayı hedeflerini aktaran Topçu, bir koltuğun tasarımının yaklaşık 30-40 tasarım mühendisiyle 3 yılda bittiğine dikkati çekti.


Topçu, havacılık alanında yedek parça üretecek veya atılım yapacak birçok şirketle iş birlikleri yaptıklarına işaret ederek, şu anda yüzde 49 ortak oldukları motor atölyelerinin bulunduğunu ve burada 2015 itibarıyla motor parçalarının oranı konusunda ciddi yol almak istediklerini dile getirdi.

Bakım ve onarım yeteneklerinin maksimuma çıkarılması konusunda neler yapılabileceğini düşündüklerini aktaran Topçu, "Sadece motor bakımında değil, uçak bakımında çok iyiyiz ama onarımında çok iyi değiliz. Onarım konusunda da yeteneklerimizi artırma noktasında 2015'i atılım yılı olarak ilan ettik. Bu atılım çerçevesinde 2015 yılında ciddi bir tasarrufu THY'ye dolaylı olarak sağlamış olacağız. 2014'te 100 milyon dolara yakın iştiraklerden anonim ortaklığa bir katkı oldu. Bu iştiraklerimizin ne kadar isabetli olduğunu gösteriyor. Henüz daha birçok şirketimiz daha başa baş noktasına gelmemesine rağmen bunu sağladık" değerlendirmesini yaptı.


Hiçbir iştiraklerinden pişman olmadıklarını vurgulayan Topçu, gelecek günlerde bir iki iştirak daha ilave edebileceklerini söyledi.

- "Kodları elinde bulunduran bir ülkenin havayolu şirketi olmak istiyoruz"

Topçu, artık yazılım konusunda bir şirket kurmak istediklerini belirterek, şöyle devam etti:

"Gelecek 30 yıl içinde dünyaya baktığımızda, artık kodları elinde bulunduran ülkeler bağımsız kalacak. Kodları başka ülkelerin elinde bulunanlar ise bağımlı olacak. Bugün birçok programda biz uluslararası alanda bağımlı bir ülkeyiz. Hem havacılık alanında rekabet edip program yazabilecek, hem de hayatın diğer alanlarında hayatı kolaylaştıracak birçok programı yazabilme noktasında bir yazılım şirketi kurma yolunda altyapı çalışmalarına devam ediyoruz. Bunun planlaması şu anda devam ediyor. İstanbul Teknik Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi'yle bu konuda iş birliğimiz var. Böyle bir şirketin yazılım yeteneğinin gelişmesi için en az 1000 kişinin çalışması lazım. Ama biz bütün personeli alıp bir şirkette istihdam etmek istemiyoruz. Belki ABD'de ve Hindistan'da uluslararası ayakları da olacak. Şu anda eleman temelinde zorluk çekilen konular var. Biz artık kodları elinde bulunduran bir ülkenin havayolu şirketi olmak istiyoruz. Bizim de bu pazarda en azından birkaç ürünümüz olsun noktasında çalışmalarımız devam ediyor."

Turkish Do&Co'ya da değinen Topçu, günde 160-180 bin kişilik yemek yaptıklarını ve Avrupa'nın en büyük mutfağı olduklarını kaydederek, bunun da kalitesini çeşitlendirme noktasında çalışmalar yaptıklarını dile getirdi.

Topçu, dünyanın en iyi hizmet paketini oluşturduklarını ve bunun tanıtımı konusunda her kesime ulaşmak istediklerini vurgulayarak, her an yeni bir reklam yüzü ve sponsorluğun olabileceğini ancak şu anda karar verilmiş bir sponsorluğun bulunmadığını söyledi.





18:051.329
Değişim :  -1,03% |  -13,76
Açılış :  1.348  
Önceki Kapanış :  1.342  
En Yüksek
1.352
En Düşük
1.325
BIST En Aktif Hisseler18:05
EUYO 4,95 3.680.764 % 10,00  
AKCNS 15,18 58.674.487 % 10,00  
SEYKM 18,70 14.604.345 % 10,00  
SAFKR 13,87 34.267.095 % 9,99  
TKNSA 11,03 11.150.227 % 9,97  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 7,8428 7,8443 % 0,39  
Euro 9,3552 9,4168 % 0,70  
Sterlin 10,3631 10,4151 % -1,11  
Frank 8,6008 8,6526 % -0,52  
Riyal 2,0768 2,0872 % -0,73  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.787 1.789 -20,86  
Altın Gr. 449 449 -8,57  
Cumhuriyet 2.983 3.028 -74,00  
Tam 2.971 3.050 -70,08  
Yarım 1.436 1.475 -33,90  
Çeyrek 720 738 -16,95  
Gümüş.Ons 22,66 22,70 -0,64  
Gümüş Gr. 5,70 5,71 0,01  
B. Petrol 48,28 48,28 0,49