`Yılda 1,1 milyar dolar ciroluk uçak bakım merkezi`

02.04.2018 11:24

Son güncelleme : 02.04.2018 17:08

Dünyada sayılı uçak bakım ve onarım şirketleri arasında yer alan Türk Hava Yolları Teknik AŞ, yılda 1,1 milyar dolar cirosuyla ekonomiye katkı sağlıyor.



AA

Merkezi İstanbul'da bulunan ve 2006'da kurulan Türk Hava Yolları (THY) Teknik,  uluslararası sertifikalara uygun şekilde, yaklaşık 700 uçağın her türlü bakım ve  onarımını titizlikle üstleniyor.
 
İstanbul'da geniş ve dar gövdeli uçaklar için 5 büyük, 1 VIP ve hafif  uçaklar hangarı, Ankara'da dar gövdeli uçak hangarı; Aydın'da 1 eğitim uçağı  hangarı ile 13 binden fazla Boeing ve Airbus uçak komponentine bakım hizmetlerini  sağlayan şirket, senelik 1,1 milyarlık cirosuyla Türk ekonomisine de katkı  sunuyor.
 
THY Teknik AŞ Genel Müdürü Ahmet Karaman, şirketin Atatürk  Havalimanı'ndaki Yeni Hangarı'nda AA muhabirine yaptığı açıklamada, uçak  bakımının havacılık açısından çok önemli olduğunu söyledi.
 
Bakımların arıza gidermek için ve planlı olarak iki şekilde  yapıldığına dikkati çeken Karaman, "Arıza gidermek için bakım her seferinde de  yapılabilir. Onun herhangi bir saati yoktur. Planladığımız yani tarifeli  dediğimiz, arıza olmasa da yapılan bakım, sefer arası, 'overnight' dediğimiz gece  bakımı, haftalık A ile C bakımları olarak böyle gidiyor." diye konuştu.
 
Karaman, ana bakımların uçağın yaşına göre yapıldığını, 2 hafta ile 1  ay arasında sürdüğünü belirtti. Uçakta özellikle motorun belirli kısımlarının  kritik olduğunu, bunlara "ömürlük malzeme" denildiğini hatırlatarak, "Ömürlük  malzemeler ya saatle ya iniş kalkış sayısı ya da tarihe göre takip edilir. Günü  geldiği zaman değiştirilir. Arızalanması veya bozuk olması beklenmez." dedi.
 
Genel Müdür Karaman, uçağa kuş çarpmasının sıklıkla görüldüğünün  belirtilmesi üzerine, bu durumu kaptan pilotun kendilerine rapor ettiğini  anlattı.
 
Karaman, her inişten sonra teknisyenin uçağın her yerini dolaşarak kan  izi ile parçalarda eziklikleri kontrol ettiğini, hasar görülmemesi durumunda  uçağın sefere verildiğini belirtti.
 
Kuş çarpması nedeniyle uçakta hasar olması halinde ilgili parçaların  tamir edildiğini ifade ederek, "Bu işlemler bir hayli vakit alabilir. İmalatçı  firmayla hemen temasa geçilir." değerlendirmesini yaptı.
 
"YILDIRIM UÇAĞA BİR HASAR VERMEZ"
 
THY Teknik AŞ Genel Müdürü Karaman, uçağa yıldırım çarpması durumunda  yapılacaklar hakkında da bilgi vererek, sefer sırasında kule görevlilerinin  meteorolojik olaylar hakkında pilotları sık sık uyardığını söyledi.
 
Uçakların belirli bölgelere sokulmamaya çalışıldığını anlatan Karaman,  şunları kaydetti:
 
"İniş ve kalkış sırasında yapılacak bir şey yok. Zaten belirli bir  yere ineceksiniz. Meydanın başında bulut varsa da oraya ineceksiniz. Uçağa  yıldırım vurabilir. Vurduğu zaman da zaten uçağın kendi koruma sistemi var. Yani  yıldırım uçağa bir hasar vermez ama belirli noktalarda, metalin bittiği perçin  başlarında bazen yanmalar yapar. Onları açarak, çatlak kontrolü yapmanız gerekir.  Tamirini yaparak, gerekirse imalatçıyla temas edeceksiniz. Ayrıca uçağın gövde  üstünün de kontrol edilmesi gerekir. Bu çok kolay bir iş değil. Artık yıldırım  çarpmalarında uçağı kontrol için yeni bir sistem getiriyoruz. Drone ile kontrol  edeceğiz. Otomatik bir sistem getiriyoruz. Uçağın üstüne tırmanmadan, drone  göndereceğiz. Hasar varsa bize bildirecek." ifadelerini kullandı.
 
Karaman, THY Teknik AŞ'nin Türk firması olarak ekonomiye katkı  sunduğunu vurgulayarak, şöyle devam etti:
 
"Bizim senelik ciromuz 1,1 milyar dolar. Eğer THY Teknik olmasa bu  paranın tamamı dışarı gidecek. Tabii ki bunların bir kısmı malzeme ama bu paranın  daha çoğu yurt dışına gider. Biz bakım merkeziyiz. Bize gelen herkesin uçağını  tamir ederiz. Yaklaşık 35 firmaya hizmet veriyoruz. Şu anda biz 700 uçağa  bakıyoruz. THY'nin ise 300 küsur uçağı mevcut. Orta Doğu, Avrupa ve Endonezya'ya  kadar hizmet veriyoruz. Havalimanlarının 'hub' olması bir etken. Bakım merkezi  olarak genelde müşteri uçaklarının büyük bakımlarını Sabiha Gökçen Havalimanı'nda  yapıyoruz."
 
Uçak lastiklerinin bakımının da havacılıkta çok önemli olduğunun  altını çizen Karaman, sert iniş yapılmadığı, pistte hasarın bulunmadığı durumda  aynı lastiklerle 100-150 iniş yapılabileceğini belirtti.
 
Ahmet Karaman, bazen uçakların pist başından dönebildiğini, bu sırada  lastiklerin kesilebildiğini ifade ederek, bu durumda ilk seferden sonra bile  lastiğin değiştirildiğini söyledi.
 
Lastik maliyetlerinin standart olduğuna değinen Karaman,  "İmalatçılarla THY'nin anlaşması var. Sadece lastik kısmı için eskisini verir  yenisini alırız. Bunun maliyeti bin, bin beş yüz dolar arasında bir miktardır.  Fakat jant pahalı bir malzemedir. Uçağına göre 10 bin dolardan, 25-30 bin dolara  kadar gider. Neredeyse lüks bir araç kadar maliyeti vardır." ifadelerini  kullandı.





15:0891.435
Değişim :  0,31% |  278,25
Açılış :  91.226  
Önceki Kapanış :  91.157  
En Yüksek
91.497
En Düşük
90.695