IATA/Schvartzman: Havacılık sektörü güçlükler yaşansa da bazı açılardan da iyileşme görüyoruz

21.04.2021 06:34



TÜRSAB 1. Uluslararası Turizm Paneli kapsamında, TAV Havalimanları
Holding CEO'su Sani Şener'in moderatörlüğünde düzenlenen 'Havacılıkta
Yeni Yön, Salgından Sonra Uçmak' panelinde, THY Genel Müdür Yardımcısı
Ahmet Olmuştur, IATA Avrupa Bölgesel Başkan Yardımcısı Rafael
Schvartzman ve Pegasus Hava Yolları CCO'su Güliz Öztürk'ün
katılımlarıyla havacılık sektörünün yeni rotası değerlendirildi.

Panelde ilk olarak, IATA Avrupa Bölgesel Başkan Yardımcısı Rafael
Schvartzman değerlendirmelerde bulundu.

Schvartzman, ''Son 13 ay havacılık sektörünün en kötü krizine şahitlik
etti. Avrupa ekosistemi açısından baktığımızda hayatta kalmaya çalışan
bir yapı görüyoruz. Yolcu talebi çok düştü. Burada güvenli bir seyahat
süreci sağlamamız gerekiyor, virüsü kısıtlamamız gerekiyor, en azından
varyantlarını kısıtlamamız gerekiyor. Havacılık sektörü güçlükler
yaşansa da bazı açılardan da iyileşme görüyoruz. Endüstri sektörünün
yeniden hayat geçmesi için planlamalar yapmamız gerekiyor. Bu
koordinasyon gerektiren bir şey, yeniden başlamak basit değil.
Hükümetlerden istediğimiz şeyler var. Bir yol bir çerçeve
hazırlasınlar istiyoruz. Belli piyasalar en azından seyahate açılmalı.
Geçen kasım ayında İngiltere, küresel bir seyahat görev gücü
oluşturdu. Sektör ve hükümet beraber çalıştı. Hangi koşullar altında
piyasayı açabileceklerini değerlendirdiler. Bu türden inisiyatiflere
ihtiyacımız var'' cümleleriyle global havacılık sektörünün yaşadığı
zorluklar ve bunlara karşı sektörlerdeki çözüm faaliyetlerine dikkat
çekti.

''Aşılama pasaportlarıyla ilgili biraz daha bilgi verir misiniz?
Türkiye'de Sinovac aşısı yapılıyor. Buna dair görüşünüz nedir?''
sorusuna, ''Aşı pasaportlarının bir ayrımcılık yaratacağından
bahsediliyor. Ancak ben bundan bahsetmiyorum. Bundan, 'sizin seyahat
etmenize izin veren sertifikalar' diye bahsedelim. Pek çok ülkeye
giriş yapılırken aşı sertifikası gerekiyordu ve bunun için vizeler
vardı. O yüzden bir sertifika gerekli olacak. Bu ya aşı, test veya
sertifika olacak. Ya da covid-19 virüsünü almış olduğuna dair bir
sertifika. Dolayısıyla biz burada bir uyumluluk yaratmaya çalışıyoruz.
Herkesin seyahat edebilmesi için bir ortam yaratmaya çalışıyoruz''
şeklinde cevap veren IATA Avrupa Bölgesel Başkan Yardımcısı Rafael
Schvartzman, farklı aşı türleri ile ilgili bu problemin, küresel
ölçekte çözülmesi gerektiğini vurguladı.

Panelde değerli paylaşımlarda bulunan bir diğer isim olan Pegasus Hava
Yolları CCO'su Güliz Öztürk, ilk olarak, ''Geçen seneden farklı olarak
iyi olan durum, aşılamanın başlamasıdır. Havacılık ve havayolu
yönetimlerinin kendine has iç krizleri var ama aynı taraftayız. Krize
açık bir sektör. Global krizler yanında yerel krizlerde etkiliyor
bizi. Pandemi öncesi tüm zihniyet uçakları havada tutmak, daha çok
uçurmak, emniyetli uçak ve büyümek iken çok kısa bir sürede konu bu
kadar uçağı nereye park edeceğiz noktasına geldi'' cümleleriyle
geçtiğimiz yılın tablosuna dikkat çekti.

''Türkiye de yaptığımız araştırmamız sonucu belirlenen iki kavram
hijyen önlemleri ve seyahatlerdeki esnekliktir.''

Pegasus Hava Yolları CCO'su Güliz Öztürk, sözlerini ''Geçen yıl tekrar
uçuşlara başladığımızda tüm uçaklarımızda kabin içindeki
havalandırmanın nasıl temizlendiğini, yenilenen terminallerle nasıl iş
birliği yaptığımızı, kendi ekiplerimiz için yaptığımız önlemleri,
sağlıklı uçuşlar konseptiyle anlatmaya başlamıştık. Çünkü hem sosyal
medyayı dinlediğinizde hem misafirlerimizi dinlediğimizde hijyen en
çok sorulan soru'' diyerek noktaladı.

Panelde son olarak, THY Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Olmuştur
değerlendirmelerde bulundu.

Olmuştur, ''Hiç görülmemiş büyük çapta bir krizin içinden geçiyoruz.
Aşılama sürecinin başlamış olması, dijital sertifikaların şu an
itibariyle konuşuluyor olması, bunlarla alakalı bizim adımlar atıyor
olmamız aslında tünelin sonundaki ışığı gördüğümüze dair
iyimserliğimizi korumamıza sebebiyet veriyor'' cümlesiyle sektörün
geleceği ile ilgili iyimser bir tablo çizdi.

Pandemi sonrasında hava yollarının birinci gündem maddesi, filolarının
yeniden yapılandırılması olacaktır.

Türk Hava Yolları Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Olmuştur, ''Bu noktada
THY'yi ben çok şanslı addediyorum. Çünkü, 2020 yılına dek elde
ettiğimiz tecrübe, aslında bize bu kapasiteleri nasıl yönetmemiz ve
nasıl bir filoya sahip olmamız gerektiği noktasında büyük bir
antrenman oldu. Örnek vermek gerekirse, 2019 yılında dünyanın en büyük
havalimanı taşımasını yaptık. 2016 yılında yaşadığımız krizler oldu.
Bu krizlerin nasıl yönetileceğini, hangi lokal pazardan hangi transfer
pazara nasıl bir planlama yapılması gerektiğini öğrenmiş olduk. Bugün
105 ülkeye operasyonumuz var. Hala bu kadar çok ülkeye uçabilmenin
altında yatan esaslardan bir tanesi de bunu bugüne kadar iyi bir
şekilde uyguluyor olmamız'' diyerek Türk Hava Yolları'nın pandemi
dönemindeki yaklaşımlarını özetledi.

Salgın sonrası dönem ile ilgili sorulara Olmuştur, ''Salgından sonraki
bir stratejimiz ise hangi segmentlerin uçmaya daha yakın olduklarını
düşünerek üretimimizi ve planlamamızı ona göre uyarlamak olacak''
şeklinde cevap verdi.

2019 verilerine ulaşmak ile ilgili 2 yaz sezonunun daha geçmesi
gerektiğini öngören THY Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Olmuştur,
''IATA'nın tahminleri, 2021'de 8,5 milyar yolcunun uçacağı yönünde. Bu
noktada uçuş kapasitelerinin yüzde 50'lerde olduğu bir dönemde direkt
uçuşlardansa, topla-dağıt sistemi ile çalışmak biz havayollarına
avantaj sağlıyor. Planlarımızı da buna göre yapıyoruz'' dedi.

Dijitalleşme üzerine, ''Salgından önce havayolları gelirlerinin sadece
yüzde 5'ini teknolojiye ayırıyorlardı. Buna karşın finans ve
bankacılıkta ise bu oran yüzde 10'ların üzerindeydi. Pandemide
özellikle temassız noktaların öneminin artmasıyla dijitalleşmenin daha
da önem kazandığına inanıyorum. Biz aslında salgından önce de business
class yolculara mahremiyeti çok daha yüksek ve kişisel alanların daha
fazla olduğu ürünler tasarlamaya çalışıyorduk. Artık bu ürünlerimizi
yolcularımıza sunar hale gelmiş durumdayız'' cümleleriyle dikkat çeken
Olmuştur, son olarak bu değişimin aslında gelişim olduğunu ifade etti.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey




18:051.433
Değişim :  0,00% |  0,00
Açılış :  0  
Önceki Kapanış :  1.433  
En Yüksek
0
En Düşük
0
BIST En Aktif Hisseler18:05
TUPRS 131,90 766.984.046 % 0,00  
TKNSA 6,02 22.612.097 % 0,00  
SAYAS 20,62 5.070.712 % 0,00  
MEDTR 35,24 25.826.162 % 0,00  
ECILC 5,77 33.097.793 % 0,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 9,2602 9,2636 % 0,56  
Euro 10,8012 10,8094 % 0,55  
Sterlin 12,7367 12,8005 % 0,33  
Frank 10,0342 10,0946 % 0,51  
Riyal 2,4603 2,4726 % 0,48  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.785 1.785 2,54  
Altın Gr. 531 531 3,27  
Cumhuriyet 3.501 3.554 -23,00  
Tam 3.483 3.571 -26,32  
Yarım 1.684 1.727 -12,73  
Çeyrek 844 864 -6,37  
Gümüş.Ons 24,24 24,27 -0,04  
Gümüş Gr. 7,24 7,26 0,05  
B. Petrol 85,41 85,41 -0,41