Turkcell GM Erkan: Müşteri bazımızı COVID-19 salgınının zorlu koşullarına rağmen güçlendirdik

14.08.2020 06:44
Turkcell GM Erkan: Müşteri bazımızı COVID-19 salgınının zorlu koşullarına rağmen güçlendirdik


Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, "Müşteri bazımızı COVID-19
salgınının zorlu koşullarına rağmen güçlendirdik" dedi.
Uluslararası dolaşım gelirlerindeki 2,6 yüzde puan düşüşe rağmen,
güçlü ARPU performansı ile %14 artan Turkcell Türkiye gelirleri
sayesinde, Grup gelirleri %12 artış gösterdi.
Erkan'ın yılın ikinci çeyrek dönem mali sonuçları ile ilgili
değerlendirmesi şu şekilde:
"2020 yılının ikinci çeyreği, tüm dünyada COVID-19 salgını
etkilerinin en yoğun hissedildiği dönem oldu. Bu dönemde, telekom
sektörünün hayatımızdaki ve ekonomik sistemdeki kilit rolünün ve
öneminin bir kez daha altı çizildi. Turkcell olarak ana stratejik
odaklarımız doğrultusunda şekillendirdiğimiz dijital içerik, iletişim
çözümlerimiz ve güçlü altyapımızla, müşterilerimizin yanında olarak
onların tüm teknoloji ve iletişim ihtiyaçlarını karşılamaya hazırdık.
Bu dönemi kısaca hatırlamak gerekirse: Çalışanlarımız ve
müşterilerimiz için aldığımız çevik aksiyonlarla değişen koşullara
hızla uyum sağladık. Dinamik organizasyon yapımız ve etkin kriz
yönetimimiz ile, Turkcell’i Turkcell yapan çalışanlarımızın sağlığını
ön planda tutarak ilk vakanın görüldüğü günden itibaren evden
çalışmaya başladık. Evden çalışma programına 10 bin kişinin üzerinde
istihdam sağladığımız çağrı merkezi hizmetleri veren şirketimiz Global
Bilgi de dahildi. Alınan önlemler kapsamında mağazalarımızın bir
kısmını geçici olarak kapatırken açık olanların çalışma saatlerini
sınırlandırdık. Müşterilerimizin tüm iletişim ihtiyaçlarını tek
noktadan karşılamayı amaçlarken sadece son beş yılda 31 milyar TL
yatırım yaptığımız güçlü altyapımız en temel dayanağımız oldu. Dünya
çapında telekom operatörleri altyapı yoğunluğuna çözüm olarak servis
kısıtlama veya internet yayıncılarından video çözünürlüğü düşürme
isteğinde bulunurken, biz güçlü altyapımız sayesinde %50’ye yaklaşan
trafik artışını başarıyla yönettik. İletişime en çok ihtiyaç duyan
sağlık çalışanları, 65 yaş ve üzeri müşterilerimiz ve uzaktan eğitime
devam eden çocuklarımız için sunduğumuz destek paketleriyle zor
zamanlarında onların yanında olduk. Evden çalışma ve evden eğitim
sürecinde fiber abonelerimizin konforunu iyileştirmek için yükleme
hızlarını dört kata, en düşük indirme hızını ise 50 Mbps’ye artırdık.
Zengin dijital servisler portföyümüzde yer alan BiP, Dergilik, fizy ve
TV+ gibi servislerimizde #evdehayatvar çağrısı yaparak bu döneme özel
ek faydalar tanımladık. Evde kalan 65 yaş ve üzeri Turkcell’liler,
Paycell’in çağrı merkezini arayarak hem temel gıda ve temizlik maddesi
siparişlerini verdiler, hem de alışveriş ücretini faturalarına
yansıttılar. Sosyal sorumluluk projelerimiz kapsamında desteğimizle
açılan Zeka Gücü Teknoloji sınıflarına yeni 3 boyutlu yazıcılar
ekledik ve çocuklarımızın sağlık çalışanları için yüz siperliği
üretmesini sağladık. Yine bu dönemde, değişen koşulların işlerimize
etkisini ve beklentilerimizi tüm paydaşlarımızla şeffaf ve zamanlı
olarak paylaştık.
Bu dönemde, son yıllarda odak alanımızda olan ve altyapısını
güçlendirdiğimiz websitemiz ve uygulamamız Dijital Operatör üzerinden
yapılan işlemler ve alımlar rekor seviyelere ulaştı. Sokağa çıkma
yasaklarının yoğunlukla uygulandığı Nisan ayında, söz konusu dijital
kanallarda ziyaretçi sayısı 38 milyona ulaşırken, online sipariş
sayımız 5 kat arttı. İkinci çeyrek itibarıyla ise online satışlarımız
bir önceki yılın aynı dönemine göre 2,7 kat arttı ve Turkcell Türkiye
bireysel gelirlerinin (sabit işimiz hariç) %11’i dijital kanallar
üzerinden gerçekleşti.
1 Haziran’da ülke olarak yeni bir döneme başladık salgına karşı
önlemleri sürdürmekle birlikte seyahat yasaklarının kalkması,
uçuşların kısmen başlaması ve işyerlerinin açılmasıyla normal hayata
geçiş adımları atılmış oldu. Yeni dönemde evden çalışma, uzaktan
eğitim, uzaktan sağlık sistemleri, dijital yaşama ayak uyduran yeni
nesil müşteriler ve ekosistem, e-ticaret ve temassız ödeme sistemleri
gibi konularda bireysel ve kurumsal müşteri taleplerinin hızlanmasını
bekliyoruz. Bu kapsamda, dijital servis portföyümüz, dijital iş
çözümlerimiz ve tech-fin alanında sunduğumuz hizmet ve çözümlerle
ihtiyaçları karşılamak üzere iş planlarımız üzerinde çalışıyoruz.
Türkiye’nin öncü telekom şirketi olan Turkcell olarak sunduğumuz
ürün ve servislerle bu döneme hazır olmamızı stratejik öngörü
kabiliyetimiz, sektör ve müşteri ihtiyaçlarını doğru tespit etme
becerimiz ve zamanlı aksiyon alma dinamikliğimize borçluyuz.
Müşteri bazımızı COVID-19 salgınının zorlu koşullarına rağmen
güçlendirdik COVID-19 salgınıyla gelen kısıtlamalar mobil işimizde
müşteri alımlarını etkilemesine rağmen bu çeyrekte net 144 bin
faturalı müşteri kazandık, faturalı müşterilerin toplam mobil
müşterimiz içindeki payı da %63 oldu. Mobil bileşik ARPU1 , artan data
ve dijital servis kullanımları ve daha yüksek paketlere geçişlerin
etkisiyle yıldan yıla %14,0 artarak 46,4 TL’ye ulaştı.
Evde daha fazla zaman geçirdiğimiz bu dönemde net 36 bin fiber ve
7 bin ADSL müşterisi kazandık. Toplam sabit genişbant müşteri sayımız
ise 2,3 milyon olarak gerçekleşti. Bunun yanı sıra mobil şebeke
üzerinden fiber hızında kesintisiz ev interneti hizmeti sunduğumuz
ürünümüz Superbox hızlanan bir talep ile yayılımını genişletti. Bu
çeyrekte net 91 bin müşteri kazanımıyla ile 491 bin aboneye ulaşırken
Temmuz ayında yarım milyon aboneye ulaşmış olmanın heyecanını
taşıyoruz.

Güçlü sonuçlar açıkladık hedeflerimizi koruyoruz

Salgının kısıtlamalarının işimizi ve ekosistemi en çok etkilediği
2020 yılının ikinci çeyreğinde, sağlam iş modelimiz ve ihtiyatlı
finansal risk yönetimi disiplinimizle güçlü sonuçlar elde ettik.
Konsolide bazda gelirimiz, geçen yılın ikinci çeyreğine göre %11,8
artarak 6,9 milyar TL’ye ulaştı, yılın ilk yarısında ise %14,5
büyüdük. FAVÖK2 %10,6 artış ile 2,8 milyar TL FAVÖK marjı ise %40,8
olarak gerçekleşti. Etkin maliyet yönetimi ve azalan finansman
giderleri sayesinde net kâr geçen yıla göre %83,1 artış ile 852 milyon
TL’ye ulaştı. İlk yarı yıl kârımız, 2019’un ilk çeyreğinde gerçekleşen
Fintur satış kârını hariç tutarak değerlendirdiğimizde %88,0 arttı.
Birinci çeyrek sonuç açıklamamızda salgının olası risklerini zorlu ve
belirsiz süreç koşulları altında değerlendirerek 2020 hedeflerimizi
gözden geçirmiştik. Yılın ikinci yarısında ise özellikle durma
noktasına gelen yurtdışı seyahat trafiği ve turizm sektörünün
gelirlerimizi etkilemesini bekliyoruz. Buna rağmen, ilk yarıyıl
büyümemizi göz önünde bulundurarak, 2020 için, daha önce açıkladığımız
hedefleri koruyor, %10-%12 gelir büyümesi, %40-%42 FAVÖK marjı,
%19-%21 FVÖK marjı ve %17-%19 operasyonel yatırım harcamalarının
gelire oranını bekliyoruz.

Stratejik üç ana odağımızla bu dönemde de müşterilerimizin
yanındayız

Stratejimizin üç ana odağından biri olan dijital servislerimizin
tekil gelirleri bu çeyrekte yıldan yıla %23 arttı. Salgın döneminde
artan görüntülü görüşme ihtiyacına çözüm olarak BiP Konferans
ürünümüzün Beta versiyonunu kullanıcı deneyimine sunduk, ilk
denemelerimizden birini Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler
Sözleşmesinin toplantısında başarıyla gerçekleştirdik. Sağlık
Bakanlığı ile iş birliğimiz kapsamında BiP üzerinden güncel COVID-19
bilgi, önlem ve içeriklerin paylaşıldığı bir kanal oluşturduk. Mart
ayından itibaren evden öğrenim gören öğrencilere tanımlanan 6GB hediye
ile 2 milyon öğrenci TV+ üzerinden EBA TV’yi takip etti. Öte yandan,
Türk mühendislerinin geliştirdiği ve veri merkezlerimiz üzerinden 7/24
kesintisiz hizmet verecek bir diğer servisimiz YaaniMail e-posta
servisini kurumsal müşterilerimize sunmaya başladık. BiP ve Lifebox
ürünümüziçin, geliştirdiğimiz dijital servislerin yurtdışındaki
operatörlere satılması stratejimiz doğrultusunda Karayip adalarında
hizmet veren Digicel’le geçtiğimiz dönemlerde anlaşma imzalamıştık. Bu
servislerimiz 1 Temmuz itibarıyla Karayip pazarında kullanılmaya
başlandı.
Bir diğer stratejik odak alanımız olan dijital iş çözümlerinde ise
bu çeyrekte yıldan yıla %15’lik gelir artışı gerçekleştirdik. Dijital
İş Servisleri şirketimiz üzerinden yeni dönemde güvenli ve sağlıklı
hizmet vermek isteyen işletmelere uçtan uca çözümler sunuyoruz. Bu
kapsamda teknoloji bilgi birikimimizle geliştirdiğimiztermal kamera
sistemleri, hava kalitesi ve sosyal mesafe ölçümü, mağaza içi müşteri
sayımı gibi akıllı çözümlerle risklerin azaltılmasına katkı sağlıyor,
uzaktan çalışma sürecinde gündemde daha fazla yer alan siber güvenlik
konusunda kurumlara özel danışmanlık ve hizmet sunuyoruz. Bu dönemde
ikisi sahra hastanesi olmak üzere üç hastanenin daha açılışını
gerçekleştirdik. Önümüzdeki dönemde açılması hedeflenen Tekirdağ
Hastanesiyle de bu alandaki pazar liderliğimizi güçlendireceğiz. Yine
bu dönemde SAP, HP, Cisco, Microsoft gibi küresel tedarikçilerle iş
birliklerimizi güçlendirerek önümüzdeki yoğun döneme hazırlandık.
Üçüncü stratejik odağımız olan tech-fin işimiz, kullanımı artan
temassız ve çevrimiçi ödeme çözümleri ile hızlandı. Ödeme
alışkanlıklarının dijitalleşmesiyle birlikte yeni nesil ödeme
platformumuz Paycell kolay kullanılabilir ve güvenli ödeme
altyapısıyla öne çıktı Paycell üzerinden yapılan dijital içerik
alımları geçen yıla göre %84 artarak 215 milyon TL’ye ulaştı. Paycell
uygulaması kullanan 3-ay aktif abonemiz geçen yılın aynı dönemine göre
2,5 katı oldu. Paycell kart üzerinden işlem hacmi de geçen yılın aynı
dönemine göre %71 büyüdü. Yine bu dönemde 7/24 para transferi
hizmetinin anlaşmalı bankalardaki IBAN numarasına yapılmasını da
sağlayarak bu alanda önemli bir adımı daha tamamlamış olduk.

Nakit yaratmaya devam ediyoruz

Turkcell Grubu olarak salgın döneminde finansal risk yönetimi
stratejimizi ön planda tuttuk. Güçlü likidite ve ihtiyatlı finans
yönetimi ile desteklediğimiz operasyonlarımızdan 1,3 milyar TL serbest
nakit akışı yaratarak, ikinci çeyrekte de bilançomuzu güçlendirdik.
Gider yönetiminde yapısal ve kalıcı değişimlere odaklanarak özelikle
satış ve pazarlama giderlerini azalttık, değişken giderlerimizi
kontrol altında tuttuk. Bu döneme özel tahsilat risklerimizi yakından
takip ettik, etkili kredi skorlaması metriklerimiz ile oluşturduğumuz
güçlü portföyümüzde tahsilat riskini odaklı bir yaklaşım ile yönetmeye
devam ettik. Haziran sonu itibarıyla net borcun FAVÖK’e oranı geçen
yılın aynı dönemine kıyasla 0,4 puan iyileşerek 0,8x seviyesine geldi.
Öte yandan yabancı para riskini bertaraf etmek için türev işlemlerine
ek olarak yabancı tedarikçilerle yapılan anlaşmalarda yerel para ile
ticaret hacmini artırarak piyasadaki yabancı para belirsizliklerinden
korunmayı hedefliyoruz. Bu kapsamda, ilk olarak Çinli tedarikçilerimiz
ile ileri tarihli kontratların Çin’in yerel para birimi Yuan üzerinden
yapılması konusunda mutabık kaldık. Değişime ayak uyduruyoruz,
ekibimize ve müşterilerimize güveniyoruz.
Turkcell’in Türkiye’de ve New York Borsası’nda eş zamanlı halka
açılmasının 20. yılını kutladığımız 2020’de, doğal felaketlerle
başlayan ve COVID-19 salgını ile devam eden benzeri görülmemiş zor bir
dönemden geçiyoruz. Turkcell olarak yetkin yönetim kadromuz, güçlü
insan kaynağı, değişken koşullara dayanıklı iş modeli ve çağı
yakalayan yenilikçi servis ve dijital hizmetlerimiz ile bu dönemi de
önemli bir deneyim olarak görüyor, başarıyla geride bırakacağımıza
inanıyoruz.
Son olarak, Haziran ayında Türkiye Varlık Fonu, Telia Company,
Çukurova Holding ve LetterOne’ın birlikte yaptığı açıklamalar ile
hissedarlık yapımızda değişime yönelik yeni bir süreç başladı. Türkiye
Varlık Fonu’nun değer yaratma odağı ile Turkcell’i stratejik bir
varlık olarak görmesini, mevcut yol haritasına yatırım yapmasını ve
küçük hissedarlarımızın da hakkını koruyarak halihazırdaki kar dağıtım
politikamızı desteklediğini şeffaf bir biçimde açıklamasını önemli
görüyorum. Bu kapsamda gelişmeleri takip etmeye devam edeceğiz.
Başarımıza katkılarından dolayı tüm çalışanlarımıza ve bize olan güven
ve desteklerinden dolayı Yönetim Kurulu’muza teşekkür ederiz. Başarı
yolculuğumuzda daima yanımızda olan müşterilerimize ve iş
ortaklarımıza da şükranlarımızı sunarız."

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey




18:052.011
Değişim :  -0,15% |  -3,05
Açılış :  2.008  
Önceki Kapanış :  2.014  
En Yüksek
2.021
En Düşük
1.987
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler18:05
LINK 33,44 28.283.665 % 10,00  
SANEL 9,58 7.694.445 % 9,99  
KGYO 6,86 27.000.860 % 9,94  
ERCB 50,95 94.413.873 % 9,90  
LIDFA 4,89 73.534.804 % 9,89  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 13,4300 13,4667 % 0,67  
Euro 15,2449 15,2928 % 0,98  
Sterlin 18,1614 18,2525 % 0,31  
Frank 14,6753 14,7637 % 1,21  
Riyal 3,5713 3,5892 % 0,55  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.830 1.831 -7,50  
Altın Gr. 791 791 1,23  
Cumhuriyet 5.267 5.346 2,00  
Tam 5.241 5.374 0,22  
Yarım 2.533 2.600 0,10  
Çeyrek 1.271 1.300 0,06  
Gümüş.Ons 24,22 24,25 -0,22  
Gümüş Gr. 10,47 10,48 -0,03  
B. Petrol 87,71 87,71 -0,67