Çin bu kez pilot transferleriyle dengeleri sarsıyor

07.05.2018 09:54

Son güncelleme : 07.05.2018 15:33

Astronomik paralar vererek futbolcu transferleri yapan Çin`in 20 yılda 120 bin yeni pilota ihtiyaç duyması nedeniyle yıllık 320 bin dolara varan kazanımlarla pilot transferi yapması dünya pilot borsasında da dengeleri alt üst etti. Astronomik maaşlarda Körfez`i dahi geçen Çin`e pilotların rotasını çevirmeye başlaması Emirates gibi şirketlerde de pilot açığına yol açtı, şirket 46 uçağını pilot yetersizliği nedeniyle yere indirdi. Benzer şekilde Türk şirketler de durumdan olumsuz etkilendi.



Çin Halk Cumhuriyeti havacılık sektöründe de çok hızlı büyüyüyor. 20 yılda Çinli havayolu şirketleri çeşitli kategorilerde 7 bin üzeri uçak satın alacak. Dünya genelindeki yeni uçak taleplerinin yüzde 20'si Çin'den geliyor. Bu da Çin havayolu şirketlerinin gelecek 20 yılda da 110 bin yeni pilota ihtiyaç duymasının yolunu açtı.
 
Habertürk haberine göre, zengin Körfez ülkelerine transfer olan pilotların artık dünya ekonomisinin yeni devi olan Çin'in yolunu tutmaya başlaması Türkiye'nin de aralarında olduğu birçok ülkeyi olumsuz etkiledi.
 
320 BİN DOLARA VARAN YILLIK KAZANÇ
 
Ülkenin Sivil Havacılık İdaresi'ne göre Çin, yurt içinde ve yurt dışında yılda 4 bin 700 pilot eğitiyor ancak bu sayı da yetersiz kalıyor. Özellikle kaptan ihtiyacını karşılayamayan Çinli şirketler de çareyi yabancı pilot alımına gitmekte buluyor. Çin'in havayolu şirketleri hava kirliliği ve uzaklık gibi nedenlerle kendilerini tercih etmeyen pilotlara son yıllarda astronomik maaşlar vererek transfer etmeye başladı. Bazı şirketleri vergisiz yılda 320 bin doları bulan maaşlar vererek yabancı pilotları ülkelerine çekiyor.
 
KÖRFEZ'İN ZENGİN HAVAYOLU DA ETKİLENDİ
 
Dünya genelinde pilotların hava kirliliği ve uzaklığa aldırış etmeden rotasını Çin'e çevirmeye başlaması Körfez'in zengin havayollarını da etkiledi. Emirates gibi büyük şirketlerde dahi pilot açığı meydana geldi. Emirates 10'u Airbus 380 olmak üzere 46 uçağını pilot yetersizliği ve mevsimsel talebin yetersiz olması nedeniyle yere indirdi.
 
TÜRK ŞİRKETLER DE OLUMSUZ ETKİLENDİ
 
Türk şirketler de astronomik maaşlar veren Çin ve Körfez ülkelerden dolayı olumsuz etkilendi. Türk lirasının yabancı para birimlerin karşısındaki kaybı nedeniyle de Türk hava yolu şirketlerine yabancı pilotların ilgisi azaldı ve yabancı pilot sayısı hızla düştü.
 
THY yabancı pilot alımıyla ilgili sürekli ilan vermesine karşın Türk şirketler yeni yabancı pilot bulmakta da zorluk yaşıyor. Türkiye'de 2016 yılında 1138 yabancı pilot uçarken 2017 yılında ise bu rakam 732'ye geriledi. Bu şartlarda gelecekte Türk şirketlerinin yabancı pilot bulmakta çok daha zorlanacağı belirtildi.
 
Yüksek maaşa rağmen birçok pilot ise Çin'i uzaklık hava kirliliği gibi nedenlerden dolayı hala tercih etmiyor.
 





17:5911.290
Değişim :  -0,18% |  -20,70
Açılış :  11.307  
Önceki Kapanış :  11.311  
En Düşük
11.276
En Yüksek
11.367
BIST En Aktif Hisseler17:59
DCTTR 8,70 198.091.408 % 202,08  
ATEKS 119,90 6.241.210 % 10,00  
GIPTA 89,25 1.644.443.449 % 9,98  
KTLEV 19,84 1.953.847.099 % 9,98  
BRKVY 119,00 303.790.644 % 9,98  
17:59 Alış Satış %  
Dolar 42,8232 42,8372 % 0,06  
Euro 50,6097 50,6266 % 0,52  
Sterlin 57,7601 58,0497 % 2,91  
Frank 54,1807 54,4522 % 4,00  
Riyal 11,4116 11,4688 % 3,14  
17:59 Alış Satış %  
Gümüş ONS 69,26 69,30 % 0,66  
Platin 2.225,75 2.229,43 % 0,66  
Paladyum 1.860,13 1.867,13 % 0,66  
Brent Pet. 61,82 61,82 % 0,66  
Altın Ons 4.442,57 4.443,14 % 0,66