Yatırımcılara petrol uyarısı

26.11.2014 10:31

Son güncelleme : 26.11.2014 10:31



Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Başekonomisti Fatih Birol, petrol fiyatlarının düşmesi halinde, ABD'de yatırım yapacak firmalara planlarını yeniden gözden geçirmeleri tavsiyesinde bulundu.



 


Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Başekonomisti Fatih Birol, Columbia Üniversitesi ve düşünce kuruluşu Dış İlişkiler Konseyi'nde (CFR), IEA'nın yayınladığı en son küresel araştırma raporu "2014 Dünya Enerji Görünümü"ne ilişkin konuştu. 


ABD'nin gelecekte daha fazla borç almak zorunda kalabileceğini belirten Birol, petrol fiyatlarının düşmeye devam etmesi halinde bazı firmaların ABD dahil, Kuzey Amerika'daki yatırım planlarını gözden geçirmelerinin lehlerine olabileceğini kaydetti.Başekonomist Birol, petrol fiyatlarının gelecek bir kaç yıl daha düşük seviyelerde olabileceğini ifade ederken, bunun bir takım zararları olabileceğini anlattı.



Projeler etkileyebilir
Birol, düşük fiyatların özellikle Arktik ve daha zorlu deniz sahalarında sondaj gibi pahalı projeleri daha fazla etkileyebileceğinin altını çizdi. IEA'nın raporunda, Çin'in yavaşlama dönemine gireceği, Hindistan, Güney Asya, Orta Doğu ve Afrika ile Latin Amerika'nın bir kısmının ise küresel ekonominin büyüme motoru olacağı belirtildi.

Rapora göre 2040 yılı itibarıyla küresel enerji kapasitesinin yarısı yenilenebilir, hidro, rüzgar ve güneş  enerjisinden sağlanacak. Raporda, petrol piyasasında devam eden sakin dönemin, ilerideki "zorlu yolu" gizlememesi gerektiği ifade edildi.



Enerji kullanımı iki katına çıkacak
 Küresel petrol talebinin, petrokimya ve ulaşım nedeniyle 2040 yılında günlük 14 milyon varil artış göstereceği belirtilen raporda, 2040 yılında uluslararası enerji kullanımının iki katına çıkacağı, yeni santrallerin ise daha verimli olacağı kaydedildi.


Rapora göre nükleer enerjide bir ''rönesans'' beklenmezken, Avrupa Birliği'nin (AB) nükleer kapasitesi yüzde 20 düşecek ve eski santraller kapanacak. Raporda, nükleer enerjiye ilişkin öngörüler şöyle sıralandı: "Japonya'nın nükleer kapasitesinin biraz düşmesi, ABD'nin ise biraz yükselmesi bekleniyor.


Rusya ve Hindistan'da enerji kullanımı artacak ancak Çin 2040 yılında var olan nükleer kapasitesinin yarısından fazlasını inşa etmiş olacak. OECD ülkelerindeki yüzde 80 olan nükleer enerji santralleri oranı, 2040 yılında yüzde 50'ye düşecek.

 





17:5914.331
Değişim :  -1,43% |  -208,40
Açılış :  14.552  
Önceki Kapanış :  14.540  
En Düşük
14.324
En Yüksek
14.557
BIST En Aktif Hisseler17:59
OSTIM 2,22 323.798.151 % 48,37  
RTALB 3,74 224.867.005 % 10,00  
GEDIK 7,37 391.562.748 % 10,00  
ATEKS 125,40 2.693.895 % 10,00  
ISKUR 3.245.000,00 3.245.000 % 10,00  
17:59 Alış Satış %  
Dolar 46,5056 46,5219 % 0,04  
Euro 52,8579 52,9456 % 0,18  
Sterlin 61,0460 61,3520 % 8,76  
Frank 57,0710 57,3571 % 9,55  
Riyal 12,3530 12,4149 % 11,65  
17:59 Alış Satış %  
Gümüş ONS 57,47 57,54 % 0,66  
Platin 1.581,45 1.586,21 % 0,66  
Paladyum 1.172,66 1.178,22 % 0,66  
Brent Pet. 73,59 73,59 % 0,66  
Altın Ons 3.998,53 3.999,15 % 0,66