2015`te yüzde 9 büyüme bekliyor

26.01.2015 13:13

Son güncelleme : 26.01.2015 13:18



Tüm Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu  (TAMPF) Başkanı Vahap Küçük, 2015'te perakende sektörünün yüzde 9 büyüyeceğini  belirterek, organize perakendede cironun 120 milyar dolar çıtasını aşacağını  söyledi.

 

Sektörün "2014-2015 Yılı Değerlendirme/Bilgilendirme" toplantısı Vahap  Küçük'ün ev sahipliğinde, TAMPF çatısı altında yer alan Alışveriş Merkezi  Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, Birleşmiş Markalar Derneği  (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan, Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Nihat  Özdemir, Kategori Mağazacılığı Derneği (KMD) Başkanı Alp Önder Özpamukçu ile  Turizm Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya  Demirer'in katılımıyla yapıldı.

 


Vahap Küçük, 2015 yılında, geçen yıla paralel bir büyüme oranı  beklediklerini belirterek, "2014 yılında Türkiye ekonomisinin yüzde 3,3 büyümesi  beklenirken, perakende sektörü reel bazda yüzde 9 büyüdü. Geçen yıl toplam  perakende sektöründeki istihdamımız 2,5 milyon oldu. Bunun 750 bini organize  perakendede yer aldı.
 
Toplam perakendenin 2014'te 250 milyar dolar olan cirosunun  110 milyar dolarını organize perakende sektörü gerçekleştirdi. 2015'e  baktığımızda ise Türkiye ekonomisinde yüzde 4, modern perakendede ise yüzde 9  büyüme öngörüyoruz, organize perakendede ciro 120 milyar dolar çıtasını aşacak"  diye konuştu.

 


Küçük, bu yıl içinde 20 yeni alışveriş merkezi tüketicilere kapılarını  açacağını kaydederek, bu alışveriş merkezlerinin modern perakende istihdamına  yaklaşık 50 bin kişilik katkı sağlayacağını bildirdi.

 

2015 yılında ülke ekonomisini ve perakende sektörünü etkileyebilecek  unsurlar arasında komşu ve bölge ülkelerde yaşanan siyasal gerilimin ilk sırada  yer aldığını dile getiren Küçük, konuşmasına şöyle devam etti:

 

Gerek Rusya ve Ukrayna'da, gerekse Irak ve Suriye gibi  komşularımızdaki gerilim ve çatışmalar ticaretimizde ciddi anlamda belirleyici  olmaya devam edecek. İçeride ise genel seçimler elbette önemli bir gündem maddesi  olacak. Tüm bu nedenlerle, dikkatli ve temkinli olmaya devam etmemiz gerekiyor.  Pazar çeşitlendirmesi, verimlilik ve özellikle de sürdürülebilirlik dikkate  alınması gereken önemli noktalar.
 
Ülkemiz markalarının yurt dışında artan ve ülke  sayısı olarak da çeşitlenen mağaza ve satış noktaları büyümenin sağlam temeller  üzerine oturduğunu işaret ediyor. Organize perakendenin sağlam temeller üzerinde  büyümesini sürdürerek toplam perakendedeki payının ve ülke ekonomisine katkısının  artmaya devam edeceğine inanıyoruz."

 

Konuşmasında 2015'de ekonomi ile sektörü olumlu ve olumsuz etkileyecek  unsurlara da değinen Küçük, hane halkı harcamalarında benzin fiyatlarında yaşanan  düşüş dolayısıyla oluşabilecek katkıya işaret etti.

 

Turizmin ve turizm gelirlerinin yükselişi, hükümetin orta vadeli  ekonomik programındaki büyüme beklentisi, enflasyon rakamları, yurt dışında  artan, çeşitlenen marka ve mağaza sayısı, Türkiye'nin yalnızca iç ya da dış pazar  bağımlılığının bulunmaması, pazar alternatiflerinin olması, planlanan yeni  yatırımlar, Doğu ve Güneydoğu'da çözüm sürecinin sağlayacağı katkı ile istikrarın  sağlanması, ticari potansiyelin artması gibi pozitif unsurların altını çizen  Küçük, Türkiye'de organize perakende oranının başka ülkelere kıyasla düşük  olmasını ise bu anlamda sektörün potansiyelinin halen yüksek olduğu şeklinde  yorumladı.

 

Vahap Küçük, risk oluşturan olumsuz faktörleri ise şöyle özetledi:

 

Rusya ve Ukrayna'da 2014'de süregelen krizin devam etmesi, petrol  fiyatı düşmesi sonucu gelirin düşmesi, bu ülkelere yapılan ihracatta ve gelen  turist rakamlarındaki düşüş potansiyeli bu olumsuzluklar arasında sayılabilir.  İhracatımızın önemli bir kısmı Avrupa ülkelerine. Bu nedenle avronun dolar  karşısında değer kaybetmesi hammaddenin dolar, ihracatın avro olması nedeniyle  ihracatçıları zorlamaktadır.

Haziran ayında yapılacak seçimin ekonomiye olumsuz  etkileri olacak mı olmayacak mı göreceğiz. Biz şu an 'inşallah olmaz' diye umut  ediyoruz. Fed'in beklenen faiz artırımının doğuracağı sonuçlar, bölgede,  özellikle komşu ülkelerde öngörülemeyen hareketlilikler, artan rekabet ve yüksek  finansman maliyeti nedeniyle azalan karlılıkları öngörülen olumsuzluklar  konusunda sayabiliriz."

 

Toplantıda HSBC Bank Hazine Direktörü Fatih Keresteci de yaptığı  sunumda yakın, orta ve uzun vadede Türkiye ekonomisini bekleyen olası gelişmeleri  paylaştı.

 

Bir Cisim Yaklaşıyor" başlığını taşıyan sunumunda Keresteci, Türkiye  ekonomisinin siyah ya da beyaz olarak nitelendirilmesinin yanlış olduğunu, gri  tonuna sahip Türkiye ekonomisinde bu rengin doğru okunması sayesinde uzun vadede  işlerin iyi ve istikrarlı gideceğini anlattı.

 


Petrol fiyatlarındaki düşüş Türkiye'deki grileri bir ton daha açığa  çevirdi ama yapısal reformların tamamlanması lazım" diyen Keresteci, bu  reformların yerine getirilmesi durumunda ülkenin bulunduğu darboğazdan hızlı  şekilde çıkacağına işaret etti.

  

 

Bu dönem atlatılırsa, Rusya Türk markalar için fırsat barındırıyor

  


 

Konuşmaların ardından katılımcılar basın mensuplarının sorularını  yanıtladı.

 

Vahap Küçük, bir soru üzerine, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın  önünde olan ve neredeyse 10 yıldan beri konuşulan "Perakende Sektörünü Düzenleyen  Yasa Tasarısı"nın eski halinin sektöre sıkıntı yaşatacak şekilde olduğunu  belirterek, tasarının Ankara'daki görüşmelerin ardından yüzde 100 istenilen  noktaya gelmese bile yönetilir şekle geldiğini söyledi.

 



BMD Başkanı Hüseyin Doğan, avroda yaşanan düşüşten Türk markaların  yurt dışındaki mağaza yatırımlarını etkileyip etkilemeyeceği sorusu üzerine,  "Markalarımızın önemli çoğunluğu özellikle dolarla iş yapılan yerlerde. Bazı  yerlerde kısa vadede markalar bir strateji değişikliğine gitse de uzun vadede bu  yatırımları etkileyecek bir strateji değişikliği olmayacak" yanıtını verdi.

 

2014 yılının yurt dışında daha fazla mağaza açılmasının hedeflendiği  ama bölgelerde yaşanan sorunlar nedeniyle bunun başarılamadığını belirten Doğan,  bu kapsamda 2015 yılında çalışmaların devam edeceğini, 2023 yılında 20 bine  çıkartılması gereken mağaza sayısına ulaşmak için 2014'teki açıkların  kapatılacağını dile getirdi.

 

Vahap Küçük de bölgede yaşananlar dolayısıyla şu an Suriye'de açık  mağaza bulunmadığına, Ukrayna'da kapanan ve halihazırda faaliyet gösteren  mağazaların bulunduğuna işaret ederek, Rusya'da herhangi bir kapanmanın söz  konusu edilmesi için erken olduğu, içinde bulunulan dönemin atlatılabilmesi  durumunda Türk markaları için Rusya'nın fırsatlar barındırdığı yorumunda bulundu.

 

Sektördeki karlılık sorununa ilişkin de Küçük, Favök-EBITDA'nın (Faiz  Amortisman ve Vergi Öncesi Kar) yüzde 10'lar civarında bulunduğuna dikkati  çekerek, 2008 yılından beri sektörde dış kaynak, finansman koşulları, kiralar  verimsizlik gibi nedenlerden dolayı karlılıkların düştüğünü anlattı.

 

Küçük, 2015 yılında hedeflenen yüzde 9'luk büyümenin büyük bir  bölümünün mevcut işletmelerin verimliliklerinin artırılması, bir bölümünün de  yeni yatırımlar yoluyla sağlanacağını söyledi.

 





18:0510.108
Değişim :  -1,64% |  -168,07
Açılış :  10.138  
Önceki Kapanış :  10.276  
En Düşük
10.093
En Yüksek
10.183
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler18:05
RALYH 114,40 288.255.054 % 10,00  
IDGYO 2,75 14.199.455 % 10,00  
CEMAS 11,23 292.850.741 % 9,99  
MMCAS 32,38 2.732.127 % 9,99  
VSNMD 487,50 92.031.996 % 9,98  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 39,9799 39,9869 % 0,31  
Euro 46,8951 46,9310 % -0,10  
Sterlin 54,2839 54,5560 % 0,48  
Frank 49,9625 50,2129 % 0,28  
Riyal 10,6321 10,6854 % 0,73  
18:05 Alış Satış %  
Gümüş ONS 36,74 36,78 % 0,66  
Platin 1.372,56 1.376,03 % 0,66  
Paladyum 1.108,05 1.112,60 % 0,66  
Brent Pet. 69,73 69,73 % 0,66  
Altın Ons 3.337,99 3.338,34 % 0,66