250 şirketten 4,4 trilyon dolar gelir

13.01.2015 13:33

Son güncelleme : 13.01.2015 13:34



Deloitte raporuna göre, 2013 mali yılında dünyanın en  büyük 250 perakende şirketi toplamda yaklaşık 4,4 trilyon dolar gelir elde etti.

 


Deloitte, 2015 Perakende Sektörünün Küresel Güçleri Raporu'na göre  listedeki şirketlerin yıllık ortalama geliri ise 17,4 milyar dolar oldu.

 


Avrupa'daki durgunlukla Amerika ve Çin'deki büyümenin yavaş seyretmesi  gibi sebepler, hem tüketicilerin finansal hareket kabiliyetlerini sınırladı hem  de perakende satışlarının düşmesine sebep oldu. Buradan hareketle, dünyanın en  büyük 250 perakendecisinin 2011 yılında aşağı yönlü harekete geçen cirosal büyüme  oranları, 2013 mali yılında da yavaşlamaya devam etti.

 

Rapora göre, satışa göre ağırlıklandırılmış, kur farkı dikkate  alınarak hesaplanmış perakende cirosu 2012 mali yılında yüzde 4,9 artarken, bu  seneki artış oranı yüzde 4,1 oldu. Düşük büyümeye karşın listede yer alan  perakendecilerin yaklaşık yüzde 80'i (199 şirket) 2013 mali yılında kar açıkladı.

 

Son yıllarda listede bulunan Birleşik Mağazalar AŞ (BİM) bu sene 16  basamak yukarı çıkarak 151. sıraya yükseldi. Geçen sene 5,8 milyar dolar olan  gelirini bu sene 6,2 milyar dolara yükselten BİM, 2008-2013 arası yüzde 22,8  büyüme sağlamış oldu ve en hızlı büyüyen 50 perakendeci arasında 17. sırada  yerini aldı.

 

Raporda, şu değerlendirmelere yer verildi:

 

Küresel jeopolitik ve ekonomik sıkıntılara rağmen uluslararası  turizm, beklentilerin ötesinde büyümeye devam ediyor. Gelişen pazarlarda büyüyen  orta sınıf metropollere seyahat ediyor ve alışveriş yapıyor. Örneğin Fransa'nın  16 milyar avro değerindeki lüks endüstrisinin neredeyse yarısı turistlere ait. 



Dolayısıyla 2015 yılında turistlerin büyümeye katkı sağlayacağı öngörülüyor.  Havaalanları bu kitleye ulaşabilmek için perakendeciler için önemli bir  destinasyon haline dönüşüyor ve havaalanı perakende tasarımı diye bir kavram  oluşuyor. Havaalanlarındaki satış noktalarında en iyi hizmeti sunabilmek için  havaalanlarındaki turist verilerini analiz etmek markalar için kritik hale  geliyor.

 

Gelecek dönem mobil perakendeciliğin agresif büyümeye devam etmesi  bekleniyor. 2015 yılında dünya nüfusunun yüzde 65'i akıllı mobil telefon  kullanacak ve internet kullanımının yüzde 83'ü bu mobil cihazlarla olacak.   Perakendecilerin bu duruma, mağaza içinde ücretsiz Wi-Fi sunarak ve mobil dostu  web sitelerini optimize ederek cevap vermeleri bekleniyor.
 


Bunun yanında,  mahremiyet ve güvenliğin önemi giderek artacak; güven, şeffaflık ve müşterilerin  özel bilgilerini koruma, sadakati sağlamak adına kritik faktörler haline gelecek.  Hız, perakendede önemli bir trend olarak önemini koruyor. Modanın hızlı değişimi,  sadece belirli bir süre için satışta olan ürünler ve sürpriz indirimler, ürünlere  ve hizmetlere hızlı bir şekilde ulaşılmasını sağlayacak "pop-up" satış noktaları,  self-servis kiosklarla ödeme sırası beklemenin önlenmesi, aynı gün teslimat ve  bilgiye anında erişim gibi uygulamalar bu kapsamda karşılaşılacak trendlerden  sadece birkaçı olarak öne çıkıyor."

 

Raporda, perakendecilerin müşterileri için sosyal medya kampanyaları,  müzik festivalleri, moda gösterileri ve interaktif ekranlar gibi satın alma  tecrübesini geliştiren yenilikçi çözümler sunmaya devam edeceği belirtilerek,  müşterilerinse ister mağazada olsunlar ister online, ister evlerinde olsunlar  ister sokakta, tüm kanallarda kesintisiz ve tutarlı bir müşteri deneyimi  bekledikleri vurgulandı.

 

Deloitte Türkiye Tüketim Endüstrisi Lideri Özgür Yalta, perakende  sektörünün yeni teknolojiler, bilgiye erişim hızı ve değişen tüketicinin  etkisiyle hızla dönüşmeye devam ettiğini belirterek, "Seyahat perakendeciliği,  mobil perakendecilik, deneyim perakendeciliği, 'daha hızlı' perakende ve  yenilikçi perakendecilik adını verdiğimiz bu trendlere uyum sağlayabilmek için  perakendecilerin pazar verisini kullanarak ürün/hizmet sunumlarını, iş  modellerini ve sundukları müşteri deneyimini gözden geçirmeleri; büyük veri ve  teknolojiden faydalanarak kendi yenilikçi uygulamalarını hızlı bir şekilde hayata  geçiriyor olmaları gerekecek" dedi.

 

Deloitte Küresel Başekonomisti Ira Kalish ise 2014 yılında durgun  geçen ekonominin, pek çok tüketiciyi ve dolayısıyla perakende satışlarını da  finansal olarak sınırladığını ifade etti.

 

Kalish, 2015 yılında küresel perakende sektörünün ne yöne gideceğinin,  özellikle büyük devletlerin ekonomik istikrarlarına bağlı olacağını aktararak,  "Çin ve Avro Bölgesi kadar pek çok gelişmekte olan ekonomi zorlu bir 2014  geçirdi. Buna karşılık, ABD ve İngiltere ekonomileri iyi performanslarını devam  ettirmekle kalmıyor, geleceğe yönelik güçlü sinyaller vermeye de devam ediyor"  değerlendirmesinde bulundu.





18:051.124
Değişim :  0,41% |  4,61
Açılış :  1.129  
Önceki Kapanış :  1.120  
En Yüksek
1.135
En Düşük
1.124
BIST En Aktif Hisseler18:05
ISBIR 2.852,00 3.192.890 % 10,00  
YBTAS 18.813,30 1.900.717 % 10,00  
MERKO 9,02 48.810.511 % 10,00  
CEMTS 14,96 245.603.747 % 10,00  
ATSYH 2,75 1.729.279 % 10,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 7,6574 7,6580 % 0,00  
Euro 8,9007 8,9031 % -0,05  
Sterlin 9,7452 9,7941 % 0,59  
Frank 8,2234 8,2730 % 0,36  
Riyal 2,0386 2,0488 % 0,58  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.861 1.861 -6,79  
Altın Gr. 459 459 0,89  
Cumhuriyet 3.052 3.098 8,00  
Tam 3.036 3.112 9,33  
Yarım 1.467 1.505 4,51  
Çeyrek 736 753 2,26  
Gümüş.Ons 22,88 22,91 -0,25  
Gümüş Gr. 5,64 5,65 -0,03  
B. Petrol 41,84 41,84 -0,10