Hazır giyimin ithalat devleri Türkiye`ye güveniyor

17.08.2016 12:43

Son güncelleme : 17.08.2016 13:51

Türkiye`den yıllık 4 milyar dolarlık hazır giyim ithalatı yapan Nike, Adidas, Mango ve H&M gibi 15 global firmanın temsilcisi Türkiye ile ilgili planlamalarında değişikliğe gitmedikleri, Türkiye`ye güvendikleri mesajını verdi.



Türkiye'den yıllık 4 milyar dolarlık hazır giyim  ithalatı yapan Nike, Adidas, Mango ve H&M gibi 15 global firmanın temsilcisi  Türkiye'ye güvendikleri, planlamalarında herhangi bir değişiklik olmadığı  mesajını verdi.

İstanbul Hazırgiyim İhracatçıları Birliğinin (İHKİB) Four Seasons  Otelde "Birlikte Daha Güçlüyüz" başlıklı buluşma toplantısında İHKİB Başkanı  Hikmet Tanrıverdi, Türkiye'den hazır giyim ithalatı yapan global ölçekli 15 büyük  firmanın Türkiye temsilcileriyle bir araya geldi.

Tanrıverdi, törende yaptığı konuşmada, uluslararası pazarlarda  oluşturulmak istenen olumsuz Türkiye algısını kırmak için harekete geçtiklerini  belirterek, bugün bir araya geldikleri 15 firmanın Türkiye'de yıllık yaklaşık 4  milyar dolarlık ithalat yaptığını söyledi.

Bu küresel grupların Türk hazır giyim endüstrisi için vazgeçilmez  öneme sahip olduğunu vurgulayan Tanrıverdi, Türkiye'nin 17 milyar dolar ihracatla  dünyanın yedinci, AB'nin ise üçüncü büyük tedarikçisi konumunda olduğunu  anımsattı.

Tanrıverdi, 2023 yılı için  60 milyar dolar ihracat hedefi  koyduklarını hatırlatarak, "Bu markaların Türkiye'den yaptıkları alımlar önemli  yer tutuyor. Onların ihracatımıza katkısı çok büyük. Türkiye'nin büyük  avantajları var ve  bu yüzden Türkiye hala merkez konumunu devam ettirmekte.  İhracatımız son yıllarda her şeye rağmen az da olsa çok da olsa artmaya devam  ediyor." dedi.

Geçen yıl hem Rusya hem yakın çevrede yaşanan kriz nedeniyle ihracatta  küçük bir düşüş yaşandığını, ihracatın 17 milyar dolar seviyesinde  gerçekleştiğini anlatan Tanrıverdi, bu yıl 18 milyar doların üzerine  çıkacaklarını bildirdi.

'İHRACATIMIZ İLK 7 AYDA YÜZDE 3,4 ARTTI'

Tanrıverdi, küresel pazarlardaki sıkıntılara rağmen 2016'nın 7 aylık  bölümünde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,4 ihracat artışı  gerçekleştirdiklerini, yükseliş trendinin ağustosun ilk yarısında da devam  ettiğini söyledi.

Sektörel ihracatın yüzde 72'sini-73'ünü AB ülkelerine yaptıklarını  dile getiren Tanrıverdi, 2016'nın ilk 7 aylık diliminde bu ülkelere yapılan  ihracatta yüzde 2,3 artış kaydedildiğini aktardı.

Tanrıverdi, dünyanın ikinci büyük hazır giyim ithalatçısı konumundaki  AB başta olmak üzere küresel pazarlardaki bu başarının ardındaki en önemli  faktörlerin "hızlı hareket edebilme kabiliyeti, kısa vadede ve kaliteli işçilik"  olduğunu ifade etti.

Alıcılar ve müşterilerle sektörün bugününü, geleceğini, hatta  2030'ları konuşup çözüm parametrelerini birlikte oluşturduklarını aktaran  Tanrıverdi, bu paylaşımlardan önemli dersler çıkardıklarını ve hızla faaliyet  planlarına yansıttıklarını anlattı.

Tanrıverdi, sektörün geleceğini planlarken çözüm ortaklarının  beklenti, talep ve önerilerinin kendileri için yol gösterici olduğunu, ışık  tuttuğunu belirterek, dönemsel geçici bir takım sıkıntılar olsa bile emin  adımlarla geleceğe yürüdüklerini vurguladı.

'TÜRKİYE'DEN ALIM YAPAN KÜRESEL MARKALAR BİZE GÜVENİYOR'

Tanrıverdi, bugün burada Türkiye'den yılda yaklaşık 4 milyar dolarlık  alım yapan küresel ölçekteki 15 büyük markanın temsilcileri ile bir arada  olduklarını kaydederek, "Güçlü bir şekilde yine aynı masa etrafındayız ve el ele  verip Türkiye ekonomisinin parlayan yıldızı hazır giyim sektörünün geleceğini  kurguluyoruz." diye konuştu.

İçeride ve dışarıda yaşanan sarsıntılar karşısında dayanıklılığını ve  gücünü kanıtlayan Türk ekonomisinin hedeflerine ulaşmak için emin adımlarla  yoluna devam ettiğini dile getiren Tanrıverdi, yatırımlarına ara vermeden hatta  yeni yatırımlar planlayarak güçlerini ortaya koyacaklarını bildirdi.

Tanrıverdi, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Uluslararası iş ortaklarımızla çok daha güçlüyüz. Onların da çok  yakından takip edip bildiği gibi üretim ve ihracat süreçlerimiz aksamadan  sürüyor, taahhütlerimizi kesintisiz yerine getiriyoruz. Var gücümüzle çalışmaya  devam ediyoruz. Alım yapan firmalarımız Türkiye stratejisinde en ufak bir  değişiklik olmadığını belirtti. Alım grupları 15 Temmuz'dan sonra planlarında  hiçbir değişiklik yapmadıklarını beyan etti. Biz de bundan sonra aynı şevkle  durmadan çalışacağız. Türkiye'nin en büyük yarası olan istihdama en büyük katkı  bu sektörde. Son dönemdeki yatırımlarla istihdam sayımız artmaya başladı."

Tanrıverdi, yurt dışı ile en büyük ilişkileri bulunan ihracatçıların  15 Temmuz gecesinden sonra kendilerini arayan müşterilerini rahatlattığını,  ihracatta herhangi bir akama yaşanmadığını bildirdi.

'RUSYA İLE TİCARETTE RUBLE KULLANILMASI TİCARETİ KATLAR'

Tanrıverdi, Rusya ile Türkiye arasındaki ticarette Ruble ve TL'nin  kullanılmasına ilişkin bir soru üzerine, Rusya ile ihracatta TL ve Ruble  kullanılması modelini 4-5 sene önce kendilerinin ortaya koyduğunu anımsattı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da desteğiyle böyle bir çalışma  hazırlandığına değinen Tanrıverdi, şu değerlendirmelerde bulundu:

"Burada bizim istediğimiz Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının (TCMB)  devreye girmesiydi. Bizim oraya ödeyeceğimiz borçları doğalgaz ve petrol  alımından doğan borçları ruble ile ödemek. Bunun için örneğin; 3 milyar dolarlık  bir bölüm ayrılıp Türkiye'ye gelen rublelerin bu 3 milyar dolar içerisinde biraz  daha parite riskinden yoksun şekilde bankalar tarafından TCMB'ye iletilmesi  şeklindeydi. O dönemde TCMB fazla topa girmedi. O günden bugüne hali hazırda  Türkiye ile Rusya arasında ruble ile ticaret yapılıyor. Çok büyük olmasa da  tahmini 500 milyon dolar civarında ruble işlem yapan, orada üretim yapan  firmalarımız var. Ama son dönemde rubledeki ani dalgalanmalardan dolayı azalma  olmuştur.

TCMB bu işin içine girerse tabi çok ciddi bir avantaj olur bizim için.  En azından 3 milyar dolarlık bir alıma ödediği parayı ruble olarak parite  açısından fiksleyebilirse hem Türkiye'ye gelen turistler açısından da rahat ruble  kullanılır. Aynı zamanda Rusya'ya ihracat yapanlar ruble ile paralarını tahsil  ederler. Bu da ihracatımız açısından çok ciddi gelişme sağlar. Yapılacak  ticaretin iki katına çıkabileceğini düşünüyorum. Çünkü Rusların yerine koyun  kendinizi ,hiçbir parite riski yok. Ruble ile alıp ruble ile satıyorsunuz. O  riskleri iki merkez bankası arasında paylaşıp sabit bir ruble kurundan almayı  garanti ederlerse iş hacmimizin çok hızlı bir şekilde artacağını düşünüyorum."

'KREDİ GERİ ÇAĞIRMA YOK, TEMİNATLANDIRMA SORUNU VAR'

Tanrıverdi, bankaların kredi geri çağırmasına ve oranları düşürmesine  ilişkin  soruya karşılık, bankaların kredi faizlerini düşürür gibi yaptığını  söyledi.

Sektörde kredi geri çağırma sorunu olmadığını dile getiren Tanrıverdi,  "Ancak sektörden hala teminatlandırma konusunda olumsuz haberler geliyor. Her ne  kadar kredi geri çağırma olmasa da yeni kredilerde birtakım teminatlandırma  zorlukları yaşanıyor. Bu noktada herhalde bankalarla bir daha görüşmek  gerekecek." diye konuştu.

Tanrıverdi, bunu çözebilme açısından ihracat garanti fonu kurulduğu  bilgisini verdi.

Yeni teşvik paketi ile ilgili bir soru üzerine Tanrıverdi, bu konuda  henüz detaylara girmediklerini ancak daha önce ihracatçılar olarak TİM tarafından  hükümete sunulan 20 madde olduğunu, bunların tamamının kabul edildiğini söyledi.

'TATİLLER UZUN OLMASIN'

Tanrıverdi, ilgili soruya karşılık, yabancıların Atatürk Havalimanına  yönelik terör saldırısı sonrası Türkiye'ye gelişlerini azaltsalar da talebin  sürdüğünü belirtti.

Eylül ayından sonra gelişlerin devam edeceğini dile getiren  Tanrıverdi, sözlerini şöyle tamamladı:

"Eylül ile birlikte tatil dönemi bitiyor ama bizde bayram tatili var.  Türkiye çok tatil yapan bir ülke, tatili uzatmak yerine 'nasıl daha az tatil  yaparız?' konusunu konuşmamız lazım. Tatil uzatmasının olmaması gerektiğini  düşünüyoruz. Başına, sonuna eklemelerle 12-13 günlük bir tatili üretim yaptığınız  firmaya anlatamazsınız. Bu ihracat açısından iyi olmuyor. Bizim çalışmamız lazım.  En büyük avantajımız demografik yapımız. Ancak bunu da kaybediyoruz. Artık bir  ekonomik seferberliğe hep beraber çıkmamız lazım."

Etkinliğe, Adidas, Nike, H&M, Mango, Tommy Hilfiger, Li fung, Marks  And Spencer, İnditex, Creazone, K&LRuppert, Spring gibi 15 global firmanın  Türkiye temsilcisi katıldı.





18:051.124
Değişim :  0,41% |  4,61
Açılış :  1.129  
Önceki Kapanış :  1.120  
En Yüksek
1.135
En Düşük
1.124
BIST En Aktif Hisseler18:05
ISBIR 2.852,00 3.192.890 % 10,00  
YBTAS 18.813,30 1.900.717 % 10,00  
MERKO 9,02 48.810.511 % 10,00  
CEMTS 14,96 245.603.747 % 10,00  
ATSYH 2,75 1.729.279 % 10,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 7,6561 7,6604 % 0,46  
Euro 8,9002 8,9266 % 0,26  
Sterlin 9,7452 9,7941 % 0,59  
Frank 8,2234 8,2730 % 0,36  
Riyal 2,0386 2,0488 % 0,58  
18:05 Alış Satış %  
Altın Ons 1.861 1.861 -6,79  
Altın Gr. 459 459 0,89  
Cumhuriyet 3.052 3.098 8,00  
Tam 3.036 3.112 9,33  
Yarım 1.467 1.505 4,51  
Çeyrek 736 753 2,26  
Gümüş.Ons 22,88 22,91 -0,25  
Gümüş Gr. 5,64 5,65 -0,03  
B. Petrol 41,84 41,84 -0,10