Üçüncü nükleer santrale iki talip

25.11.2014 11:34

Son güncelleme : 25.11.2014 11:34



Türkiye, ABD'li Westinghouse ve Çinli SNPTC ile üçüncü nükleer santralin yapımı için görüşmelere başladı.


 


Türkiye, Mersin Akkuyu ve Sinop'ta yapılacak iki nükleer santralin ardından yapımı planlanan üçüncü nükleer santral için ABD'li Westinghouse Electric Company ve Çin devlet şirketi State Nuclear Technology Corporation (SNPTC) ile görüşmelere başladı.
 

Westinghouse'tan dün akşam yapılan açıklamada, şirketlerin EÜAŞ ile münhasır görüşmelere başladığı belirtildi. Yerli ve yenilenebilir enerji kaynaklarını devreye alarak enerjide dışa bağımlılığı azaltmaya çalışan Türkiye, 2023 yılında toplam enerji ihtiyacının yüzde 10'unu nükleer santrallerden karşılamayı amaçlıyor.



Üst düzey bir enerji bürokratı, "Westinghouse ile Türkiye'nin üçüncü nükleer santralinin yapımı için görüşmelere başlandı ancak bu bir ön görüşme niteliğinde. Görüşmeler altı ay süreyle yapılacak ve EÜAŞ tarafından yürütülecek. Anlaşma sağlanması halinde bu şirket ile bir nükleer santralin yapılması sürecine girilebilir" dedi ve ekledi: "Bu görüşmelerde Türkiye'nin yerlilik şartı var bu da en önemli konulardan biri.



Hükümet, enerji alanında iş yapacak olan yabancı şirketlerin yerli sanayiyi de projelere dahil eden bir yapı kurmasını ve yerli girdi kullanım oranının artırılmasını istiyor. Bir başka enerji bürokratı da Westinghouse'un Türkiye'de santral yapma konusuyla yakından ilgilendiğini ve daha önce açılan ihalelere de katıldığını belirterek, "ABD uzun zamandır Türkiye'deki nükleer santral sürecine dahil olmak istiyordu.



İki ülke için bu iyi bir fırsat olabilir" dedi. Yetkililer, üçüncü santralin yerinin henüz kesinlik kazanmadığını ve bölgenin Japonya'nın yapacağı çalışmalar sonucunda sunulan rapora göre seçileceğinin kararlaştırılacağını vurguladı. Trakya bölgesi üçüncü nükleer santral yapımı için önde gelen seçenekler arasında bulunuyor. Türkiye'nin ilk nükleer santrali olacak Akkuyu Nükleer Santrali, Türkiye ile Rusya arasında sağlanan mutabakat kapsamında 20 milyar dolarlık yatırımla yapılacak. Toplam dört üniteden oluşacak ve 4,800 MW kurulu güce sahip olacak santralde elektrik üretiminin 2020 yılı ortasında başlaması öngörülüyor.



Japonya ve Fransa'nın oluşturduğu konsorsiyum tarafından Sinop'a yapılması planlanan ikinci nükleer santralin kurulu gücü toplam 4,480 MW olacak. Toplam yatırım tutarının ise 22 milyar dolar olması öngörülüyor.

 





16:3714.388
Değişim :  -1,04% |  -151,12
Açılış :  14.552  
Önceki Kapanış :  14.540  
En Düşük
14.324
En Yüksek
14.557
BIST En Aktif Hisseler16:36
OSTIM 2,05 152.036.975 % 37,00  
RTALB 3,74 222.048.260 % 10,00  
ATEKS 125,40 1.994.916 % 10,00  
ISKUR 3.245.000,00 3.245.000 % 10,00  
LIDER 97,40 217.481.218 % 9,99  
16:36 Alış Satış %  
Dolar 46,4945 46,5002 % 0,06  
Euro 52,7598 52,7680 % -0,31  
Sterlin 61,0696 61,3757 % 8,81  
Frank 57,0947 57,3809 % 9,59  
Riyal 12,3600 12,4219 % 11,71  
16:36 Alış Satış %  
Gümüş ONS 58,78 58,85 % 0,66  
Platin 1.582,17 1.585,17 % 0,66  
Paladyum 1.179,36 1.183,26 % 0,66  
Brent Pet. 73,83 73,83 % 0,66  
Altın Ons 4.003,22 4.003,86 % 0,66