Türkiye`de e-ticaretin büyüklüğü 50 milyar TL`ye koşuyor

26.10.2018 11:30

Son güncelleme : 28.10.2018 14:26

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, `Türkiye’de ciddi bir büyüme potansiyeli taşıyan e-ticaretin, 2018 yılındaki büyüklüğünün 50 milyar TL’ye ulaşmasını hedefliyoruz.` dedi.



AA

Elektronik Ticaret  İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, sektördeki gelişmelere ilişkin AA muhabirine yaptığı  açıklamada, 2017 yılında yüzde 37 seviyesinde artış gösteren e-ticaretin, 42,2  milyar TL büyüklüğe ulaştığını belirtti.

E-ticaretin her yıl aynı oranlarda büyümeye devam ettiğini ifade eden  Ekmekçi, "Türkiye’de ciddi bir büyüme potansiyeli taşıyan e-ticaretin, 2018  yılındaki büyüklüğünün 50 milyar TL’ye ulaşmasını hedefliyoruz." diye konuştu.

Ekmekçi, e-ticaret sitelerinde artık trafiğin yüzde 70’inden  fazlasının mobil kanallar üzerinden geldiğini, hatta pek çoğunda satışın da yüzde  50’ye yakınının mobil üzerinden gerçekleştiğini vurgulayarak, sözlerini şöyle  sürdürdü:

"Özellikle tekstil ve hazır giyim kategorilerinde mobil kullanımı çok  yüksek. Kullanıcılar ürün satın almanın yanında, mağazanın nerede olduğuna ve  ürünün o mağazada bulunup bulunmadığına da cep telefonları üzerinden bakıyorlar.  2013 itibarıyla ülkemizde internet penetrasyonu hızla yükselirken, akıllı telefon  penetrasyonunda dünya ortalamasının üzerine çıktık. Bu verilerden yola çıkarak dijitale çok hızlı adapte olabilen bir  tüketici kitlemiz olduğunu söyleyebiliriz. Mobil ticaretin payının önümüzdeki 5  yıl içinde çok daha fazla artacağını düşünüyoruz. Sürekli yanımızda taşıdığımız  akıllı telefonlarımız aracılığıyla her an her yerde tüm dünyayla iletişim  kurabilirken, alışverişlerimizi de dilediğimiz mağazadan, dilediğimiz ülkeden  istediğimiz an yapabiliyoruz."

"YILLIK 1 MİLYAR TL’YE YAKIN BİR VERGİ KAYBIMIZ VAR"

Ekmekçi, sınır ötesi korsan e-ticaretin, Türkiye’deki e-ticaret  sektörünün yüzde 20’sini, sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen satışların da  yüzde 10’unu oluşturduğunu aktararak, "Toplamda yıllık 1 milyar TL’ye yakın bir  vergi kaybımız var. Bununla birlikte cari dengedeki açık da artıyor." dedi.

Türkiye’de vergi yükümlülüğü olmayan bireyler tarafından  gerçekleştirilen sosyal ticaretin son birkaç yılda hızla yaygınlaşırken, bu  durumun hem sektör açısından hem de tüketiciler açısından önemli bir risk teşkil  etmeye başladığını belirten Ekmekçi, "Bireylerin sosyal medya kanalları  üzerinden, kapıda ödeme ya da havale yöntemiyle gerçekleştirdiği hiçbir denetime  tabii olmayan satışlar dolayısıyla e-ticaret kavramıyla henüz tanışmakta olan  tüketicilerin büyük bir bölümü için güvensizlik algısı oluşturdu. Diğer taraftan  sağlık ve güvenlik açısından denetlenemeyen ürünler, tüketiciler için hayati  riskler taşıyor. Bu yüzden tüketicilerin de sosyal medya üzerinden  alışverişlerini gerçekleştirirken, marka bilinirliği yüksek, güvenilir firmaları  tercih etmeleri gerekiyor." diye konuştu.

Ekmekçi, sosyal ticaretin, kullanılan mecralara ve platformlara göre  değişiklik gösterse de markalar için tüketiciye günlük hayatında ulaşmanın en  kolay yolu olduğunu ifade ederek, global olarak bu anlamda pazarın en büyük  payını yüzde 64 ile Facebook'un aldığını, Instagram'ın markalar için henüz büyük  satışlar getirmese de markaların tüketicilerle daha samimi iletişim kurabildiği  pazarlama faaliyetlerini yürüttüğü önemli bir platform olduğunu söyledi.

Twitter'ın bu konuda biraz daha geride olduğunu, ancak yine de  etkinlik ve konser biletleri için kullanıcıların bu platformdan  yönlendirilebildiğini belirten Ekmekçi, "Türkiye, Facebook kullanımında dünyada  9, Instagram kullanımında 5. sırada yer alıyor. Aktif mobil sosyal medya  kullanımında da dünya ortalamasının üzerindeyiz. Bu anlamda Türkiye’deki markalar  için oldukça önemli bir mecra." dedi.

"DRONE İLE TESLİMAT BİLE YAKIN GELECEKTE SÖZ KONUSU ''

Ekmekçi, kişiselleştirme ile birlikte müşteri deneyiminin bambaşka bir  boyuta taşındığını ifade ederek, tüketicilerin artık ilgilerini çekmeyen ürünler  arasında kaybolmak istemediğini ve alışveriş deneyimlerinin tamamen kendilerine  özel olmasını istediğini, bu nedenle yapay zeka ve big data algoritmalarının  e-ticaretin vazgeçilmezlerinden olacağını söyledi.

Bununla birlikte VR ve AR olarak adlandırılan sanal ve artırılmış  gerçekliğin hem perakendede hem de e-ticarette müşteri deneyimini kusursuz bir  noktaya taşıyacağını vurgulayan Ekmekçi, şunları kaydetti:

"Ülkemiz için henüz yeni bir alışveriş alışkanlığı olsa da perakendede  çok kanallılık (omnichannel) tüm dünyada günlük hayatın bir parçası oldu. Ürünü  online’da beğenip, fiziksel mağazada satın almak ya da online’dan satın alıp,  fiziksel mağazadan teslim almak tüketicilerin hayatını son derecede  kolaylaştırıyor. Markaların online kanallarının aldığı pay arttıkça, omnichannel  perakendecilik için attıkları adımlar da büyüyor. Tüketicilerin fiziksel mağazayı, e-ticarete tercih etmelerinin en  büyük nedenlerinden biri de teslimat süreleri. Tüketici artık tüm gün evde kargo  beklemek istemediği gibi teslimat zamanını ve yerini de kendisi belirlemek  istiyor. Bu noktada aynı gün teslimat, kurye ile hızlı ve gece teslimatı,  belirlenen gün ve saatte teslimat, click & collect ve online sipariş toplama  noktaları gibi modeller ön plana çıkıyor. Hatta drone ile teslimat bile yakın  gelecekte söz konusu olacak."





18:05119.202
Değişim :  0,14% |  170,47
Açılış :  118.501  
Önceki Kapanış :  119.031  
En Yüksek
119.202
En Düşük
118.221
BIST En Aktif Hisseler
KENT 2.211,20 42.103.573 % 10,00  
BRYAT 91,30 39.867.449 % 10,00  
CEOEM 4,84 63.122.020 % 10,00  
BFREN 887,80 23.392.823 % 10,00  
DARDL 13,31 7.720.213 % 10,00  
Alış Satış %  
Dolar 0,0000 0,0000 % 0,00  
Euro 0,0000 0,0000 % 0,00  
Sterlin 8,7348 8,7786 % 0,52  
Frank 7,4008 7,4454 % 0,52  
Riyal 1,8196 1,8287 % 0,06  
Alış Satış %  
Altın Ons 1.901 1.902 14,02  
Altın Gr. 418 419 3,37  
Cumhuriyet 2.726 2.749 25,70  
Tam 2.808 2.827 32,60  
Yarım 1.363 1.380 12,90  
Çeyrek 684 691 6,40  
Gümüş.Ons 22,74 22,79 0,16  
Gümüş Gr. 5,01 5,02 0,04  
B. Petrol 43,28 43,28 -0,05