Rötar ya da iptalden tazminat alınabilecek

19.11.2016 14:10

Son güncelleme : 19.11.2016 15:15

Bir yolcunun 3 saat gecikmeyle Türkiye`de iç hatlarda 100 euro, bin 500 kilometreye kadar kısa mesafe olarak adlandırılan uçuşlarda 250 euro, 3 bin 500 kilometreden fazla süren uçuşlarda ise 600 euro tazminat hakkı bulunuyor.



AA

Türkiye'de de geçerli olan AB 261/2004 sayılı tüzüğe göre, uçuşunda gecikme ya da iptalle karşılaşan yolcular, tazminat alma haklarını kullanabiliyor. Çok geniş kapsam alanı bulunan tüzük doğrultusunda, seferi iptal edilen ya da geciken yolcular tazminat hakkına sahip oluyor.

Bir yolcunun 3 saat gecikmeyle Türkiye'de iç hatlarda 100 avro, bin 500 kilometreye kadar kısa mesafe olarak adlandırılan uçuşlarda 250 avro, bin 500 ila 3 bin 500 kilometre arasındaki orta mesafe uçuşlarda 400 avro ve 3 bin 500 kilometreden fazla süren uçuşlarda 600 avro tazminat alma hakkı var. Yolcu, 2 yıl önceki uçuşlardan bile tazminat alabiliyor.

Tazminat alma konusunda ise yolcuların doğrudan havayollarına başvuru yapma veya aracı firmaya ulaşma seçenekleri bulunuyor.

Danimarka'da 2012'de faaliyete başlayan ve daha sonra İsviçre, Norveç, Finlandiya, Almanya, Polonya, Çek Cumhuriyeti ve Kanada'da hizmetini sürdüren www.ucakgecikmeleri.com sitesi de yolcuların bu konudaki işlemlerini kolaylaştırıyor. Site, geçen aydan bu yana Türkiye'de de hizmet vermeye başladı.

Ucakgecikmeleri.com Üst Yöneticisi (CEO) Johan Fugmann, AA muhabirinin sorularını yanıtlarken, havayollarına tazminat konusunda başvuran kişilerin yanıt alamadığını veya geri çevrildiklerini gördüklerini belirtti.

Fugmann, "Bu süreç çok uzun ve zahmetli olabiliyor. Bu nedenle bu nedenle birçok yolcu bir aracı şirketle ilerlemek istiyor. Bizler birçok havayolunun bu süreci uzatmasına ve tazminat vermemesine alıştık. Bu nedenle de kendi uzmanlık alanımızı buna göre şekillendirdik." dedi.

Havayollarının sunduğu klasik ret yöntemlerini ve havayollarının olması gerektiğinden daha az tazminat ödemesini kabul etmediklerini ifade eden Fugmann, "Böyle durumlarda davaları mahkemeye taşırız. Hizmetlerimiz 'Kazanç yoksa kazanım da yoktur' modeline odaklanıyor. Bunun anlamı şu; Eğer bizler mahkemede müşterimiz için kazanırsak, bizim ücretimiz tazminat üzerinden yüzde 25. Bu ücrete tüm dava masrafları da dahil." diye konuştu.

Fugmann, AB yasalarına göre çalıştıklarını ve yasaların Avrupa'da olsun veya olmasın yolcuları, haklarını almaları için desteklediğini vurgulayarak, yasaların Türkiye ve AB sınırları içindeki uçuşlar için geçerli olduğunu belirtti.

Fugmann, tazminat ve yasaların uygulanması için AB ve Türkiye, Türkiye ve AB sınırları dışındaki uçuşların AB ve Türkiye menşeli havayoluna ait olması gerektiğinin altını çizdi.

2,6 MİLYAR LİRALIK TAZMİNAT HAKKI

Şu ana kadar 150 bin kişiye hizmet verdiklerini dile getiren Fugmann, Türkiye'de uçuş iptali veya gecikmesi nedeniyle mağdur olan yolcuların aldığı davalara ve tazminatlara ilişkin şu örnekleri verdi:

"Temmuz ayında Hamburg'tan Milas'a uçuş yapan bir yolcuya yardımcı olduk. Yolcu ve ailesi 4 saat gecikmeye maruz kalmışlardı. Aile toplamda bin 600 avro tazminat aldı. Ağustos 2014'te Kopenhag’tan Antalya'ya seyahat eden iki yolcumuza da yardımcı olduk. Uçak, teknik problemlerden dolayı iki kez geri çekildi. Yolcular 2 kez uçağa alındı ve indirildi. Tüm teknik problemler de yolcular uçağa alındığında oldu. Her seferinde yolcular uçakta beklemek zorunda kalırken, ekipler de uçaktaki problem düzeltmeye çalıştı. İkinci teknik arızadan sonra uçaktan indirilen yolcular, farklı bir gece uçağına yönlendirildi. Ancak bu da gerçekleşmedi ve yolcular sabah farklı bir uçağa bindirildi. Bu durumda 20 saat bir gecikmeden bahsediyoruz. Havayolu en başta tazminat vermeyi reddetti. Bizler avukatları devreye soktuk ve sonunda 800 avro tazminat hakkına sahip oldular."

Türkiye'deki yolcular için büyük bir potansiyel bulunduğuna değinen Fugmann, 2014'te 165 milyondan fazla yolcunun Türkiye'deki havaalanlarından yolculuk yaptığını ifade ederek, şunları kaydetti:

"Avrupa'daki gecikmeler ve iptaller ortalama yüzde 0,5 oranında uçuşun 3 saatten fazla gecikme yaptığını gösteriyor. Yüzde 1,6 ise iptal oluyor. Bu rakamın yüzde 15'inin olağanüstü durumlardan oluştuğunu düşünüyoruz. Bu durumda tazminat almak mümkün olmuyor. Bu gecikme ve iptal rakamlarına baktığımızda, 3 milyon yolcunun Türkiye havaalanlarından geçtiğini görüyoruz. Yine aynı rakamlar üzerinden değerlendirme yapıldığında, iç hat yolculuklarında 100 avro, 3 bin 500 kilometreden fazla olduğunda, Avrupa dışına seyahat durumlarında ise 600 avroya kadar tazminat hakkı bulunuyor. Türkiye'de iç hat seyahatlerinin yüzde 51'i kişi başına 255 avro veya 868 lira tazminat hakkı getiriyor. Toplam rakama bakacak olursak 'Türkiye'deki yolcuların toplamda 2,6 milyar lira tazminat hakkı vardır' diyebiliriz."





18:059.312
Değişim :  -2,19% |  -208,34
Açılış :  9.167  
Önceki Kapanış :  9.520  
En Düşük
9.065
En Yüksek
9.312
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler18:05
MEPET 8,80 12.170.545 % 10,00  
GEDIK 11,20 185.521.853 % 9,91  
DGNMO 6,61 61.232.357 % 8,18  
KRDMA 49,60 342.110.874 % 7,41  
SDTTR 194,00 585.469.805 % 6,30  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 38,8488 39,2169 % -0,32  
Euro 44,8721 45,2700 % -0,99  
Sterlin 53,4323 53,7001 % -0,05  
Frank 48,5563 48,7997 % 0,19  
Riyal 10,4941 10,5467 % 0,24  
18:05 Alış Satış %  
Gümüş ONS 36,23 36,34 % 0,66  
Platin 1.226,26 1.231,17 % 0,66  
Paladyum 1.029,12 1.037,04 % 0,66  
Brent Pet. 74,69 74,69 % 0,66  
Altın Ons 3.427,88 3.432,85 % 0,66