Küçük motorlu lükse büyük vergi yolda

29.10.2016 09:12

Son güncelleme : 29.10.2016 14:17

Meclis’e sevk edilen taslak yasalaşırsa motor hacmine dayalı ÖTV dönemi sona erecek ve vergisi artan bu tip araçlar daha pahalı olacak.



Sadece motor hacmi göz önüne alınmadan her tip otomobilden ayrı ÖTV alınmasının önü açılıyor. Türkiye’de özellikle Alman markaları tarafından satılan ve Türkiye pazarına özel “Vergi avantajlı” olarak adlandırılan 1.6 litre altındaki motor hacmine sahip ‘lüks araçlar’ın daha yüksek vergilendirilmesi gündeme geldi. Hükümetin hazırladığı “Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Meclis’e gönderildi.

Tasarıda en dikkat çekici madde, otomobillere yönelik ÖTV düzenlemesi oldu. Habertürk'ün haberine göre tasarı, Bakanlar Kurulu’na tanınan taşıtların ÖTV oranlarını bir katına kadar artırıp sıfıra kadar indirme yetkisini çeşitlendirmeyi ve bu yolla vergi gelirlerinin artırılmasını öngörüyor.

Peki, taslak bu şekliyle kanunlaşırsa ne değişecek? Bugün motor hacimlerine göre ÖTV alınan sıfır otomobiller fatura değerlerine, ağırlıklarına hatta kullanım amaçlarına göre vergiye tabi olabilecek. Başka bir deyişle, sadece motor hacmi göz önüne alınmadan her tip otomobilden ayrı ÖTV alınmasının önü açılıyor.

MOTOR HACMİ KÜÇÜK DE OLSA LÜKS ARACIN VERGİSİ ARTABİLİR

Tasarıya göre Bakanlar Kurulu, binek otomobillerle 3.5 tonun altında yük taşıyan panelvanlar ve 9 kişiye kadar yolcu taşıyan minibüsler için “ÖTV matrahını esas alarak fiyat grupları oluşturmaya, bu fiyat grupları ve malların cinsi, sınıfı, üst yapı gövde tanımı, istiap haddi ile yolcu ve yük taşıma kapasitesi itibarıyla farklı oranlar belirlemeye” yetkili olacak.

Buna göre, araçların ÖTV oranlarını sadece motor hacmine göre değil, aynı zamanda satış fiyatına, tipine, sınıfına, kapasitesine, cinsine, kasa yapısına göre ayrı ayrı belirleyebilecek.

Böylece örneğin her ikisi de 1600cc olmasına rağmen vergisiz fiyatı 20 bin TL olan otomobille 100 bin TL’yi aşan otomobilden farklı oranlarda ÖTV tahsil edilebilecek. Bu iki araçtan birine yüzde 45, diğerine yüzde 90 ÖTV uygulanabilecek.

PAZARIN YÜZDE 12’Sİ KÜÇÜK MOTORLU LÜKS OTOMOBİLDE

2015 yılında otomobil pazarı motor hacmine göre incelendiğinde, en yüksek paya % 95.93 oranıyla yine 1600cc altındaki otomobiller 696 bin 76 adet ile sahip oldu.

Ardından % 3.18 pay ile 1600-2000cc aralığındaki otomobiller ve % 0.87 pay ile 2000cc üstü otomobiller yer aldı. 2014 yılına göre 1600cc altındaki otomobil satışlarında % 24.52, 1600-2000cc aralığında motor hacmine sahip otomobil satışlarında % 2.54 ve 2000cc üstü otomobillerde % 9.37artış yaşandı.

2015 yılında 85kW altı 38 adet, 121kW üstü ise 82 adet elektrikli otomobil satışı gerçekleşti. 2015 yılı satış rakamlarına göre C ve D segmentindeki otomobillerini düşük hacimli ama turbo beslemeli motorlarla satan BMW, Mercedes, Audi ve Volvo gibi markaların binek araçlarının, satış toplamı 90 bin adetle pazardaki payları yüzde 12’ye yaklaştı.





18:0510.366
Değişim :  0,00% |  0,00
Açılış :  10.381  
Önceki Kapanış :  10.366  
En Düşük
10.335
En Yüksek
10.407
imkb grafik
BIST En Aktif Hisseler18:05
EMKEL 48,64 639.300.333 % 10,00  
OZGYO 8,91 126.906.931 % 10,00  
CASA 94,60 4.707.769 % 10,00  
GLRYH 4,51 257.513.686 % 10,00  
QNBTR 363,00 8.239.011 % 10,00  
18:05 Alış Satış %  
Dolar 40,4007 40,4127 % 0,05  
Euro 46,9588 47,0466 % 0,01  
Sterlin 54,0176 54,2884 % 0,03  
Frank 50,2390 50,4908 % 0,00  
Riyal 10,7367 10,7906 % 0,00  
18:05 Alış Satış %  
Gümüş ONS 38,30 38,35 % 0,66  
Platin 1.431,70 1.440,43 % 0,66  
Paladyum 1.253,62 1.262,66 % 0,66  
Brent Pet. 69,32 69,32 % 0,66  
Altın Ons 3.356,59 3.356,95 % 0,66